Clubhouse a Pinterest testují platby tvůrcům

neděle, 11. dubna 2021, 09:00 Internet & Mobil MediaGuru

Vytvářením a správou obsahu na sociálních sítích Pinterest a Clubhouse si půjde vydělat, platformy ale volí odlišné cesty.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Stále více sociálních médií chce přilákat a udržet uživatele mimo jiné tím, že jim vývojáři nabídnou příležitost k výdělku. Mezi YouTube či Snapchat se nově řadí i sociální síť Pinterest a audioplatforma Clubhouse. Ta umožňuje zatím jen omezenému počtu správců jednotlivých debatních místností zasílat obdobu spropitného. „Brzy“ by se ale funkce měla otevřít každému, kdo přispívá k obsahu platformy specializované na mluvené slovo. Clubhouse na svém webu deklaruje, že si z příspěvků nehodlá brát vůbec žádnou provizi. Ukousne z nich jen poplatek službě Stripe, přes kterou mají peníze proudit.

Takzvané Clubhouse Payments běží zatím jen v testovacím režimu. Do budoucna nicméně nemají představovat jediný způsob monetizace obsahu. V plánech vývojářů je i obdoba klasického předplatného. Tvůrcům by tak mělo přinést pravidelnější a předvídatelnější formu výdělku. Server TechCrunch ale upozorňuje, že pokud by i předplatné fungovalo bez provizí pro Clubhouse, dříve či později by byla na místě otázka udržitelnosti obchodního modelu platformy, kterou zatím finančně táhnou investoři. Nejde jen o srovnání se zavedeným YouTube, který se stal internetovou stálicí mimo jiné díky odvádění podílu z reklamy ve prospěch úspěšných autorů. Minulý týden získal status jednorožce (firmy s tržní hodnotou ve výši miliardy dolarů) start-up Cameo specializovaný na vytváření personalizovaných videovzkazů od celebrit, výrazný úspěch zaznamenává i služba OnlyFans, kde platby publika rovněž hrají klíčovou roli. Clubhouse se ale vydává vlastní cestou.

Inkluzivita na prvním místě

Ještě jinak jde na autorskou podporu Pinterest. Virtuální nástěnka s přišpendlenými nápady na zvelebení domova, módními, gastronomickými či cestovatelskými tipy, také oznámila podporu činorodým uživatelům, principiálně se ale má od Clubhouse lišit. Firma spouští svůj vůbec první speciální fond, ze které během letošního roku na podporu tvůrců plánuje rozdat 500 tisíc dolarů (v přepočtu 10,8 milionu korun) v hotovosti, reklamních kreditech a poukázkách na profesionální produkci obsahu. Pinterest tím podle svých slov sleduje i konkrétní společenskou agendu v zájmu inkluzivity. Příjemce prostředků hodlá firma vybírat tak, aby alespoň polovina z celkové částky fondy nakonec směřovala do sociodemografických skupin, které jsou v rámci americké společnosti a Pinterestu podreprezentovány. Prvních osm autorů si již provozovatel sítě vytipoval, během následujících měsíců má přibýt desítka dalších, uvedla vedoucí inkluzivního programu v rámci Pinterestu Alexandra Nikolajevová.

Firma nicméně chce, aby se principy respektu a vstřícnosti řídili všichni, kdo budou na Pinterestu publikovat příspěvek v multimediálním formátu story. Služba po nich bude chtít odklepnout souhlas s tím, že se uživatelé hodlají řídit speciálním kodexem, kde nechybí teze jako Buďte laskaví, Ověřujte fakta či Praktikujte inkluzivní přístup. Postoj Pinterestu tak nakonec mnohem spíše než snahu vylepšit svůj obchodní model připomíná přihlášení se ke společenské odpovědnosti. Konkurence jde ale k věci příměji. Snapchat se snaží přidělováním peněz autorům hudebních videí přilákat tiktokery a Twitter nejspíš nabídne uživatelům možnost nechat si platit za exkluzivní obsah. To jen ukazuje, jak obtížné je vyladit ve světě síťových médií obchodní model, když jej neustále optimalizují i mnohem zavedenější platformy než Clubhouse.

-riv-