ČOV: Odsunutá olympiáda přinese partnerům určitý bonus

čtvrtek, 11. června 2020, 11:05 Marketing Kateřina Straková

O posunuté olympiádě, jednání s partnery i plánované letní kampani hovoří generální sekretář Českého olympijského výboru Petr Graclík.

Petr Graclík, zdroj: Český olympijský výbor

Petr Graclík, zdroj: Český olympijský výbor

Aktuální pandemická situace se citelně dotkla i olympijských her. Letošní letní olympiáda v Tokiu byla posunuta na příští rok, všechny lokální připravované doprovodné akce, včetně Olympijských festivalů, byly pozastaveny. Partnerské smlouvy většiny partnerů Českého olympijského výboru (ČOV) měly končit právě letos. „Zatím nám partneři vyjadřují podporu a mají zájem řešit s námi podporu i v příštím olympijském cyklu. Letošní plnění přesouváme na příští rok, kdy si bude olympiáda nadále držet název Tokyo 2020,“ popisuje za ČOV její generální sekretář Petr Graclík, který se nedávno stal i novým ředitelem dceřiné marketingové agentury Česká olympijská.

Kromě přesunu letošního plnění však přichází ČOV i s novými aktivitami. V létě například spustí kampaň, v níž bude spolu se známými českými lékaři vybízet veřejnost k pohybu a budování tzv. rezilience, tedy odolnosti, zdatnosti a síle čelit fyzickým i duševním výzvám. Více se dočtete v následujícím rozhovoru.

Spolu s přesunutím olympiády na příští rok se muselo posunout i související marketingové plnění. Jak se pod vlivem pandemie pozměnil Český olympijský výbor?

Přiznám se, že až do poslední chvíle jsme v Českém olympijském výboru věřili, že olympiáda v plánovaném termínu proběhne. Nicméně po vyhlášení nouzového stavu bylo jasné, že tomu tak nebude. Mezinárodní olympijský výbor se rozhodl po konzultaci s WHO i po postupném zaváděním karantény a uzavírání hranic k posunutí her o rok. O novém termínu se vyjednávalo s mnoha partery i zapojenými subjekty z řad poskytovatelů ubytování či držitelů vysílacích práv. A myslím, že právě kvůli vysílacím právům se hry přesunuly na příští léto, protože v jarním období, kdy jsou i venkovní teploty v Tokiu příznivější pro sport, je hlavně v USA gigantický mediální prostor už věnován NHL, NFL, NBA či baseballu.

Na českém trhu jsme ze dne na den zastavili přípravu Olympijských festivalů, které se měly konat v Praze, Brně a Ostravě. V tomto ohledu jsme byli nuceni zmrazit naši spolupráci s dodavateli, a dotklo se to i našich lidí, kteří to měli na starosti. Kvůli zavřeným školám byl rovněž modifikován projekt Sazka Olympijský víceboj. Z 55 zaměstnanců a externích spolupracovníků ČOV a jeho dceřiných společností jsme byli nuceni upravit smlouvu 25 z nich a bohužel jsme se nevyhnuli ani výpovědím.

Jak jste na tom ve vyjednávání s partnery, především s těmi, jimiž měla letos končit partnerská smlouva?

Partnerské smlouvy měly po olympiádě v Tokiu na konci roku 2020 končit většině našich partnerů. Obvykle bychom o pokračování vyjednávali až po hrách, pandemie a jejich posunutí nám však vytvořilo prostor pro jednání nimi již na jaře. Zatím nám partneři vyjadřují podporu a vypadá to, že by s námi rádi pokračovali i v nadcházejícím olympijském cyklu. Letošní plnění přesouváme na příští rok, kdy si bude olympiáda nadále držet název Tokyo 2020. V současné chvíli tedy dotahujeme dodatky a zároveň se snažíme oslovovat i nové partnery.

Nehodlají někteří partneři snížit s ohledem na nejistou budoucnost svou podporu?

Nemůžu říct, že bychom byli ze stran partnerů vystaveni krácení rozpočtů.  Podle mě je to především kvůli tomu, že partnerství vždy stavíme na dlouhodobé spolupráci a vidí u nás, kolik příležitostí k aktivaci jim přinášíme, a to i v období mezi olympiádami. Olympiáda se v normálních časech koná jednou za dva roky, nyní však bude mezi Tokiem a Pekingem rozestup pouhých šest měsíců, čemuž pracovně uvnitř týmu říkáme Toking. Nicméně mezitím probíhají i Evropské hry nebo mládežnické akce typu Olympiáda dětí a mládeže či Evropský olympijský festival mládeže, které si rovněž musí v důsledku pandemie najít své místo v kalendáři. K tomu dále připravujeme mnoho projektů pro podporu sportu mládeže typu Sazka Olympijský víceboj či široké veřejnosti, pro kterou i letos organizujeme T-Mobile Olympijský běh a v létě, v době, kdy se měla původně konat olympiáda, spustíme kampaň. Využijeme pro ni mediální prostor, který nám naši partneři – Česká televize, Český rozhlas nebo BigBoard – přislíbili pro olympiádu v Tokiu.

