Světluška: Krize nás donutila k novým online řešením

pondělí, 25. května 2020, 11:25 Marketing Kateřina Straková

Během krize jsme museli vymyslet něco nového, abychom s našimi dárci udrželi kontakt, říká ředitelka Světlušky Gabriela Drastichová.

Gabriela Drastichová, zdroj: Nadační fond Českého rozhlasu Světluška

Gabriela Drastichová, zdroj: Nadační fond Českého rozhlasu Světluška

Světluška, dlouhodobý projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu, se ve svých marketingových a fundraisingových aktivitách zaměřuje především na eventy. Organizuje sérii Nočních běhů pro Světlušku a také provozuje Kavárnu Potmě. Letos se však v důsledku pandemie koronaviru mnohé změnilo. 

Naplánované akce byly (zatím) přesunuty na podzim a místo toho se Světluška pustila do online aktivit. Spustila podcasty, připravila nový e-shop a na internetu otevřela i pobočku své kavárny. „Lidé mají možnost do virtuální kavárny zavítat v určitých hodinách a potkat se s komunitou, na kterou jsou zvyklí z fyzického prostředí. Zároveň si kavárna připraví určité téma či hosta, kterého mohou lidé u své kávy či čaje poslouchat a klást i otázky,“ popisuje ředitelka Světlušky Gabriela Drastichová. 

O tom, jak s pandemií z marketingového hlediska bojuje neziskový charitativní projekt, si můžete přečíst v našem rozhovoru. 

Světluška si ve svých marketingových aktivitách zakládá na akcích a setkávání s lidmi. Jak přesně na Vaši organizaci a marketingový plán dolehla současná situace? 

V prvním měsíci jsme neměli čas příliš myslet, jak dopadla pandemie na nás, ale primárně jsme mysleli na lidi, které podporujeme. Již 19. března jsme postavili krizový fond, jenž se zaměřuje především na rodiny pečující o těžce zrakově postižené nebo o jedince, kteří rázem přišli o práci. Bohužel v současné době se práce zdravotně postiženého rázem stává zbytnou, navíc mnozí nevidomí se živí jako maséři, hudebníci či lektoři, kterých se zavedená opatření okamžitě dotkla. Doposud jsme tak na jejich pomoc vyplatili bezmála 800 tisíc korun. 

Až po měsíci jsme se zastavili a začali počítat naše peníze. Od března do května jsme měli mít šňůru Nočních běhů pro Světlušku, která na pomoc zrakově postiženým většinou vydělá až 3,5 milionu korun. Naštěstí se nám podařilo všech šest běhů přehodit na podzim a pevně doufáme, že je všechny odběhneme. Věříme totiž, že pro udržení vztahu s našimi dárci je fyzická akce zásadní, proto jsme to nechtěli udělat „jen“ virtuálně. Dále se pandemie dotkla také naší Kavárny Potmě, jež pro nás znamená půl milionu příjmů ročně. A i tu jsme posunuli na podzim. 

Na Světlušku, kterou obhospodařuje desetičlenný tým, se obrací každý rok na 300 žadatelů z řad jednotlivců a více než 80 organizací. Ročně přerozdělíme zhruba 20 milionů korun, které vyplácíme i v malých částkách ve výši pěti či deseti tisíc korun. Objem administrativy je tedy obrovský. Naším současným cílem je kromě získávání peněz pro těžce zrakově postižené i udržení tepajícího srdce našeho nadačního fondu. Za tímto účelem jsme otevřeli sbírku Posviť Světlušce, jež je určena na udržení našeho provozu.

Připravili jste za uplynulé dva měsíce i nějaké nové aktivity, kterými byste ty přesunuté částečně nahradili? 

Samozřejmě, nemohli jsme zůstat jen u odsouvání, ale museli jsme vymyslet něco nového, abychom s našimi dárci udrželi kontakt. Jednak jsme začali natáčet podcasty Potmě, v nichž každých 14 dní osvětlujeme lidem téma života se zrakovým postižením. A také jsme přišli s Kavárnou Potmě: Online, která je poděkování pro naše dárce, ale zároveň dává práci i zrakově postiženým. 

V čem Kavárna Potmě: Online spočívá? 

