IAB zlepšila prognózu, reklamní trhy v Evropě klesnou o 12 %

čtvrtek, 17. září 2020, 07:20 Reklama MediaGuru

Díky optimističtějším výhledům pro třetí letošní čtvrtletí upravila IAB Europe svůj odhad vývoje na reklamních evropských trzích v roce 2020. Uvědomuje si ale, že situace se může měnit.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Prognóza vývoje reklamních investic na evropském trhu pro celý rok 2020 je podle srpnové předpovědi IAB Europe optimističtější než predikce, se kterou přišla tato organizace v letošním dubnu. IAB na základě srpnové předpovědi odhaduje letos průměrný pokles evropských reklamních trhů na úrovni 12 %, zatímco v dubnu odhadovala více než 16% pokles.

Za vylepšením prognózy stojí především zlepšený výhled v segmentu digitálních médií, kde je podle srpnového odhadu předpovídán pokles o téměř čtyři procenta (v dubnu -32 %), zatímco v tradičních médiích i pozdější prognóza očekává dvouciferný propad (-21 %). 

Srpnová predikce vývoje reklamních investic byla sestavena na základě výsledků mediálních firem i komunikačních holdingů za druhé čtvrtletí 2020 a rovněž i na základě prognózy makroekonomického vývoje. Podle Daniela Knappa, který výhledy pro IAB připravuje, jsou vyhlídky pro třetí čtvrtletí roku 2020 lepší než vývoj ve čtvrtletí druhém. Nahrávat k tomu mají i červencové výsledky. I tak ale na trhu stále přetrvává relativně vysoká míra nejistoty z dalšího vývoje.

Zdroj: IAB Europe

Zdroj: IAB Europe

Například v segmentu tradičních televizních vysílatelů hlásily přední evropské televizní společnosti ve druhém čtvrtletí poklesy v rozmezí 30-50 procent. Přestože řada z těchto firem označila druhé čtvrtletí za pomyslné dno v průběhu letošního roku a vývoj ve třetím čtvrtletí očekávají jako příznivější, i tak připouštějí, že situace se může měnit. 

Srpnová prognóza IAB Europe je ale v celku optimistická. Reklamním evropským trhům totiž odhaduje v návaznosti na predikovaný pokles hrubého domácího produktu v evropských zemích v letošním roce (zatím odhadován na -8,3 %) menší pokles, než kolik by se podle dřívějších korelací mezi vývojem HDP a reklamních investic kalkulovalo. Zkušenosti z dřívějšího ekonomického vývoje naznačovaly, že dopady na reklamní trhy by byly až téměř třikrát silnější než poklesy HDP. To ale srpnová predikce IAB nepotvrzuje a domnívá se, že i díky proaktivitě značek nebudou dopady na reklamní trhy v takové výši.

Záznam prezentace je možné zhlédnout zde.

-mav-