PR agentury loni zvýšily čisté příjmy na 707 milionů korun

pátek, 14. srpna 2020, 12:30 PR, Výzkum MediaGuru

Tuzemské PR agentury vykázaly loni čisté příjmy ve výši 707 milionů korun, vyplývá z průzkumu APRA.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Tuzemské PR agentury loni vykázaly čisté příjmy 707 milionů korun. Proti předchozímu roku se příjmy očištěné od nákladů třetích stran zvýšily o osm milionů. Zhruba třetinu zakázek, 35 procent evidovaly agentury za vztahy s médii. Patrný byl pokračující zájem o digitální média a sociální sítě s dvanáctiprocentním objemem zakázek. Desetiprocentní podíl tvořilo produktové PR. Vyplývá to z tradičního oborového průzkumu, který zpracovala společnost Stem/Mark mezi členskými agenturami Asociace public relations (APRA).

Celkové příjmy loni klesly u čtvrtiny agentur, růst příjmů naopak evidovala polovina z nich. U drtivé většiny dosahoval roční nárůst příjmů více než deset procent. Klienti PR agentur se nejčastěji rekrutovali z průmyslu a energetiky (22 procent), z IT a technologií (17 procent) a finančních služeb (17 procent). Pro rok 2020 se očekává nárůst poptávek ze zdravotnického sektoru a farmacie.

„Data z minulého roku potvrzují, že media relations zůstává i nadále důležitou a žádanou součástí nabídky PR agentur. Vlivem koronaviru roste poptávka po krizové komunikaci a dlouhodobě se zvyšuje zájem o integrované kampaně s využitím moderních médií a tvorbou multimediálního obsahu. Tyto trendy se měnit nebudou, objem zakázek však bude samozřejmě záviset na ekonomické situaci,“ uvedl člen výkonné rady APRA Petr Lesenský.

Mzdy i ceny v PR v roce 2019 meziročně nerostly. Hodinové sazby se liší pouze v řádu desítek korun. Průměrná reálná hodinová sazba loni začínala na 1096 Kč pro asistenta a nejvyšší, v průměru 3636 Kč, byla u ředitele společnosti.

Čtyři z pěti agentur vidí v příštích měsících nové příležitosti, v době krize totiž nabývají nástroje PR na významu a jejich profesionální outsourcing je pro firmy výhodný. Nejvyšší nárůst investic pro rok 2020 očekávají PR agentury u sociálních médií a vedení komunit (69 procent), ve vytváření multimediálního obsahu (56 procent) a media relations (38 procent). Zájem ze strany klientů o komunikaci s novináři potvrzuje fakt, že opět začal růst podíl nabíraných talentů z řad studujících žurnalistů. Vůbec nejčastěji nabírají PR agentury své zaměstnance z prostředí konkurenčních agentur (75 procent).

-čtk-