Rádia Media Clubu zdraží od září reklamu o 12 procent

úterý, 27. července 2021, 07:30 Rádio Martina Vojtěchovská

Po čtrnácti letech se zastupitelství Media Club rozhodlo navýšit reklamní ceny v rádiích, která zastupuje.

Jan Čadek, zdroj: Media Club

Jan Čadek, zdroj: Media Club

Mediální zastupitelství Media Club zdraží od 1. září 2021 ceny ve svých rádiích o 12 %. K navýšení cen přistupuje po čtrnácti letech. Zvýšení neplatí pro sponzoring, eventy, soutěže ani speciální operace. Ceny reklamních spotů pak zůstávají stejné u Frekvence 1 a z regionálních rádií u rádia Signál. Rovněž klienti, kteří mají s Media Clubem uzavřené dlouhodobé smlouvy, mají do konce roku zajištěny stávající podmínky. Zdražení se tak od září dotkne nových klientů a klientů, kteří využívají rádiovou reklamu na krátkodobou spolupráci. „Cenovou politiku jsme analyzovali do hloubky a konzultovali s některými klienty. Změny na trhu, které mimo jiné vyvolaly zvýšený zájem o rozhlasovou reklamu, nás utvrdily o správnosti rozhodnutí,“ přibližuje obchodní ředitel rádiové divize Media Clubu Jan Čadek.     

Čtrnáctiletá doba, po kterou se cena neměnila, se zdá být těžko uvěřitelná. Proč jste s cenou tak dlouho nehýbali?

Do roku 2020 jsme byli dvojkou trhu, nemohli jsme diktovat ceny. Nevěděli jsme, jak zareaguje naše konkurence a v takovém případě je zvyšování cen velmi obtížné, riskovali bychom odchod některých klientů. V rádiích Radio United Broadcasting (rádia skupiny TV Prima, pozn. red.) jsme zdražovali naposledy v roce 2007. Rádio Impuls jsme převzali od ledna 2015 a tady se ceny zvyšovaly jen velmi opatrně o rok později. Když jsme v roce 2020 začali zastupovat rádia skupiny Active Radio, tak jsme převzali jejich ceník, ale ceny jsme neměnili.  

O kolik se za tu dobu zvýšila inflace?

Jen za období let 2015 až 2020 se zvýšila o přibližně deset procent. Pokud bychom k tomu ještě připočetli období předtím, tak je to minimálně dvojnásobek. Inflace ale rozhodně není důvodem, proč zdražujeme.

Proč tedy zdražujete?

Hlavní důvod je ten, že od doby, kdy jsme převzali rádia Active (Evropa 2, Frekvence 1, Bonton aj., pozn. red.), máme velmi rychle vyprodaný prostor. Reklamu prodáváme v čase, obvykle jsme mohli prostor prodávat třeba až do 25. v měsíci, ale nám se teď děje to, že už třetí den v měsíci jsme vyprodaní. Máme vyprodanou Evropu 2, Kiss a Impuls, museli jsme vypínat už i Country nebo Frekvenci 1. Způsobuje nám to řadu problémů, ale nejenom nám, především našim klientům, kteří mají zájem o propagaci svých produktů, služeb a bohužel jsme je museli odmítnout. Rádiový trh se začíná probouzet. Za první půlrok letošního roku u nás inzerovalo 1 917 klientů, přičemž z toho bylo 581 zcela nových. To je 31% nárůst nového byznysu v rádiích. Platí to napříč různými segmenty a regiony. A to je nejzásadnější důvod zaplněnosti reklamních breaků.

Čím si lze takový nárůst vysvětlit? Je to důsledek covidu nebo rozšířením portfolia?

Přikládám to efektivitě rádia a kvalitě našich produktů. Nikdo ze stávajících klientů neodešel a přicházejí noví. Navíc stávající klienti zvyšují investice, což vede k dalšímu navýšení. Onlinoví hráči a velcí zadavatelé, kteří si rádiové kampaně vyhodnocují pomocí svých nástrojů, nám říkají, že vidí efektivitu rádiových kampaní. Pozorujeme to i na větším procentu stálých celoročních kontraktů. Také na lokální úrovni máme víc klientů, kteří se zavazují k dlouhodobější spolupráci. Myslíme si také, že internet není samospásný, zadavatelé z e-commerce si uvědomují, že jim rádio ke zviditelnění výrazně pomáhá.

Co myslíte, že se od září stane? Věříte, že navýšení ceny uvolní váš reklamní prostor?

Odhaduji, že budeme vyprodaní i nadále, protože zdražení je minimální, ale očekáváme, že se situace s naším komunikačním prostorem bude postupně zlepšovat. Do konce roku také nemůžeme zdražit klientům, kteří mají u nás uzavřené závazky, to by bylo samozřejmě nefér. Pro ty platí dohodnuté podmínky. Od ledna se pak i pro ně cena zvýší.

Podle dat Nielsen Admosphere se hrubé příjmy z reklamy v rádiích v prvním pololetí meziročně zvýšily o 5 %. Vidíte to na tržbách z prodeje reklamy za první pololetí?

Za první pololetí je meziroční nárůst příjmů dvouciferný. Přesné číslo ale prozradit nemohu.

Zdálo by se tedy, že koronavirová pandemie nepředstavovala pro rádia zásadní problém…

První vlna na jaře 2020 problém představovala, protože klienti začali rádiový prostor opouštět, zavládla nejistota. Na podzim už to bylo lepší, všichni jsme se situaci přizpůsobili. Letošní rok je ve znamení růstu.

Rádia zastupovaná společností Media Club

Media Club zastupuje při prodeji reklamy celoplošné stanice Impuls, Evropa 2, Frekvence 1 a dále nadregionální a regionální stanice Kiss, Beat, Country, Signál, RockZone 105.9, Radio 1, Radio Bonton, Spin, Dechovka, Dance a Český Impuls. Hlavním produktem je Media Club Total, který obsahuje všechna zmíněná rádia a týdně osloví 4,6 mil. posluchačů. V nabídce jsou také balíčky Radio United Optimal, zaměřující se na oslovení rodin s aktivním životním stylem, Radio United Progressive, mířící na mladší posluchače, a Radio United Creative pro nestandardní operace. Media Club je nesilnějším hráčem na trhu rozhlasové reklamy s podílem na poslechovosti 40,3 % (zdroj: Radioprojekt, 4Q/2020+1Q/2021, SKMO, Median, Stem/Mark, Nielsen Admosphere).