Agentury odhadují růst investic do médií v jednotkách procent

úterý, 5. ledna 2021, 07:30 Reklama MediaGuru

Zotavování reklamních investic do médií předpovídají pro letošní rok agentury. Ve srovnání s rokem 2020 by mělo dojít k navýšení v řádech jednotek procent.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Světové mediální agentury odhadují pro letošní rok návrat reklamního trhu k růstu v úrovni jednotek procent. Shodují se ale v tom, že i přes vylepšení situace se úroveň reklamních investic v médiích letos nevrátí na úroveň roku 2019. Ve svých odhadech z konce minulého roku uvádějí, že loňský rok nakonec nedopadl tak špatně, jak se ještě v jeho polovině očekávalo. Přesto jsou ale ztráty v tradičních médiích v roce 2020 zjevné.

Magna: letos růst o 7,6 %

Příchod vakcíny proti covid-19 a přesunutí významných sportovních událostí do letošního roku včetně olympiády by podle uskupení Magna mohlo podpořit reklamní investice v novém roce 2021. Reklamnímu trhu proto předpovídá pro letošní rok růst o 7,6 % na celkových 612 mld. USD. Investice do lineárních médií mají letos vzrůst o 3,5 %, růst digitálních médií je předpovídán na úrovni překračující 10 %. I přes letošní růst se ale lineární média nedostanou na úroveň roku 2019, resp. zůstanou pod úrovní investic v roce 2019.

Podle globální predikce Magna se mediální investice měly v loňském roce snížit o 4,2 % na 569 mld. USD. Větší poklesy postihly tradiční média, kterým byl oproti roku 2019 předpovídán pokles o 18 %, zatímco digitálním médiím se dařilo i přes krizi, když si připsaly 8% růst. Magna odhaduje, že podíl digitálních médií na celkových světových globálních reklamních investicích loni tvořil 59 %.

Zenith: trh si polepší o 5,6 %

Mediální agentura Zenith odhaduje, že v roce 2021 vzrostou celosvětové reklamní investice o 5,6 % na 620 miliard dolarů. Tento růst je dán nejen srovnáním s rokem 2020, ale také přeložením letních olympijských her a fotbalového mistrovství Evropy. I přes tento nárůst ale budou reklamní investice nižší než v roce 2019, kdy se jednalo o 634 miliard dolarů. V roce 2022 pak podle odhadu reklamní investice vzrostou o 5,2 % a dosáhnou 652 miliard dolarů. Tyto prognózy předpokládají, že se celosvětová ekonomika začne trvale zotavovat, jakmile budou v roce 2021 k dispozici vakcíny proti onemocnění covid-19. Stále ale panuje vysoká nejistota ohledně toho, jak dlouho bude toto zotavení trvat.

V loňském roce se měly reklamní investice nakonec snížit o 7,5 %, celosvětové investice do online reklamy měly být ale mírně rostoucí (+1,4 %). Podíl online reklamy na celkových investicích odhaduje Zenith na 52 %.

Group M: podíl digitálu přesáhne 60 %

Podle odhadu Group M poklesl loni reklamní trh o 5,8 %. Přes celkové snížení investic se ale objem digitálních médií měl loni zvýšit o 8,2 %. Pro rok 2021 Group M předpovídá růst reklamních investic směřovaných do médií o 12,3 %. Nad průměrem trhu pak mají dále růst digitální média, když jejich podíl na reklamních výdajích má letos dosáhnout 61 %. To je dvojnásobný podíl oproti roku 2015, kdy byl podíl digitálních médií včetně Facebooku, Googlu a Amazonu odhadován na 30 %.

WARC: návrat potrvá dva roky

Méně optimistické je sdružení WARC. Předpokládá, že globální reklamní trh se bude s pandemií koronaviru srovnávat ještě další dva roky. Podle predikce WARC se reklamní investice v médiích v roce 2021 meziročně zvýší o téměř sedm procent. Nedostanou se ale na úroveň roku 2019. Aby se tak stalo, potřeboval by reklamní trh ještě v roce 2022 růst o 4,4 %.

WARC říká, že rok 2020 byl pro reklamní průmysl nejhorším rokem za posledních 40 let. Výhled WARCu pro rok 2021 není až tolik optimistický. „Okamžitý návrat zpět není na obzoru," konstatuje sdružení. „Rostoucí nezaměstnanost snižuje spotřebitelskou poptávku. Na druhou stranu určitý optimismus přináší přicházející vakcinace proti covid-19," dodává ve svém výhledu WARC. Z jednotlivých mediatypů odnesla rok 2020 největšími ztrátami kina, venkovní reklama, noviny a časopisy. Podle odhadu WARC bude letošní rok nejpříznivější především pro sociální média, online video, online display a vyhledávání.

-mav-