Twitter začal označovat účty státních médií

sobota, 8. srpna 2020, 08:30 Internet & Mobil MediaGuru

Mikroblogovací služba zkouší utlumit význam některých ruských či čínských titulů.

Označování státních médií na sociální síti twitter, zdroj: Twitter

Označování státních médií na sociální síti twitter, zdroj: Twitter

Twitterové profily ruských mediálních agentur RT či Sputnik obsahují novou informaci, a sice že jde o média kontrolovaná státem. Stejné označení nese například čínská stanice s mezinárodním zásahem CCTV. Údaj o vazbách média na stát se zobrazuje hned pod uživatelským jménem. „Snažíme se učinit zážitek z konverzace transparentnější,“ vysvětluje Twitter na svém blogu. Podobným způsobem označuje i profily významných vládních činitelů s tím, že jde o účet představitele vlády.

S „nálepkováním“ profilů je ale spojena také změna, která bude na pohled výrazně méně znatelná. Twitter se rozhodl programově skoncovat s aktivitami, které by mohly napomáhat zvyšování dosahu a vlivu státních médií. Konkrétně takto označené účty přestane uživatelům doporučovat ke sledování či na ně majitele profilů na Twitteru upozorňovat prostřednictvím notifikací nebo výhodným umístěním ve výsledcích vyhledávání. Omezení viditelnosti se ale netýká účtů jednotlivých vládních činitelů.

Podle interpretace portálu SocialMediaToday ale bude mít větší vliv na konzumaci obsahu twitteru ne úprava algoritmů, ale právě jasné označení „státních médií“. „Mnoho uživatelů by si jinak nemuselo uvědomovat, že některé profily pracují v zájmu konkrétní mocnosti a že jejich činnost je kontrolována státem – jsou tedy omezeny v tom, co si mohou dovolit sdílet. Obecně pak mezi jejich závazky patří propagovat v pozitivním světle vlastní národní zájmy,“ vysvětluje server. Twitter plánuje s označováním státních aktérů pokračovat. V případě mediálních organizací je definuje jako publikace, kde stát vykonává editorskou kontrolu prostřednictvím finančních toků, přímého nebo nepřímého politického nátlaku, případně pomocí produkčních a distribučních kanálů. „Na rozdíl od nezávislých médií, ty se státním pozadím často využívají zpravodajství jako prostředek k prosazování politické agendy,“ popisuje dál Twitter na vlastním blogu s tím, že existují i média financovaná z veřejných peněz, která však fungují nezávislým způsobem. Konkrétně jde o BBC ve Velké Británii a NPR ve Spojených státech, dodává Twitter. Znepokojujícímu vlivu státu nepodléhá podle technologické platformy například ani Hlas Ameriky či Rádio Svobodná Evropa – na jejich twitterových účtech emblém státního aktéra k vidění není.

Nejde o jediný příklad, kdy tento týden Twitter výrazným způsobem zasáhl do dynamiky vlastní sociální sítě. Firma dokonce dočasně zablokovala oficiálnímu účtu volební kampaně prezidenta Donalda Trumpa možnost přidávat nové příspěvky do doby, než by správce profilu odstranil příspěvek obsahující kontroverzní vyjádření Trumpa na téma šíření koronaviru. Prezident USA v rozhovoru pro Fox News tvrdil, že děti jsou proti infekci „téměř imunní“ – což je v rozporu se zjištěním přibývajícího počtu vědeckých studií, uvedl portál Business Insider (BI).  Kvůli šíření dezinformací na téma Covid-19 proto Twitter dle svého vyjádření vystavil Trumpovi stopku. „Firmy provozující sociální média ale nejsou arbitry pravdy,“ reagovala podle BI mluvčí Trumpovy kampaně Courtney Parellová. S podobnou kritikou se nicméně nejspíš bude muset mikroblogovací služba potýkat stále častěji – i kvůli označování profilů těch médií, u jejichž čtení by měli být lidé podle Twitteru zvláště obezřetní.

-riv-