Zdá se, že pro některé subjekty by mohl být kvůli tomu ČOV trnem v oku, protože by podle nich měl fungovat jen jako cestovní kancelář na olympiádu a distribuovat své peníze mezi sportovní svazy. Olympijská symbolika a jí představované hodnoty jsou ale dnes mnohem silnější i díky tomu, že ji využíváme napříč našimi projekty a snažíme se se všemi zúčastněnými, ať už se sportovci, sportovními svazy, nebo resortními centry, vytvářet synergický ekosystém, jehož cílem je otočit společnost ke sportu a zdravému životnímu stylu. A právě tento přesah se našim partnerům líbí. Nezaměřujeme se jen na vrcholový sport, ale i sport pro všechny a jeho dostupnost, ostatně tak nám to právě ukládá olympijská charta. V tomto směru máme ve světě mnoho následovníků. Podporuje nás i Mezinárodní olympijský výbor. Na konci dne z toho benefitují všichni, včetně sportovních svazů a marketingových agentur.

Chápu to tedy správně, že v důsledku pandemie získají partneři více plnění?

Ano, dostanou určitý bonus. Díky prostoru, který máme po úpravě pravidel od MOV, můžeme naše stávající partnery a marketingové aktivity rozšířit do roku 2021 směrem k posunutým hrám. Velké díky patří našemu marketingovému týmu pod vedením ředitelky Petry Šubrtové, kteří se během karantény opravdu nenudili.

Díky prostoru, který máme po úpravě pravidel od MOV, můžeme naše stávající partnery a marketingové aktivity rozšířit do roku 2021 směrem k posunutým hrám.

Petr Graclík

Myslíte si, že se budou konat Olympijské festivaly ve stejném rozměru, jak to bylo původně plánováno letos?

Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby byly ve stejném rozsahu, ale zatím jednání stále probíhají. Záleží nejen na ekonomické situaci, ale i na výsledcích krajských voleb. V Praze k tomu máme příslib, v Brně a Ostravě aktivně jednáme.

Již jste zmínil plánovanou letní kampaň, jejíž součástí by měl mimo jiné být Pavel Kolář. Jak bude vypadat? Jaký je její cíl?

Kampaň „Silnější pro život“, s jejíž stěžejní myšlenkou přišel předseda ČOV Jiří Kejval, se bude soustředit především na důležitost rezilience, tedy fyzické i duševní odolnosti a posílení imunity. Vracíme se s ní ke kořenům, k onomu „Ve zdravém těle zdravý duch“, které hlásal již otec zakladatel Pierre de Coubertin.

Pavel Kolář, který je předseda naší lékařské komise a nechyběl na žádné olympiádě, upozorňoval již v počátcích pandemie na potřebu dívat se do budoucna, pracovat na své imunitě, sportovat a být aktivní. Kromě toho, že bude s dalšími lékaři, například s Janem Pirkem nebo Pavlem Pafkem, aktivním podporovatelem kampaně, podílel se aktivně i na její tvorbě.

Ke kampani se připojí i naši partneři. Například T-Mobile, Sazka, Pilsner Urquell nebo e-commerce holding Mall. Stejně tak bychom ji rádi dostali do měst, kde se měly konat Olympijské festivaly. Probíhat by měla od konce června do října, přičemž k vidění bude v televizi, rádiu, outdooru a na internetu. Zároveň k tomu využijeme i náš Media House a zapojíme jako ambasadory i sportovce. Spotovou kampaň, kde budou účinkovat civilové, tedy obyčejní lidé „odvedle“, doprovodí silné a strukturované PR.

Koho s kampaní chcete primárně oslovit?