Pro online kavárnu jsme se inspirovali ve Velké Británii, kde kavárny síťující lidi podobného zaměření otevřely své pobočky v prostředí Crowdcastu, jenž se standardně používá pro webináře a který je dobře přístupný i pro zrakově postižené. Lidé zde mají možnost do virtuální kavárny zavítat v určitých hodinách a potkat se s komunitou, na kterou jsou zvyklí z fyzického prostředí. Zároveň si kavárny připraví určité téma či hosta, kterého mohou lidé u své kávy či čaje poslouchat a klást i otázky. Naším prvním hostem byla Tereza Kostková, s níž si naši dva kavárníci povídali na téma krize jako příležitost. Interakce zde funguje velmi pěkně. Prostředí je přirozeně zhasnuté, kamery zůstávají vypnuty a návštěvníci se jen slyší. 

V kavárně se role moderátorů zhostili kavárníci. V podcastech také?

V podcastech jsou naši těžce zrakově postižení naopak v roli hostů. Moderátorské úlohy se ujímají osobnosti z řad podcasterů či bloggerů. Prvním byl u nás Kovy, který zpovídal studentku práv a paralympioničku Nicole Fryčovou, a to na téma angažovanosti a nutnosti lidem dokazovat své kvality navzdory postižení. Cílem je odpovídat tímto formátem na otázky, na které by se lidé ostýchali sami zeptat, například na to, jak se nevidomí seznamují, jak žijí ve smíšených vztazích, kde je jen jeden s postiženým, jak si rozumí dívky s módou a líčením, jak se starají o domácnost nebo jak pečují o dítě, když jsou oba dva rodiče nevidomí. Jedná se o velmi křehká témata, a proto jsme velmi rádi, že jsme našli hosty, kteří jsou o nich ochotni mluvit.

Myslím, že i u nás je to podobně jako v mnoha jiných firmách, kde se naučili vymýšlet a přicházet na trh s něčím, co je vhodné pro tuto i budoucí dobu.

Gabriela Drastichová

Plánujete s novými formáty pracovat i po skončení pandemie? 

Myslím, že i u nás je to podobně jako v mnoha jiných firmách, kde se naučili vymýšlet a přicházet na trh s něčím, co je vhodné pro tuto i budoucí dobu. Podcasty si ponecháme jako celoroční formát, kterým budeme sdělovat hezké příběhy lidí, jimž pomáháme, protože jsme podle mne v tomto ohledu už vyčerpali možnosti Facebooku nebo Instagramu. Internetová kavárna nám zase nabízí možnost, jak mít naši Kavárnu Potmě celoročně, čehož bychom chtěli využít. 

Kromě zmíněných dvou novinek jste ale v době pandemie spustili také nový e-shop. Proč jste se k němu rozhodli právě nyní? 

Po vlastním e-shopu jsme již dlouho toužili. Světluška je známá tím, že si zakládá na sbírkových předmětech s poselstvím. Většinou je prodáváme v rámci naší celonárodní týdenní sbírky v září, díky níž získáme do sbírky i pět milionů korun. Letos nad ní ale visí nejeden otazník. Pomáhá nám s ní totiž obvykle osm tisíc dobrovolníků ze škol, s čímž letos logicky nemůžeme počítat. Pokud tento rok vyrazí, bude to jen ve velmi skromném počtu. Ztráta bude velká, a tak jsme našim dárcům chtěli nabídnout platformu, kde budou moci dárek koupit nezávisle na sbírce. Je to zároveň krok k tomu, abychom budovali komunitu pravidelných dárců a nedělali stále jen akvizici nových. Na e-shopu by měli naši podporovatelé najít vždy inspiraci například k nákupu dárků.

Nyní máte pět klíčových produktů, mezi nimi i ponožky, čelenku, hrnek či zubní kartáček. Budete jejich řady rozšiřovat? 

Chtěli bychom, ale neradi bychom z toho měli vetešnictví. Předměty, které prodáváme, si pečlivě vybíráme. Jde nám o to, aby se na sbírkových předmětech podíleli čeští designéři, výroba probíhala co nejšetrněji k životnímu prostředí a a abychom tím případně podpořili sociální podnik. Zároveň chceme lidem nabízet užitečné věci. 

