Pořadatelé eventů musí především zbavit lidi strachu

středa, 10. června 2020, 11:35 Marketing, Koronavirus na jaře 2020 MediaGuru

Česká eventová asociace se připojila k iniciativě Nocovid, navrhující přístup, jak lidi zbavit strachu ze společenských akcí.

Z Event MeetUpu na téma Nocovid, foto: MediaGuru

Z Event MeetUpu na téma Nocovid, foto: MediaGuru

„Covid-19 ukazuje celému světu, že současná civilizace je i přes zdánlivý pocit bezpečí snadno zranitelná. V každé oblasti. Sociální, ekonomické, politické a zejména společenské,“ píše se hned v úvodu na stránkách iniciativy Nocovid, jež se v současné pandemické době snaží prostřednictvím jasných pravidel najít cestu ke společenským akcím bez strachu.

Právě tato iniciativa, pod níž je podepsán Marek Vocel se svým spolupracovníkem Milanem Kubným z agentury MVP events, byla představena na pondělním setkání Event MeetUp. Na akci, jež se sama řídila sepsanými nocovidími pravidly, se setkaly osobnosti z eventového průmyslu, ať už z řad zástupců agentur, cateringových společností, provozovatelů společenských prostor, či hygieny.

„Nocovid je soubor pravidel, které nám všem mají pomáhat organizovat akce. Jejich cílem je odstranit strach na straně návštěvníků, zadavatelů, ale i státní správy,“ vysvětlil v úvodu setkání Marek Vocel s tím, že pravidla byla vytvořena ve spolupráci s oborníky, a to s předpokladem, že současná situace může být dlouhodobějšího charakteru. Iniciativa je přitom všem zájemcům otevřená. „Pravidla nejsou dogmatem. Dáváme je k diskusi a budeme rádi, pokud se k nám připojí další a dají nám své připomínky,“ popsal Vocel.

Pravidla v rámci Nocovid jsou rozdělena do čtyř oblastí: (1) osobní desatero hosta, (2) hygienická pravidla prostoru, (3) organizační pravidla a (4) pravidla cateringu. Zatímco u hostů pravidla apelují zejména na informovanost a odpovědnost, spočívající v čistém oblečení, roušce, dezinfikování rukou a dodržování rozestupů, u prostoru je kladen důraz na důkladný úklid a dezinfekci, komfort bez dotyku a také čištění vzduchu. Organizační pravidla apelují na přechod online, co se správy vstupenek týče. Díky tomu získá pořadatel i kontakt, na který jednak může odeslat zmíněné desatero, jednak dotyčného v případě nákazy jednoduše vyhledat. Zároveň je potřeba vést si seznam personálu a dodavatelů, kteří se objeví v průběhu instalace či deinstalace, a to i s časy jejich pohybu po prostoru. Organizátor by navíc měl mít připraven krizový scénář, pokud bude mezi hosty v následujících dnech diagnostikován koronavirus. V neposlední řadě se pravidla zabývají cateringem, který by měl jídlo servírovat za plexisklem, v uzavřených boxech, případně menu zanášet.

Ukázka cateringu v souladu s pravidly Nocovid, foto: MediaGuru

Ukázka cateringu v souladu s pravidly Nocovid, foto: MediaGuru

Podrobná pravidla Nocovid je možné si pročíst zde.

„Na eventy padla těžká doba. Podle našeho průzkumu se dopady pandemie na eventový průmysl dotýkají 50 tisíc lidí,“ přiblížil Jan Kubinec, předseda České eventové asociace, jež se k iniciativě připojila. „Lidé dnes zvažují riziko nákazy a mnoho z nich se na akce typu festivaly, konference či veletrhy chystá až příští rok. Abychom eventy mohli zase pořádat, musíme zadavatele ujistit, že je umíme dělat bezpečně. A proto musíme konat společně, pokud si totiž každý vymyslí svá vlastní pravidla, lidé nám nebudou rozumět,“ dodal.

„Agentura má nyní za úkol minimalizovat rizika, proto si nás klienti najímají. Musíme znát své možnosti, abychom dokázali klientům dát k dispozici různé varianty,“ řekl Petr Mejsnar, produkční a strategický ředitel agentury Event Arena. Nová bezpečnostní opatření s sebou však přinesou i zvýšené náklady, které bude muset někdo zaplatit. „Naše práce bude je před klienty obhájit,“ doplnil Mejsnar.

Náklady mohou padnout i na provozovatele společenských prostor. Například bezdotyková opatření (baterie, automatické dveře aj.) se ve velkých venues mohou vyšplhat i na několik milionů korun, pořízení termokamer vyjde i na statisíce. „Otázkou je, kdo to bude s námi spolufinancovat,“ podotkla Lenka Žlebková, generální ředitelka Kongresového centra Praha, které obvykle hostí mezinárodní kongresy pro několik tisíc návštěvníků. S jiným problémem se mohou setkat památkově chráněné budovy, kam se dveře na fotobuňku dát nedají, jak připomněl Pavel Přikryl, spoluzakladatel Opero sídlící ve Štencově domě.

Investice si nocovidí eventy vyžádají i od cateringu, který musí důsledně kontrolovat své zaměstnance i dodavatele. „Akce budou složitější a nabídky na ně budeme chtít dělat vyloženě individuálně,“ přiblížil Luděk Vocílka, jednatel společnosti In Catering, jenž uvažuje i o aplikaci na objednávání a řízené vydávání jídla na eventech.

Pro festivaly, které v panelu reprezentoval Martin Voňka, producent pražského Metronome Festivalu, je možné splnit daná pravidla jen do určité úrovně. „Podle mě je iniciativa Nocovid klíčem ke snížení pravděpodobnosti nákazy, některá pravidla jsou však v krátkodobém čase pro nás nereálné, například bezdotykové baterie,“ doplnil.

S pravidly se ztotožnila i Zdeňka Jágrová, ředitelka Hygienické stanice hlavního města Prahy. „Myslím, že by do nich bylo dobré ještě zařadit eRoušku, která nám pomůže v dohledávání toho, kdo byl s kým v kontaktu,“ dodala hygienička.  

-stk-