Facebook má problémy s měřením konverzí

pátek, 24. září 2021, 12:00 Internet & Mobil MediaGuru

Na sociální síť dopadají změny, které zavedl Apple v iOS 14. Jeho uživatelé musejí dávat explicitní souhlas se sběrem dat pro cílení reklamy.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Rok od uvedení operačního systému iOS 14 se potvrzuje, že pro Facebook představuje novinka značnou obtíž. Výsledkem mimo jiné je, že zadavatelé reklamy nemohou plně spoléhat na statistiky konverzí. Vysoké procento uživatelů produktů Applu odmítá povolit sledování svých on-line aktivit pro marketingové účely. 

 „Věříme, že skutečné konverze typu prodeje zboží či instalace aplikace jsou ve skutečnosti vyšší. Odhadujeme, že v součtu je vykazování webových konverzí na iOS poddimenzováno asi o 15 procent. Toto číslo se však může u jednotlivých zadavatelů výrazně lišit,“ uvádí na webu Facebooku Graham Mudd zodpovědný za marketingové produkty s tím, že dle svých předpokladů firma zažívá kvůli iOS 14 větší turbulence ve třetím než druhém letošním kvartále. „Víme, že na řadu z vás situace dopadá ještě vážněji než na nás,“ dodává Mudd. Zadavatelům současně radí několik způsobů, jak neblahé dopady nepřesné metriky zmírnit. Hlavním tipem doporučení je trpělivost. Než se inzerenti vrhnou na překopání kampaní, které podle nich nefungují dle potřeby, měli by se na chvíli zastavit – konkrétněji aspoň na 72 hodin, než se krokem Applu rozhozené facebookové algoritmy vhodně přizpůsobí konkrétní kampani.

Společnost Marka Zuckerberga slibuje, že během nadcházejících měsíců bude dál zavádět taková opatření a nástroje, které by měly metriky postupně vracet k někdejší přesnosti. Do té doby radí kromě vyčkávání například také používání Conversions API a snažit se používat co nejvíc dostupných reportovacích způsobů naráz ke zvýšení šance, že se marketérům povede odhalit kulhající kampaň. Ne každý má ale před blížící se vánoční sezonou dostatek času a trpělivosti. Jak podotýká portál Social Media Today, z nepřesných konverzí se může stát pro Facebook zásadní problém. Zadavatelé by se zkrátka mohli rozhodnout zaplatit si před nejdůležitějším spotřebním obdobím roku reklamu jinde. Historicky profitovat z toho prý může třeba neustále rostoucí TikTok.

Pro amerického giganta je situace komplikovanější o to více, že na možné potýkání se sám upozorňoval a brzy od spuštění novinky byl její vliv zřejmý. Už v srpnu loňského roku Facebook upozorňoval, že mu Apple svým krokem může znatelně ztenčit příjmy z reklamy. Kromě toho data z letošního května naznačovala, že kolem 96 procent Američanů své sledování ve prospěch personalizace reklamy odmítá. Čísla přinesla Verizonem vlastněná společnost Flurry Analytics. Souhrnné statistiky ze zbytku světa naznačily o osm procentních bodů vyšší podíl „ochotných“ uživatelů. Web Social Media Today podotýká, že přestože postupem času „odmítačů“ ubývá, stále tvoří hodně přes 60 procent uživatelů. Nejpřesnější data má k dispozici samotný Facebook, ten však jejich zveřejnění odmítá. O významu novinky u iOS 14 ale napověděl nejen aktuální příspěvek na webu Facebooku ale i nedávno oznámené záměry firmy. Plnou anonymitu chce uživatelů v budoucnosti zaručovat kromě Applu a Googlu (po odstavení cookies) právě i Facebook. Částečné kopírování ostatních firem zpětně dodává váhu lednovým slovům Zuckerberga ve znění, že jeho firma vidí v Applu stále jasněji jednoho ze svých největších konkurentů.

-riv-