Týdeníků se loni prodalo méně, pomáhalo předplatné

čtvrtek, 18. února 2021, 10:15 Tisk MediaGuru

Týdeníkům s významnějším zastoupením předplatitelů loni klesaly prodeje méně. Dařilo se televizním programovým časopisům, naopak trpěly nedělníky.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Prodeje týdeníků byly stejně jako v případě deníků v loňském roce ovlivněny nástupem koronavirové pandemie. Přesto byl vývoj souhrnného prodaného nákladu o něco příznivější než v případě denního tisku. Z dat ověřování nákladů ABC ČR vyplývá, že souhrnně se loni prodalo o 12 % kusů týdeníků méně než v roce 2019. 

Nejprodávanějším týdeníkem zůstává Rytmus života (Mafra), jehož se v průměru každý týden loni prodalo téměř 113 tisíc kusů. Jde o jediný týdeník s vyššími než stotisícovými prodeji. 

Nejvíce byly nástupem pandemie ovlivněny nedělníky (Nedělní Sport, Nedělní Blesk, Nedělní Aha! – všechny Czech News Center), které nemohly v některých fázích loňského roku kvůli přijatým opatřením prodávat.

Naopak příznivý vývoj zaznamenaly některé programové TV časopisy. Platí to především pro Týdeník Televize (Mafra) a týdeník TV pohoda (JIK-05). V jejich případě k negativním dopadům na prodeje nedošlo a zařadily se na základě vývojového trendu k nejúspěšnějším týdeníkům roku 2020. 

Úspěšně se také s loňským rokem vyrovnaly týdeníky Chvilka pro tebe (Mafra), Překvapení (Vltava Labe Media) a Květy (Vltava Labe Media), u nichž byly poklesy jen nízké. Relativně dobrý výsledek zaznamenaly i Respekt (Economia) a Ekonom (Economia).  

Průměrný prodaný náklad (ks) týdeníků v roce 2020

titul 2020 2019 změna (%)
Rytmus života           112 913              127 957    -11,8
Blesk pro ženy             86 370                91 965    -6,1
Pestrý svět             84 629                96 044    -11,9
TV Magazín*             82 974                91 640    -9,5
Nedělní Blesk             80 930              102 821    -21,3
Sedmička             78 044                99 070    -21,2
Chvilka pro tebe             58 540                60 169    -2,7
Téma             53 781                58 372    -7,9
Týdeník Televize             49 655                49 151    1,0
Tina             48 174                51 996    -7,4
Překvapení             41 242                42 454    -2,9
TV pohoda**             38 230                38 381    -0,4
Aha! pro ženy             37 746                43 236    -12,7
Reflex             36 846                44 050    -16,4
Respekt             35 270                37 269    -5,4
Čas pro hvězdy             33 924                39 092    -13,2
Týden***             30 240                49 687    -39,1
Týdeník Květy              30 132                31 680    -4,9
Nedělní Aha!             29 642                37 933    -21,9
Vlasta             29 092                31 019    -6,2
Svět motorů             28 063                31 642    -11,3
Claudia             26 890                31 176    -13,7
Katka             16 212                19 752    -17,9
Nedělní Sport             11 895                17 300    -31,2
Ekonom             10 349                10 996    -5,9
celkem týdeníky        1 171 782           1 334 852    -12,2

*údaj se vztahuje jen k prodanému nákladu, TV magazín se rovněž vkládá, vkládaný náklad loni představoval 262 172 kusů  

**údaj se vztahuje jen k prodanému nákladu, TV pohoda se rovněž vkládá, vkládaný náklad loni představoval 101 276 kusů  

*** výsledek v roce 2020 je průměrem za leden až březen, poté se Týden stal měsíčníkem

Zdroj: ABC ČR

Prodej většiny týdeníků se opírá především o pultový prodej. Mezi týdeníky, které ale loni navzdory nepříznivým okolnostem uspěly, je patrné, že mají také významný podíl předplatitelů.

Průměrný pultový prodej a předplatné (I-XII/2020) týdeníků v roce 2020, zdroj: ABC ČR

Průměrný pultový prodej a předplatné (I-XII/2020) týdeníků v roce 2020, zdroj: ABC ČR

V případě týdeníků Respekt a Ekonom měl navíc vliv na loňský výsledek nárůst počtu odběratelů elektronických verzí těchto týdeníků. V případě Respektu došlo k meziročnímu nárůstu prodeje elektronické verze (EV1) o 74 % na průměrných 6,5 tisíc (týdně). Ekonom zaznamenal meziroční navýšení o 30 % na průměrný počet 4,2 tis. elektronických verzí.

-mav-