Streamovací byznys proniká i na Facebook

neděle, 8. srpna 2021, 08:40 Internet & Mobil MediaGuru

Video je pro sociální síť stále důležitější, zanedlouho proběhne na Facebooku první filmová premiéra.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Devatenáctého srpna zaznamená Facebook hned dvojitou premiéru. Jednak si právě tuhle platformu zvolili tvůrci snímku The Outsider o vzniku památníku 11. září na Manhattanu k vůbec prvnímu placenému „promítání“, jednak nikdo jiný ještě nezkusil k podobnému účelu zvolit právě největší sociální síť světa. Informuje o tom portál Axios. Filmaři se rozhodli využít facebookovou službu placených online eventů (Paid online events – POV), která je dostupná také na českém trhu. Naopak Slovensko mezi podporovanými zeměmi chybí. Uživatelé ze států s aktivovanou POV mají možnost si koupit za čtyři dolary, v přepočtu 86 korun, virtuální vstupenku. „Nebýt Facebooku, všechny středně velké a malé trhy by snímku byly zapovězeny. Potřebovali bychom najít mezinárodního distributora, který by zajistil jednotlivá vysílání a dohody s kinosály. To se naším filmem mění,“ cituje Axios režiséra filmu Stevena Rosenbauma.

Volbu Facebooku coby streamovací platformy ulehčuje skutečnost, že se technologický gigant v rámci podpory digitálního byznysu během pandemie koronaviru vzdal až do roku 2023 provize z prodeje virtuálních lístků na všechny placené online eventy. Z tohoto ohledu tak bylo nejspíš jen otázkou času, než někoho napadne využít možnosti sociální sítě i pro digitální událost, kterou by uživatelé na první dobrou hledali spíše na Netflixu či dalších streamovacích platformách.

Podobné zavedené vnímání Facebooku se však třeba postupně změní. Částečně k tomu může přispět i to, že pro majitele účtů na největší sociální síti světa video představuje stále atraktivnější formát. Jak minulý měsíc uvedl zakladatel firmy Mark Zuckerberg, uživatelé jeho sítě nyní tráví téměř polovinu času v aplikaci prohlížením videa. Tvůrci Outsidera se tedy více či méně vědomě pokoušejí naskočit na sílící trend. Rozmach videa a blížící se streamovací premiéra ovšem ještě z Facebooku automaticky nedělají konkurenci Netflixu a spol. Tím spíše, když v minulosti už Zuckerbergova korporace ukázala značné ambice v oblasti multimediální zábavy tím, že s řadou mediálních domů a producentů uzavřela lukrativní smlouvy na exkluzivní videopořady. Cílem bylo podpořit popularitu facebookové sekce s názvem Watch.

V případě premiéry Outsidera podobné větší propagační úsilí ze strany Facebooku vidět není. Může jít částečně o důsledek zaměření filmu, který má k hollywoodským spektáklům a masovému publiku daleko. Podle serveru Social Media Today ale právě nezávislé filmy snadno najdou v postpandemické době na Facebooku vhodné útočiště: v období, kdy se multiplexy více než kdy jindy snaží nabídkou titulů sázet na jistotu, aby se finančně zahojily po období plošných karantén.

Pokud jde o tradiční distribuci lukrativních „velkých“ filmů, Social Media Today pochybuje, že by placené eventy pro ně momentálně představovaly vhodný nástroj. Společnost Facebook by ale měla vítat vše, co dovolí její sociální síti aspoň o kousek se posunout ze svého vykolíkovaného segmentu. Během prvního letošního pololetí ztratil Facebook na dvou nejlukrativnějších  trzích – evropském a severoamerickém – dva miliony denních uživatelů. Streamování nezávislých dokumentů samo o sobě trend nejspíš nezvrátí, čím dál pestřejší nabídka videoobsahu by ale v budoucnu mohla facebookový exodus přinejmenším zmírnit.

-riv-