ČSÚ: Sledování placených pořadů na internetu se v Česku zvýšilo

pondělí, 30. listopadu 2020, 07:30 TV, Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

V letošním roce sleduje placené pořady na internetu více než deset procent české populace starší 16 let, uvádí zpráva ČSÚ.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Videa na internetových stránkách, které jsou určeny ke sdílení (YouTube, Facebook atp.) sleduje letos v Česku více než polovina osob (53 %) starších 16 let. Je to o devět procentních bodů víc než loni. Vyplývá to ze zprávy o využívání informačních a komunikačních technologií, kterou zpracoval Český statistický úřad (ČSÚ).

Pokud by se vzaly v úvahu video pořady, které jsou nabízeny na stránkách provozovatelů televizního a internetového vysílání, sleduje letos pořady na internetu 42 % české populace (sledování pořadů na počítači, mobilu či chytré TV). Výraznější je v mladší populaci 16-24 let (67 %). Naopak z osob nad 75 let sleduje pořady online 6 %.

Pořady jsou většinou přístupné zdarma, podle zprávy ČSÚ ale letos došlo k meziročnímu nárůstu sledování placených pořadů (např. na Netflixu či HBO Go). V roce 2020 sledovalo pořady na takových stránkách 10,5 % osob, zatímco o rok dříve to byla pouze 3 %. Nejvíce osob, které sledovaly zpoplatněná videa, je z věkové skupiny 25-34 let (23 %). Vysoký podíl (22 %) byl zaznamenán také u vysokoškolsky vzdělaných osob.

Čtení zpráv na internetu je jednou z nejčastějších online aktivit vůbec. Účastní se jí 74 % české populace ve věku 16+. Z osob, které používají internet, je to podle zprávy ČSÚ dokonce 90 %. Pouze nejmladší generace (16-24) čte zprávy na internetu poměrně méně než zbytek uživatelů internetu (83 %).

Přestože zprávy na internetu čte devět uživatelů z deseti, téměř všichni čtou články výlučně na volně dostupných zpravodajských serverech. Články na zpoplatněných stránkách si v posledních třech měsících před dotazováním četlo pouze 1,8 % Čechů starších 16 let, což je obdobný podíl jako o rok dříve. Předplatné tištěných novin či časopisů si přes internet objednalo ve sledovaných třech měsících 2,2 % osob.

Hraní her online nebo stahování her do počítače, tabletu či telefonu se podle zprávy ČSÚ věnuje přibližně pětina dospělé populace, 26 % mužů a 14 % žen.

Chytrou televizi využívá třetina českých domácností. Za poslední čtyři roky došlo k nárůstu jejího používání přibližně na trojnásobek. Některou formu nositelné elektroniky, tedy především chytré hodinky, fitness náramky a bezdrátová sluchátka, používá v Česku 32 % osob, chytré reproduktory 18 % osob. „Zařízení internetu věcí v domácnostech, mezi která patří hlavně chytrá topení či světla, chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení, používá 8,5 % domácností. Nejčastěji tato zařízení ovládají osoby ve věku 25 až 34 let, a to 12 % z nich,“ říká Lenka Weichetová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Počítač či tablet má v Česku aktuálně 79 % domácností, přístup k internetu jich má 82 %.

Další detaily můžete číst zde.

-mav-