E-shop je krok k tomu, abychom budovali komunitu pravidelných dárců a nedělali stále jen akvizici nových.

Gabriela Drastichová

Jak dlouho vám trvala příprava e-shopu? 

Celý e-shop vznikl za pandemie. Do té doby nám e-shop realizoval Radioservis, vydavatelství Českého rozhlasu, ale chtěli jsme mít svůj vlastní. Využili jsme k tomu platformu Shoptet, jež je vhodná pro maloprodejce, jako jsme my. Získali jsme od ní dokonce i licenci zdarma a během měsíce bylo vše připraveno a spuštěno. 

Co máte letos ještě v plánu? Představíte ještě nějaké další novinky? 

Novinky už nás letos žádné nečekají. Nyní nám začne systematická práce na  přípravě a realizaci podzimních akcích. Rovněž budeme spouštět kampaň na Sbírkové dny Světlušky, jež se bude letos jmenovat „Příběhy vašich peněz“. Jejím cílem bude dárcům ukázat, kde přesně jejich peníze pomáhají, například kolik vodicích psů pomohla Světluška vycvičit či kolik kamerových lup pro seniory jsme pořídili. Byť se někdy naše pomoc pohybuje jen v řádu tisíců, pro naše žadatele to znamená velký posun k samostatnosti a třeba návrat k oblíbeným činnostem.

Vynecháme-li zmíněné akce, na co se jako Světluška zaměřujete nyní v komunikaci, například na sociálních sítích nebo na vlnách Českého rozhlasu? 

V době, kdy pandemická krize začala, jsme se soustředili na problematiku postižených a to, jakým způsobem na ně dopadla opatření. Těžce zrakově postižení jsou v mnohých situacích odkázáni na lidský dotek a bohužel vládní nařízení o dvoumetrové vzdálenosti stojí nad pomocí nevidomým. Zrakově postižení tak zůstali doma, protože se báli vycházet, a navíc byli odříznuti od asistenční a průvodcovské služby. V komunikaci jsme tak upozorňovali na jejich problémy. 

Když se začala situace překlápět, vyjeli jsme s pěknými příběhy. Podle mne lidé teď potřebují slyšet i to, co se děje dobrého. Rovněž teď musíme připomínat, že vedle covidových sbírek jsou zde i nadace, nadační fondy a neziskovky, které podporují potřebné již dlouhá léta. Zatímco potřebnost covidových sbírek časem odezní, Světluška bude i nadále pomáhat těžce zrakově postiženým po celém Česku. 

Až do půlky dubna se dárcovské příspěvky držely ve srovnání s loňskem konstantně, nicméně od poloviny dubna nastal znatelný pokles v darech na bankovní účet, a to až ve výši 20 %.

Gabriela Drastichová

V časech pandemie lidé věnovali na dobročinné účely několik milionů korun. Vy jste nárůst dárcovských příspěvků nezaznamenali?

Ne. Až do půlky dubna se dárcovské příspěvky držely ve srovnání s loňskem konstantně, nicméně od poloviny dubna nastal znatelný pokles v darech na bankovní účet, a to až ve výši 20 %. Největší pokles jsme zaznamenali u prvodárců. V současné situaci je to naprosto pochopitelné, ale bohužel naši klienti budou naši pomoc potřebovat neustále. 

Dalším problémem pro nás je i podpora malých partnerů, například hotelů, které nás ubytovávaly, reklamních a produkčních agentur, hudebníků, kteří pro nás hráli zdarma. Ti všichni se potýkají s vlastními problémy, a svou podporu tak pro letošní rok příliš dobře nevidí. I zde tedy musíme počítat s výrazným propadem.

Gabriela Drastichová, ředitelka Nadačního fondu Českého rozhlasu Světluška

V čele Nadačního fondu Českého rozhlasu stojí od roku 2018, předtím zde pracovala jako projektová vedoucí Návštěv Potmě. Zkušenosti má také z Vysoké školy ekonomie a managementu, ze společnosti Node5, Nadace Vodafone či Asociace společenské odpovědnosti. 

Vystudovala angličtinu a andragogiku na Univerzitě Palackého v Olomouci.