Studie: Superdry či Marks & Spencer. Značky, které krizi nemusí ustát

pondělí, 20. dubna 2020, 14:00 Retail, Koronavirus MediaGuru

Současná pandemie na módní průmysl dopadá citelně. Některé zavedené značky nemusí krizi přežít, ukazuje studie.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Zavřené obchody a neochota spotřebitelů nakupovat v současnosti módu i online mají na globální módní průmysl těžký dopad. Podle předpovědi společnosti McKinsey a portálu Business of Fashion mohou letos módní firmy přijít o 27 až 30 % svého obratu. V luxusním segmentu bude propad pravděpodobně ještě vyšší – až 39 %. V příštím roce by se však měly firmy, které současnou krizi ustojí, vrátit opět k 2 až 4% růstu. 

Otázkou je, které firmy pandemii přežijí a které ji podlehnou. Jen za první čtvrtletí ztratili módní hráči podle McKinsey 40 % ze své tržní hodnoty. Pokud zůstanou obchody zavřené ještě další dva měsíce, každý čtvrtý evropský či americký řetězec bude čelit vážným finančním problémům. A nejedna společnost bude muset vyhlásit bankrot. 

Dle studie AskTraders, jež se zaměřuje na britský trh, krizi pravděpodobně nepřežijí firmy jako Superdry (dostupná i v České republice) nebo Monsoon Accessorize. Zavedený řetězec Marks & Spencer, který provozuje v tuzemsku necelou dvacítku poboček, má údajně 50% šanci na přežití, stejně jako značky Next nebo Ted Baker. Všechny zmíněné firmy měly problémy již předtím, pandemie je však výrazně zhoršila. 

O módu není v době koronaviru zájem, nepomáhá ani online

úterý 31. března 2020

Narušen je navíc celý dodavatelský řetězec, přičemž nejtíživější vliv to bude mít na chudé země, v nichž je umístěna výroba. Zaměstnancům v Bagladéši, Etiopii nebo Indii reálně hrozí, že nejen přijdou o práci, ale také se propadnou do ještě větší chudoby. 

Jak připomíná McKinsey, v krizi roste pesimismus. Nyní se až 75 % spotřebitelů v Evropě a USA obává, že se na více než dva měsíce jejich finanční situace zhorší. A když se utahují opasky, nové oblečení se příliš nekupuje.

-stk-