Retail v pandemii: Nákupy přímo z výlohy, výběr zboží jen zrakem
Seminář POPAI o Digitální komunikaci v době pandemie ukázal na příkladech z praxe změny, které toto období přináší a také, jak se obchodníci s nimi vyrovnávají.
![Semafor od AV Media sleduje povolený počet zákazníků v prodejně, zdroj: AV Media](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16137/popai_av_media_semafor.png)
Semafor od AV Media sleduje povolený počet zákazníků v prodejně, zdroj: AV Media
Seminář POPAI o Digitální komunikaci v době pandemie ukázal změny, které toto období přináší a také, jak se obchodníci s nimi vyrovnávají. Na pomoc si většinou berou moderní digitální technologie, díky kterým mohou zákazníci nakupovat i přes různá omezení.
Steve Lister, Head of Sustainability z Popai Velká Británie a Irska, představil příklady toho, jak se obchodníci vypořádávají s novými podmínkami nakupování a jak se změnil samotný retail. Řada značek se ale podle něj dokázala přizpůsobit a mohly by být inspirací pro ostatní.
Třeba McDonald ‘s v Nizozemí vytvořil na zemi speciální značky, aby zákazníci čekali před restaurací v rozestupech. Burger King zase rozdával obří sombrera, díky kterým mohli lidé jíst a také si zachovávali rozestupy. Coca-Cola přišla s možností výdeje nápojů bez nutnosti čehokoli se dotknout, kdy si lidé vybrali produkt jen zrakem.
![Burger King zareagoval na nutnost rozestupů, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16140/popai_steve_burger_king_rozestupy.png)
Burger King zareagoval na nutnost rozestupů, zdroj: Popai UK&Ireland
![Coca-Cola vytvořila kiosek pro bezdotykový prodej nápojů, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16141/popai_steve_cola_non_touch.png)
Coca-Cola vytvořila kiosek pro bezdotykový prodej nápojů, zdroj: Popai UK&Ireland
![McDonald´s v Nizozemí usnadnil zákazníkům čekání s rozestupy, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16143/popai_steve_mcdonald_holandsko.png)
McDonald´s v Nizozemí usnadnil zákazníkům čekání s rozestupy, zdroj: Popai UK&Ireland
Vzhledem k tomu, že se fyzický prodej přenesl do onlinu a z obchodů se staly výdejny, snažili se podle Steva Listera prodejci alespoň využít výlohy. Například pokud si zákazník naskenoval QR kód ve výloze, přesměrovalo ho to na stránky firmy a mohl získat slevu na nákup. Chanel nabízel možnost koupit si přes výlohu rtěnku, kdy si v aplikaci zákaznice vyzkoušela různé barvy.
„Až se prodejny otevřou, měli by být obchodníci připraveni zabezpečit, co nejpohodlnější nákup,“ uvedl Steve Lister. Na displeji u prodejny zákazníci přesně uvidí, zda již mohou jít dovnitř. Nebo to samé zjistí přes QR kód vystavený u vstupu. Čekání ve frontě pak obchodníci mohou zpříjemňovat třeba promítáním nebo hudbou. Dodržování rozestupů se dá oživit třeba zajímavými nápady na podlaze jako to udělali Pringles.
![Chanel umístil do výlohy aplikaci, přes kterou si vyberete a rovnou online koupíte rtěnku, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16142/popai_steve_chanel.png)
Chanel umístil do výlohy aplikaci, přes kterou si vyberete a rovnou online koupíte rtěnku, zdroj: Popai UK&Ireland
![Po naskenování QR kódu z výlohy je možné hned nakupovat, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16145/popai_steve_qr_příklad.png)
Po naskenování QR kódu z výlohy je možné hned nakupovat, zdroj: Popai UK&Ireland
![Dodržujte rozestup na vzdálenost šesti krabiček Pringles, radí výrobce, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16144/popai_steve_pringles_social_distance.png)
Dodržujte rozestup na vzdálenost šesti krabiček Pringles, radí výrobce, zdroj: Popai UK&Ireland
Také se očekává mnohem větší interakce v rámci prodejen. Například je možné se díky hlasovému asistentu Alexa, instalovaném přímo na regále, dozvědět informace o různém zboží. Speciální aplikace má usnadnit cestu prodejnou podle toho, co zákazník potřebuje nakoupit. A Amazon nebo Albert Heijn pak přicházejí s prodejnami úplně bez pokladen, ve kterých díky novým technologiím není třeba čekat ve frontě na zaplacení. Doba post-covidová přinese nové možnosti a retaileři by se jim měli přizpůsobit nebo přijít s novými nápady, aby přežili.
