Odvolací soud vrátil rozhodnutí o reklamě v pražské MHD

pátek, 4. září 2020, 00:05 Aktuality, Outdoor MediaGuru

Obvodní soud pro Prahu 9 se bude znovu zabývat sporem o platnost smlouvy mezi pražským dopravním podnikem a firmou Rencar.

Zdroj: Rencar

Zdroj: Rencar

Obvodní soud pro Prahu 9 se bude znovu zabývat sporem o platnost smlouvy mezi pražským dopravním podnikem (DPP) a firmou Rencar ze skupiny JCDecaux na pronájem reklamních ploch v pražské MHD. Soud původně rozhodl o neplatnosti smlouvy, což ve čtvrtek po odvolání Rencaru potvrdil Městský soud v Praze. Věc však vrátil prvoinstančnímu soudu z toho důvodu, že podle členů senátu nebylo jasné, o čem v jednom z bodů rozsudku vlastně rozhodoval.

Kontrakt z roku 1997 se týká exkluzivního práva pro Rencar provozovat reklamu v MHD, celkem jde o zhruba 130.000 reklamních ploch. Smlouvu podnik vypověděl v roce 2016 s odůvodněním, že pro něj byla nevýhodná. Původně měla platit do roku 2031. Po výpovědi následoval soudní spor a soud loni v září rozhodl, že smlouva byla od počátku neplatná kvůli neurčitosti předmětu nájmu. Rencar se proti tomu odvolal.

Předsedkyně soudního senátu Ivana Kotrčová ve čtvrtek uvedla, že odvolací soud potvrzuje dva prvoinstanční výroky, které se týkaly neplatnosti smlouvy, respektive napadnutí platnosti její výpovědi. S názorem, že smlouva je neplatná, se tak odvolací soud ztotožnil. Shledal však pochybení prvoinstančního soudu v třetím bodu rozsudku, který se týkal požadavku Rencaru na určení vztahu, který mezi oběma stranami panoval.

Rencar podle Kotrčové v žalobě dostatečně nespecifikoval, jaký vztah by měl být posuzován a soud byl podle ní povinen vyzvat firmu, aby žalobu doplnila. 

Advokát DPP Ondřej Krotil uvedl, že potvrzení neplatnosti smlouvy je správné a že navrácení věci prvoinstančnímu soudu úplně nečekal. „Nicméně i z toho krátkého odůvodnění soudu vyplývá to, co my tvrdíme celou dobu - že vlastně není zřejmé, čeho se společnost Rencar domáhá," řekl. Dodal, že s ohledem na fakt, že v hlavních bodech soud potvrdil závěry pozitivní pro DPP, není důvod měnit strategii nebo argumentaci, se kterou dosud právníci podniku pracovali.

„Vnímáme to tak, že soud se bude muset v první instanci zabývat všemi našimi argumenty," uvedl mediální zástupce JCDecaux Jiří Chvojka. I přes to, že odvolací soud potvrdil neplatnost smlouvy, považuje čtvrteční výsledek za pozitivní.

Mediální zástupce firmy Martin Lánský dále uvedl, že podle společnosti se rozhodnutí nedá interpretovat tak, že by potvrdilo neplatnost smlouvy. Vrácení věci prvonistančnímu soudu podle něj znamená, že se celá věc bude řešit od začátku.

-čtk-