Minipivovarů může kvůli pandemii skončit přes čtvrtinu

středa, 20. května 2020, 13:25 Aktuality, Marketing, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Český svaz pivovarů a sladoven očekává letos výrazný propad domácí spotřeby i exportu. Nejohroženější jsou minipivovary.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Loňský rok byl pro české pivovarnictví ve většině ukazatelů úspěšný, ten letošní bude výrazně ovlivněn pandemií koronaviru. Dvouměsíční uzavření hospod a restaurací srazilo slibně se rozjíždějící sezónu. Prodej čepovaného piva se prakticky zastavil a výrazný pokles zaznamenaly pivovary i v exportu. Vliv bude mít omezená otevírací doba, sportovní akce bez diváků či zrušené letní festivaly. Největší problémy mají menší pivovary a minipivovary, závislé na prodeji čepovaného piva v gastru. Podle odhadu může z celkových téměř 500 minipivovarů skončit více než čtvrtina. 

Očekávaný meziroční propad produkce českého piva za prvních pět měsíců se bude pohybovat mezi 1,5 až 2 miliony hektolitrů, z čehož tři čtvrtiny jdou na vrub domácí spotřeby a čtvrtina je pokles exportu.

Prodej baleného piva v obchodech se sice v uplynulých týdnech zvýšil, i tak ale pivovary odhadují pokles lokální spotřeby ke konci května v rozmezí 1–1,3 milionů hektolitrů. K tomu je potřeba ještě přičíst pokles exportu v řádu 400–600 tisíc hektolitrů. 

Pivovary spouští kampaň na záchranu hospod

čtvrtek 2. dubna 2020

Loni se pivu dařilo, růst táhl export

V roce 2019 celkový výstav vzrostl o 1,6 % a dotkl se hranice 21,6 milionu hektolitrů. Stejně jako v roce 2018 stojí za tímto výsledkem především export, který se meziročně zvýšil o 4,5 %, přičemž nealkoholické pivo si v exportu polepšilo o 22 %. Celková spotřeba piva se v Česku zvýšila jen mírně, a to o 0,9 % na 16,7 milionu hektolitrů.

Podíl čepovaného piva v hospodách na celkové konzumaci i nadále klesala, loni o další procentní bod na historických 35 %. Spotřeba piva na obyvatele se meziročně mírně zvýšila o litr na 142 l.

Z hlediska obalů si i v roce 2019 udrželo prvenství lahvové pivo se 40% podílem z celkové spotřeby. V závěsu bylo pivo sudové se 33 %, PET lahve tvořily 11 %. Stále oblíbenější jsou plechovky, jejichž podíl vzrostl o 1 p.b. na celkových 12 %.

Ležáky, tedy spodně kvašená piva se stupňovitostí 11–12 %, si stejně jako v předchozím roce polepšily o 1,5 p.b. na 51,8 %. Celkově za posledních 10 let jedenáctky a dvanáctky vzrostly o více než 13 %. Oproti tomu pivo výčepní se stupňovitostí mezi 7–10 % zaznamenalo pokles a tvoří 43,8 %. Ostatní piva se pak na celku podílejí 4,4 %.

Výstav nealkoholického piva v tuzemsku se držel na stejné úrovni jako v předchozím roce, pivovary uvařily 564 tisíc hektolitrů. Míchané nápoje na bázi piva pak po boomu v roce 2018, kdy produkce poskočila o 42,5 %, zaznamenaly v roce 2019 mírný pokles o 1,2 % na celkových 424 tisíc hektolitrů.

Import piva ze zahraniční vzrostl o 10,7 %. Do Česka se dovezlo celkem 424 tisíc hektolitrů piva, a to především z Polska, Maďarska a Německa. Největším importérem mimo EU zůstává Mexiko.

Export českého piva meziročně vzrostl o 4,5 % a dosáhl úrovně 5,4 milionů hektolitrů, nealkoholického piva se vyvezlo dokonce o pětinu více než v roce předchozím. Nejvýznamnějšími exportními trhy v rámci EU zůstávají Slovensko, Německo a Polsko, na čtvrté místo poskočilo díky výraznému 36% růstu Maďarsko. Mimo EU jsou to stejně jako v minulých letech Rusko, Jižní Korea a USA. „Vývoz na většinu našich tradičních exportních trhů i vloni rostl, významnější pokles jsme zaznamenali pouze u Velké Británie, Rakouska a Jižní Koreje,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

-stk-