Zpomalilo zanikání malých prodejen s potravinami

pondělí, 24. srpna 2020, 10:30 Aktuality, Retail MediaGuru

Malé prodejny už tolik nezanikají. Potvrzuje to výzkum agentury Nielsen. Loni skončilo 195 prodejen, zatímco v roce 2018 celých 513.

Loni zaniklo o 318 malých prodejen méně než v roce 2018, zdroj: Shutterstock.

Loni zaniklo o 318 malých prodejen méně než v roce 2018, zdroj: Shutterstock.

Jak ukazuje výzkum agentury Nielsen, zanikání malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím zpomaluje. Tento vývoj očekávala ostatně i Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), která před tímto fenoménem dlouhodobě varuje. V roce 2019 zaniklo jen 195 nezávislých prodejen o velikosti do 400 m². To představuje téměř dvoutřetinový pokles oproti roku 2018.

„Nejnovější čísla ukazují, že se situace na českém maloobchodním trhu s potravinami pomalu uklidňuje. Zaniká méně malých prodejen a podobně sledujeme také značný pokles vzniku nových super a hypermarketů. Trh se po dvou letech, relativně silných poklesů, stabilizoval, a to hlavně v nejmenším formátu tzv. smíšenek do 50 m²,“ uvádí Lubomír Mechura, ředitel společnosti Nielsen.

Pokles je výrazný především v porovnání se dvěma předchozími roky, kdy v roce 2018 zaniklo 513 prodejen a o rok dříve dokonce 1082. Nyní se dlouhodobý trend mění. „Posledních pět let vysvětlujeme starostům, hejtmanům i na ministerstvech význam a důležitost malých prodejen zejména ve venkovských oblastech. A daří se nám to. V současnosti už téměř polovina krajů podporuje fungování nejmenších venkovských prodejen a rovněž mnozí starostové si uvědomují, že mít fungující prodejnu je pro život v obci naprosto nezbytné,“ říká k aktuálnímu vývoji Pavel Březina, předseda AČTO.

V roce 2017 měl nezávislý trh téměř 14 tisíc prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, o dva roky později to bylo téměř 12 tisíc prodejen. Za poslední tři roky český maloobchod přišel o 1818 prodejen o výměře do 400 m².

Význam malých prodejen v blízkosti bydliště ukázala i koronavirová pandemie. „V době největší krize upřednostnilo více zákazníků než obvykle nakupování v menších obchodech právě v blízkosti svého domova. Podpora lokální ekonomiky je pro budoucnost naprosto klíčová,“ dodává Pavel Březina.

Právě na venkov nesahá často ani síť online supermarketů a musí se spolehnout jen na malé kamenné prodejny. „Co období nouzového stavu naopak ukázalo v plné nahotě, byly limity e-shopů s potravinami. Statisticky to možná nevypadá, jejich růst se však týkal pouze velkých a krajských měst, nikoliv venkova. Pro e-shopy zde není klientela a v dohledné době ani nebude,“ doplňuje Roman Mazák předseda družstva CBA, které provozuje okolo tisícovky menších prodejen.

Loni zaniklo v Česku přes 500 malých prodejen

úterý 30. dubna 2019

-zue-