Dr.Max je hlavním vítězem Mastercard Obchodník roku 2020

středa, 17. února 2021, 12:15 Aktuality, Marketing, Retail MediaGuru

Síť lékáren Dr. Max se stala absolutním vítězem soutěže Mastercard Obchodník roku, na druhém místě byla Ikea a třetí dm drogerie markt.

Zdroj: Obchodník roku

Zdroj: Obchodník roku

Vítězem 18.ročníku soutěže Mastercard Obchodník roku 2020 se stala síť lékáren Dr.Max. Na prvním místě nahradila Ikeu, vítěze sedmi předešlých ročníků, která letos obsadila druhé místo. Třetí se umístila dm drogerie markt.

Nejvýraznějším trendem uplynulého roku mělo být posílení prodejů přes internet. Nákupní data Mastercard ukazují v tomto směru třetinový růst obratů. Loňský rok se zákazníci přesunuli k bezhotovostním platbám a celkem 45 % Čechů začalo více používat bezhotovostní platby na úkor hotovosti.

Vítězi sortimentních kategorií jsou Lidl, dm drogerie markt, Zara, Deichmann, Decathlon, Alza.cz, OBI, Ikea, Benzina Orlen, Knihy Dobrovský, Dráčik, Dr.Max a Lidl-shop.cz. Tyto kategorie byly hodnoceny na základě výsledků reprezentativního průzkumu a zohledněny byly dvě skupiny faktorů, kterým byla přiřazena stejná váha, faktory pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků) a faktory důvěry zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence). 

Přehled vítězů sortimentních kategorií, zdroj: Mastercard Obchodník roku

Přehled vítězů sortimentních kategorií, zdroj: Mastercard Obchodník roku

„V letošním ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku byly do výzkumu nově zařazeny čtyři kategorie: e-shopy, lékárny, hračky a knihy. Zařazení těchto kategorií mělo vliv i na celkové pořadí obchodníků z minulých let. Nové kategorie jsou silné a jejich nejvýraznější obchodníci se zařazují na přední příčky všech parametrů i celkového skóre,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Cenu veřejnosti získal s 90 tisíci hlasy obchodní řetězec Lidl. O umístění obchodníků v této kategorii rozhodují zákazníci v internetovém hlasování. Celkem hlasovalo přes 114 tisíc lidí. Na druhém místě se s 50 tisíc hlasy umístil Kaufland a třetí s 30 tisíci hlasy byl Albert. Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC, která se oproti roku 2019 zlepšila ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunula o celkem 24 příček, ze 49. na 25. místo.

Na výsledcích je podle Tomáše Prouzy, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, dobře vidět, kdo v u nás investuje a chce něco změnit. „Pandemie pomohla výrazně zrychlit rozhodovací procesy a posunulo nás to celkově výrazně dopředu. Lidé se ale vrací zpátky i na kamenné pobočky a dochází k propojování kamenného a digitálního světa. Kdo to dokáže namíchat a propojit, ten jde nahoru,“ dodává Tomáš Prouza. 

Výsledky Mastercard Obchodník roku 2020

Absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

1. místo - Dr.Max, 2. místo - Ikea, 3. místo - dm drogerie markt

Vítězové sortimentních kategorií

  • Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Globus.
  • Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií se stala dm drogerie markt. Zákazníci prodejny deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je dm drogerie markt, stejně jako loni, lídrem kategorie. Na druhém místě se umístila Teta drogerie a na třetím Rossmann.
  • Společnost Zara se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy, a to především díky nejlepším výsledkům z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků. Zákazníci Zara deklarují zároveň poměrně vysokou míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě je loňský vítěz kategorie Pepco a na třetím H&M.
  • Ocenění Mastercard Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Její zákazníci deklarují vysokou míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 46 %. Druhé místo obsadil Baťa a třetí CCC.
  • Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 55 %. Druhé místo obsadil loňský vítěz Sportisimo a třetí místo Nike.
  • Společnost OBI se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 54 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci OBI zároveň deklarují vysokou míru loajality. Na druhém místě se umístil Hornbach a na třetím Zoohit.cz.
  • V kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila Ikea Česká republika, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 59 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Ikea deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím je Möbelix.
  • Společnost Alza.cz se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou. Zákazníci Alza.cz deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment je, 45 %. Druhý se umístil Datart a třetí CZC.cz.
  • Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou se stala Benzina Orlen, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů. Zákazníci Benzina Orlen deklarují zároveň nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Na druhém místě skončil Shell a na třetím je Tank ONO.

Nové kategorie ocenění Mastercard Obchodník roku 2020

  • Ocenění Mastercard Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 63 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci knihkupectví Knihy Dobrovský deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Na druhém místě se umístil Luxor a na třetím Megaknihy.cz.
  • V kategorii Mastercard Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Dráčik, a to především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti. Spontánně ji jmenovalo 53 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci obchodů Dráčik deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila Bambule a třetí Hracky-4kids.cz.
  • Společnost Dr.Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku. Vítězem se stala především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti, spontánně ji jmenovalo 78 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci lékáren Dr.Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila lékárna Benu a třetí Pilulka.cz.
  • Titul Mastercard E-shop roku získal Lidl-shop.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stal především z hlediska souhrnného indexu důvěry. Devět z deseti zákazníků je ochotných Lidl-shop.cz doporučit, stejně vysoký je i podíl těch, kteří jsou připraveni k opětovnému nákupu. Zákazníci Lidl-shop.cz deklarují také vysokou míru loajality. Na druhém místě se v kategorii umístila Alza.cz a na třetím místě Zalando.cz.

Skokan roku

  • Titul Skokan roku získal prodejce obuvi CCC. Společnost CCC se oproti roku 2019 zlepšila ve všech sledovaných parametrech. V celkovém skóre napříč dlouhodobě měřenými kategoriemi se posunula o celkem 24 příček, ze 49. na 25. místo. V rámci své kategorie, Mastercard Obchodník roku s obuví, se posouvá o tři příčky a dostává se do TOP 3 nejlepších obchodníků v kategorii. Největší posun zaznamenala společnost CCC v parametru důvěry, kde si meziročně polepšila o celých 11 bodů. 

Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti

  • Vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti určilo veřejné hlasování veřejnosti, které probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 19. října 2020 do 17. ledna 2021. Celkem hlasovalo 114 080 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 479 594 platných hlasů. V kategorii Mastercard Obchodník roku 2020 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 90 257 hlasy. Na druhém místě byla společnost Kaufland, která získala 48 529 hlasů, a na třetím místě Albert s 29 844 hlasy. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže o 10 iPadů a 100 předplacených karet Mastercard v hodnotě 1 000 Kč.

-zue-