Clubhouse firmám nabízí transparentnost i zpětnou vazbu

čtvrtek, 28. ledna 2021, 10:30 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

V Česku čerstvá sociální síť Clubhouse přitahuje nejen jednotlivce, ale i firmy. Umožňuje jim vést s uživateli otevřený dialog a získávat zpětnou vazbu.

Zdroj: Clubhouse

Zdroj: Clubhouse

Sociální síť Clubhouse nedávno dorazila do Česka a nabírá stále více uživatelů. Do aplikace, jež je zatím dostupná pouze pro iPhone, je možné vstoupit jen s pozvánkou. Po vstupu je pak možné vytvořit nebo vybrat si některou z virtuálních místností, tzv. růmek, poslouchat, povídat si či diskutovat. Na atraktivitě síti jistě přidává, že mezi uživateli jsou známé osobnosti místní scény, například Tomáš Čupr, Petr Mára nebo Jonáš Čumrik. A zajímavá je i pro firmy, kterým aplikace nabízí naprostou transparentnost a zpětnou vazbu od ostatních uživatelů. 

Témata bohatá, lajky žádné 

Témata, která se na Clubhouse řeší, jsou různorodá. „Vzhledem k tomu, že v ČR Clubhouse začal před týdnem, tak častým předmětem diskusí v prvních dnech bylo fungování samotné sociální sítě. Ale já už jsem byla účastna diskuse o založení nové politické strany, o nákupu nemovitostí a věku, kdy si brát hypotéku, diskuse o fake news a projektu pro značky, které se vůči tomu chtějí vymezit,“ popisuje své zkušenosti jedna z raných uživatelek Kateřina Borovanská, majitelka agentury Freya a předsedkyně Asociace brand a content marketingu. 

Čeští uživatelé se však nemusí omezovat jen na české růmky, zapojit se mohou i do těch zahraničních. „Osobně mě baví zahraniční club a růmky, kde jsme třeba řešili projekty švédské Fotografisky nebo St. Agnes galerii v Berlíně a její budoucnost. Je skvělé, když můžete diskutovat přímo s osobami, které jsou u zdroje informací,“ dodává Borovanská. 

Právě otevřenost uživatelů a možnost interakce v reálném čase představuje přidanou hodnotu Clubhouse. Na rozdíl od ostatních sociálních sítí, které staví na vizuální prezentaci, ať už psané, či prostřednictvím obrázků či videí, zde není žádná časová proluka. „Navíc zde odpadají lajky – tedy líbí/nelíbí –, v čemž je obrovské kouzlo,“ myslí si Borovanská.

Firmám přináší otevřenost a cennou zpětnou vazbu

Vedle jednotlivců přitahuje Clubhouse i firmy. Například společnost Zaloto.cz, jež propojuje zákazníky s finančními specialisty, zde minulý týden veřejně řešila s právníkem přípravu společenské smlouvy. „Připojit se mohl každý a každý si mohl poslechnout, jaké věci (včetně konkrétních částek) řešíme,“ přibližuje spoluzakladatel firmy Marek Kříž. 

„V tomto týdnu plánujeme vést na Clubhouse diskuzi o vývoji produktu, kterou pořádáme my jako zástupci bootstrapped startupů (financujeme se sami). A budeme si vyměňovat zkušenosti se startupy, které jsou dotované investory (např. VOS, který teď dostal investici od Mitonu),“ doplňuje Kříž s tím, že uvažuje i o přenosu skutečné valné hromady od notáře.

Výhodu takového druhu prezentace vidí Kříž především v naprosté otevřenosti. „Pohybujeme se na trhu finančního poradenství, kde naprostá otevřenost není vůbec běžná. Díky této platformě můžeme dát naši transparentnost jasně najevo a potvrdit ji reálnými činy. Pro finanční poradce, se kterými spolupracujeme, je podobný přístup jako zjevení ve srovnání s většinou finančních firem, které všechno tají,“ vysvětluje. 

Další výhodu představuje podle Kříže i velké množství zpětné vazby z různých úhlů pohledu na věci, které uživatelé aktuálně řeší. Normálně se totiž kolem mě pohybují lidé, kteří smýšlí podobně. Tohle může být na Clubhouse jinak a zpětná vazba může být kolikrát o to cennější. Samozřejmě je ale potřeba být obzvlášť teď na začátku obezřetný, protože zatím je tam málo uživatelů a často jsou to influenceři ze sociálních sítí, kteří chtějí jen followers a vyjadřují se ,za každou cenu', i když jsou jejich komentáře ploché,“ upozorňuje Kříž. 

Na své si přijde i marketing

Do budoucna bude možné Clubhouse použít i pro marketingové účely. Nyní je z pohledu firmy využitelná spíše jen jako PR aktivity, později, až více lidí pochopí, jak sociální síť funguje, bude možné pohrát si i s kreativou. „Věřím, že tato forma interakce na Clubhouse se značkou nebo komunikace o nějakém tématu do content marketing strategií brzy přibude. Za značku bude komunikovat jedno telefonní číslo, mluvčí, v tom to jistě bude zajímavé,“ předpovídá Kateřina Borovanská. 

Aplikace Clubhouse byla spuštěna poprvé v březnu loňského roku v USA. Jak oznámili v neděli její spoluzakladatelé Rohan Seth a Paul Davison, nyní má síť po světě více než dva miliony uživatelů, kteří denně vytvářejí tisíce růmek, kde se diskutuje, ale i zpívá, medituje, či se dokonce nacvičuje muzikál. Jen v Česku řady uživatelů rychle rostou, po třech dnech bylo na síti podle Borovanské tisíc uživatelů, po týdnu již čtyři tisíce.

V současnosti má Clubhouse přes 180 investorů, jejichž investice umožní rozvoj aplikace a její rozšíření i na operační systém Android. Do budoucna plánuje síť také zavedení placené odměny těm, kteří se na ni vytvářejí obsah, ať už formou dobrovolných příspěvků, vstupenek či předplatného. 

-stk-