Organizátoři hromadných akcí tvrdí, že jsou v zoufalé situaci

pátek, 17. července 2020, 13:55 Aktuality, Marketing MediaGuru

Shodně uvádějí, že neví, kdy se jejich podnikání podaří obnovit a v jakém rozsahu.

Setkání aliance v segmentu MICE 13.července 2020

Setkání aliance v segmentu MICE 13.července 2020

Zástupci veletržního, kongresového a eventového průmyslu, kteří představují hlavní hráče v segmentu MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions) a velkých koncertů, sčítají rozsáhlé ztráty. Jedná se o Bestsport (O2 Arena/O2 Universum), Kongresové centrum Praha, Live Nation, Českou eventovou asociaci, ABF Praha, Výstaviště České Budějovice a Veletrhy Brno. Půl roku je jim zakázána podnikatelská činnost a plány na 2. pololetí se podle jejich vyjádření hroutí. Shodně uvádějí, že jsou v zoufalé situaci, protože neví, kdy se jejich podnikání podaří obnovit a v jakém rozsahu.

Společně konstatovali, že sektor hromadných akcí přes uvolnění života nadále trpí zákazem činnosti, a to bez jasné časové perspektivy. „Stále nevidíme světélko na konci tunelu a bez něho nemůžeme připravovat žádné velké akce ani v příštím roce, neboť se jedná o časově, logisticky a nákladově o velmi náročné akce, které nelze řešit bez perspektivy konání,“ upozornil Robert Porkert z agentury Live Nation.

Vlastníci kongresových a veletržních nemovitostí upozornili na vysoké fixní náklady, které vznikají i po dobu zákazu provozu těchto hal. „Mandatorní výdaje i na udržovací provoz brněnského výstaviště se pohybují v řádu 10 milionů korun měsíčně,“ uvedl generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš. Ztráty z udržovacího provozu v desítkách milionů mají pražská O2 Aréna s O2 Universum a Kongresové centrum Praha, které ztratily nasmlouvané mezinárodní kongresy a firemní akce.
„Bez obnovení kongresové a veletržní turistiky budou hotely nadále na minimální obsazenosti, neboť kongresová a veletržní turistika má velmi početnou a bonitní klientelu,“ potvrdil Viliam Sivek, prezident Fóra cestovního ruchu.

Organizátoři velkých akcí také popisují atmosféru strachu, kdy zájem o účast na koncertech či firemních akcích opadá. Pro nezájem ruší agentura Live Nation sérii menších koncertů, které by jinak byly vyprodány.

Jan Kubinec z České eventové asociace zdůrazňuje devastační dopad na spolupracující techniky a malé firmy, které již několik měsíců jsou bez práce nebo svoji činnost skončily. „Jedná se o velmi úzce zaměřené technické profese, bez kterých akce při současné sofistikované technice, která je používána, nelze zabezpečit.“ Rozpad hrozí více než stovce výstavářských firem, které staví veletržní expozici v tuzemsku a zahraničí, audio-vizuálním technikům, grafikům, architektům a dalším profesím.

Všichni pořadatelé hromadných akcí začali snižovat počty zaměstnanců. Snížení stavu zaměstnanců potvrdil generální ředitel Veletrhů Brno i generální ředitelka KCP Lenka Žlebková, která zároveň poukazuje na jediné možné řešení problému. „Cestou ke zotavení je rychlé obnovení byznysu i za přísných bezpečnostních pravidel.“

Všichni shodně uvádí, že bez další obnovení činnosti hrozí celému segmentu hromadných akcí kolaps. Akce se nedají připravovat přes noc, ale potřebují měsíční až roční přípravu. Putovní kongresy a koncerty je třeba nasmlouvat s několikaročním předstihem. Příprava veletrhů trvá průměrně rok. „Obchodní domy a nákupní centra otevřely a rozsvítily, ale nasmlouvat kongres, zorganizovat veletrh nebo firemní akci vyžaduje jasné podmínky a dlouhodobý časový horizont. Kdyby nám v březnu, dubnu epidemiologové řekli, že zákaz bude trvat nadále, mohli jsme ušetřit spoustu energie, času a peněz,“ uvedli zmínění zástupci.

-mav-