Cílovou skupinu nejsou sportovci, ale široká veřejnost, především 40+. Víme, že ne každý má sport rád, a proto nechceme komunikovat sport, ale pohyb a zdravý životní styl. Chceme i lidem, kteří jsou na sport alergičtí, říct, že je na čase začít zlepšovat odolnost a zdatnost, přičemž jim budeme pro inspiraci dávat příklady jak na to – třeba že místo tramvaje mohou jít dvě zastávky pěšky, místo výtahu to vzít po schodech. Celou kampaň stavíme na pěti pilířích, pěti olympijských kruzích, kde se bude kromě pohybu zabývat i nutností kvalitního odpočinku, otužování, optimismu a silných mezilidských vztahů.

Chceme i lidem, kteří jsou na sport alergičtí, říct, že je na čase začít zlepšovat odolnost a zdatnost.

Petr Graclík

Daří se vám v současnosti získávat finanční dary do České olympijské nadace, která ve sportu podporuje děti ze sociálně slabých rodin?

U nadace se nám v době pandemie podařila neobyčejná věc – výzva Everest Challenge –, s níž přišel Jaroslav Kulhavý. Spočívala v tom, že k pokoření výzvy zdoláváte 8 848 výškových metrů, ať už chůzí, během, nebo třeba na kole. Jarda si vypočítal, že je to přesně 13 výjezdů na kole na Lysou horu. Jeho akci jsme podpořili virtuálním startovným do Jardova pelotonu, které si lidé mohli zakoupit, a přispět tak na nadaci. V rekordním čase, za týden, jsme ve spolupráci s brněnskou společností Inspire vymysleli a vytvořili vizuál akce a nový web olympijskanadace.cz, propojili ho s platební bránou a odkomunikovali. V den výzvy jsme se někteří z nás na několik výjezdů k Jardovi přidali, stejně tak ho podpořili i jiní sportovci na místě, například Jiří Ježek nebo Radek Jaroš. Roman Kreuziger jezdil na Šumavě, Martina Sáblíková u Žďáru a Lukáš Krpálek šlapal v pěti dnech rovněž až na Everest. Celou akci jsme pokrývali s naším Media Housem, Českou televizí i Českým rozhlasem a média týmem partnera Sazka. A k dnešnímu dni jsme vybrali více než 505 tisíc korun. Myslím, že by se z toho mohla stát pěkná tradice i způsob, jak získat pro nadaci stabilní příjem. Vážím si skvělé práce všech kolegů z ČOV, kteří se na tom podíleli a děkuji jim za jejich energii.

Zmínil jste, že jste byli nuceni přizpůsobit kvůli zavřeným školám i Sazka Olympijský víceboj. Cílili jste na děti v době nouzového stavu jiným způsobem?

Všechny naše aktivity jsme přesunuli online. Začali jsme vytvářet různá videa s návody, jak doma trénovat, zůstat aktivní a nezlenivět. Zapojili jsme do toho i olympioniky. Úspěch měla například Olympijská abeceda, kde bylo možné zacvičit si sestavu podle písmen z křestního jména a příjmení. Tou jsme zasáhli 700 tisíc lidí. Další úspěšné video, které mělo dosah přes dva miliony zhlédnutí, natočila Eva Samková, jež se rozhodla předvést své kulinářské umění. Také se nám podařilo velmi rychle zareagovat na projekt UčíTelka, pro který jsme ve spolupráci s olympioniky a Národní sportovní agenturou připravovali pásmo cvičení.

Nevyužili jste v tomto ohledu i novou televizní stanici ČT3, která cílí na seniory?

V rámci skladby programu ČT 3 jsme se nepodíleli, nicméně na seniory jsme cílili i jinou aktivitou. Ve spolupráci s našimi dodavateli Johnny Servisem a AV Media jsme přetvořili jeden kontejner na tzv. Setkávač, kam se vchází dvěma oddělenými vchody a uprostřed je plexisklo a potřebná audiovizuální technika. Díky tomu jsme mohli starým lidem, kteří byli dlouho zavření v domovech pro seniory bez možnosti návštěv příbuzných, umožnit se konečně potkat. Byl a je o to opravdu velký zájem v různých regionech České republiky.

Petr Graclík, generální sekretář ČOV & člen představenstva a výkonný ředitel České olympijské

Na pozici generálního sekretáře Českého olympijského výboru působí od roku 2013, od letošního roku navíc stojí i v čele marketingové agentury Česká olympijská.

Před nástupem do ČOV pracoval jako generální sekretář Svazu lyžařů ČR, byl také předsedou organizačních výborů Světových pohárů v běhu na lyžích na území České republiky v letech 2010–2013 a členem řídícího výboru Mistrovství světa juniorů v klasických disciplínách v Liberci 2013.

Vystudoval magisterské studium na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK. Řadu let se na reprezentační úrovni věnoval biatlonu.