![Hlasový asistent Alexa podá informace třeba o whiskey, zdroj: Popai UK&Ireland](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16139/popai_steve_alexa_whisky.png)
Hlasový asistent Alexa podá informace třeba o whiskey, zdroj: Popai UK&Ireland
I u nás přicházejí firmy s podobnými technologickými nápady. AV Media představila na semináři svůj semafor pro určení obsazenosti prodejny. Pokud je v obchodě správný počet zákazníků, svítí obrazovka přístroje zeleně, následně se zbarví oranžově, pokud se prodejna zaplňuje, a když je plno, objeví se červená barva. „Aby zákazníci neodešli, dá se displej využít pro různá sdělení, lze ho ozvučit a poskytnout nějakou zábavu, abychom upoutali zákazníkovu pozornost. Navíc je ke stojanu připojena hygienická stanice, abychom vyhověli menším prodejnám a nemusely tam mít stojany dva,“ popsal další výhody semaforu Martin Zikmunda, obchodní konzultant AV Media Systems.
Digitálním technologiím se věnuje také Vodafone, který ve svých prodejnách zavádí digitální cenovky a celkově se snaží zpříjemnit zákazníkům nakupování. Nabízí zde speciální koutek, který má vyplnit čas při čekání a simuluje chytrou domácnost. Digitální cenovky pak v sobě kombinují obrazovku s cenovkou a zákazník by díky tomu měl dostat maximum informací o produktu. „K cenovce je možné napojit i pohybové čidlo, které dovede zákazníka nalákat, aby se přišel na produkt podívat, když jen prochází okolo,“ uvedl k dalším možnostem Petr Šimek, managing director z agentury Wellen, která spolupracovala s Vodafone na novém konceptu prodejen.
![V prodejnách Vodafone je okolo 60 různých zobrazovačů, zdroj: Vodafone/Wellen](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/11959/vodafone_wellen_letňany_2.jpg)
V prodejnách Vodafone je okolo 60 různých zobrazovačů, zdroj: Vodafone/Wellen
![V Muzeu Slivovice se propojuje technologie s historií, zdroj: Rudolf Jelínek](https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/16138/popai_rudolf_jelínek_3_sál.png)
V Muzeu Slivovice se propojuje technologie s historií, zdroj: Rudolf Jelínek
Další příspěvek byl o tom, jak moderní technologie využila ve svém Muzeu Slivovice na Praze 1 firma Rudolf Jelínek. Po vzoru palíren ve Skotsku a USA chtěli být zákazníkovi blíž a kus Moravy přesunuli do hlavního města. „Snažíme se zde propagovat značku v širším hledisku. Není to jen prodejna, je to místo setkávání, kde ukážeme lidem celý příběh firmy, historii, výrobu slivovice. Chceme oslovit zákazníky všemi smysly,“ vysvětlil Pavel Dvořáček, generální ředitel a předseda představenstva Rudolf Jelínek. Firma zde prodává nejen destiláty, ale i povidla, sušené švestky atd.
V muzeu nebo spíše návštěvnickém centru se nachází multifunkční prostor s několika sály. Zákazníkovi se zde nabízí i zážitek z 5D reality o tom, jak ze švestky vznikne slivovice. Zájemci si mohou také stočit vlastní slivovici s etiketou. V několika sálech je možné uspořádat i akce. Vše je uspořádáno tak, aby se zde mohlo pohybovat několik na sobě nezávislých skupin návštěvníků a vstup je možné zamluvit si přes internet.
-zue-