Google začíná platit prvním českým vydavatelům, uvádí Showcase

úterý, 20. dubna 2021, 08:00 Internet & Mobil MediaGuru

Google v Česku spustil produkt Showcase, v rámci kterého zapojeným vydavatelům platí za obsah. Dohody uzavřel s pěti vydavateli. Ti největší v něm ale zatím nejsou.

Podoba prezentace obsahu v projektu Google News Showcase, zdroj: Google

Podoba prezentace obsahu v projektu Google News Showcase, zdroj: Google

Google spustil v pondělí 19. dubna večer v Česku svůj zpravodajský projekt Google News Showcase. V Česku ho uvádí pod názvem Výběr Zpráv. Vydavatelům, kteří do projektu vstoupí, za obsah platí. „Google platí vydavatelům za tvorbu a redakční výběr obsahu a zároveň nabízí uživatelům zcela novou zkušenost včetně možnosti přístupu k vybranému placenému obsahu,“ uvedla na setkání s novináři generální ředitelka Google ČR a SR Taťána Le Moigne.

Společnost oznámila, že uzavřela dohody s pěti českými vydavatelskými domy. Konkrétně jde o mediální domy Echo Media, Economia, Forum 24, Internet Info a N media a jejich tituly Aktuálně, Deník N, Echo24, Euro, Finance, Forum 24, iHned, Lupa, Měšec, Podnikatel a Respekt. Jde o středně velké provozovatele, kteří se orientují především na zpravodajský obsah, někteří z nich rozvíjejí i placený internetový obsah (Deník N, iHned.cz).

Česko je první zemí střední a východní Evropy a sedmou zemí světa, v níž Google tento produkt uvádí na trh. Google chce do programu Google News Showcase v tříletém období globálně investovat jednu miliardu USD (tj. cca 22 mld. Kč). Kolik z této částky bude směřovat konkrétně na český trh a kolik peněz tak mohou čeští vydavatelé z projektu získat, ale s odkazem na obchodní dohody firma nekomentovala. Nepřiblížila ani, jak peníze mezi vydavatele rozděluje. „Nespecifikujeme na úrovni ze žádných zemí velikost budgetu, která do těchto zemí putuje," uvedla Taťána Le Moigne. Dodala zároveň, že jednání s dalšími vydavateli na českém trhu probíhají. Zda jsou mezi nimi i velcí hráči zpravodajského internetového obsahu jako Mafra, Czech News Center nebo Vltava Labe Media, nespecifikovala. 

Aplikace Google News Showcase umožňuje vydavatelům vybírat obsah, který považují za důležitý. Pro prezentaci obsahu mohou vydavatelé volit různé formáty – např. časovou osu, dodatečný kontextový obsah, rychlé zpravodajství atp. Formát (tzv. story panel) je obrandován logy příslušných médií (viz horní vizuál).  

Zdroj: Google ČR

Nad zobrazovaným obsahem mají kontrolu vydavatelé, kteří mohou dále přesměrovávat čtenáře na plné znění těchto článků na vlastních stránkách. V rámci licenčních úmluv platí Google vydavatelům zároveň za to, aby mohl přes Showcase umožnit svým uživatelům přečíst si bezplatně určitý omezený počet článků, které jsou jinak dostupné pouze předplatitelům. 

Google naznačil, že projekt po třech letech patrně neskončí a firma do něj bude chtít dál investovat. „Předpokládám, že jak se bude projekt dále vyvíjet, bude Google dále reagovat, teď je to předčasné uvádět," zmínila Taťána le Moigne.  

V první fázi se do projektu nepřipojili velcí tuzemští vydavatelé zpravodajského internetového obsahu. Podle neveřejných informací nepovažují projekt za cenově výhodný. Obávají se rovněž, že po ustanovení kolektivního správce, který by měl vzniknout v návaznosti na transpozici evropské směrnice o autorských právech na jednotném digitálním trhu, by přišli o možnost žádat o platby za obsah na základě zmíněné směrnice. To ale Google odmítá. „Žádná ustanovení dohody Showcase nebrání vydavatelům využít jejich zákonného práva," zopakovala v pondělí generální ředitelka Google ČR a SR. Dodala, že dohody jsou s vydavateli uzavírány na dobrovolné bázi a věří, že spolupráce je výhodná pro obě strany. 

Google má další dohody s vydavateli, podmínky nejsou známé

čtvrtek 1. dubna 2021

Celosvětově má Google pro News Showcase uzavřeny partnerské smlouvy s více než 600 zpravodajskými tituly ve více než dvanácti zemích světa, včetně Austrálie, Německa, Brazílie, Kanady, Francie, Japonska, Velké Británie a Argentiny. Mají mezi nimi být tituly jako Allgemaine Zeitung , Le Monde, Spiegel, Le Figaro, Coriere della Sera, La Gazetta nebo Reuters.

Od roku 2015 investoval Google do inovací v českých zpravodajských projektech 39 milionů korun, během koronavirové pandemie finančně podpořil chod 11 českých redakcí zaměřujících se převážně na regionální a komunitní zpravodajství.

Jak vidí Showcase zapojení čeští vydavatelé?

  • Zuzana Řezníčková, předsedkyně představenstva vydavatelství Economia: „Economia, která je leaderem ekonomického zpravodajství v České republice, byla vždy průkopníkem v prosazování placeného digitálního obsahu a zůstává jím i nadále; platforma News Showcase pro to poskytuje dobrou příležitost a Economia je ráda mezi prvními, kdo fungování této platformy na českém trhu prověří. Principy, na nichž pracuje platforma Google News Showcase, představují pro nás férovou a správnou cestu v oblasti šíření digitálního obsahu.”
  • Ján Simkanič, ředitel Deníku N: „Věříme, že nám Google News Showcase umožní představit kvalitní nezávislé zpravodajství Deníku N inovativním a atraktivním způsobem. Chceme přesvědčit další čtenáře, pro něž je důvěryhodný obsah důležitou hodnotou, aby se stali našimi předplatitel."
  • Michal Ruml, Senior Product Manager vydavatelství odborných serverů Internet Info: „Věříme, že touto cestou dostaneme náš obsah k dalším čtenářům a sami jsme zvědaví, jaký bude mít spolupráce pro nás přínos.“
  • Pavel Šafr, šéfredaktor Forum 24: „Deník Forum 24 vznikl poté, co se změnila struktura vlastnictví mediálních vydavatelství v Česku. Zásadním tématem je pro nás svoboda slova. I proto jsme velmi rádi, že nyní budeme spolupracovat se společností Google nejen díky jejímu jedinečnému postavení na celosvětové scéně, ale hlavně proto, že věříme, že si díky tomu náš obsah najde nové čtenáře."
  • Dalibor Balšínek, zakladatel a šéfredaktor Echo24: „Oceňujeme, že Google začal, podobně jako třeba už v Německu, spolupracovat s vydavatelstvími při přípravě, výrobě a hlavně šíření kvalitního obsahu. Je to výraz odpovědnosti, uvědomění, že kvalitní obsah nese náklady, a zároveň krok, kdy se vydavatelé stávají pro Google partnery na mediálním trhu. A jsem rád, že Echo může na tomto projektu s Googlem spolupracovat."

-mav-