Seznam pro hodnocení titulků v Newsfeedu využívá neuronové sítě

čtvrtek, 16. září 2021, 13:50 Internet & Mobil MediaGuru

Proud článků na domovské stránce Seznamu přivádí denně na partnerské weby milionové návštěvy. Seznam.cz zároveň pracuje na automatizaci řazení článků do feedu a využívá neuronové sítě v boji proti clickbaitu.

Zdroj: Seznam.cz

Zdroj: Seznam.cz

Z webů zařazených na hlavní stránce Seznamu v proudu článků nazvaném Newsfeed přichází na partnerské weby přes 7,5 mil. návštěv denně. Aktuálně je do Newsfeedu zařazeno 324 webů, denně je zde publikováno 1400 textů. Většina návštěv se stále odehrává na desktopu (56 %), růst návštěvnosti z mobilů ale sílí (v současnosti 41 %) a měl by v blízké budoucnosti překonat 50% podíl. Home page newsfeedu týdně používá přes 4,5 mil. uživatelů, denně 1,6 mil. uživatelů. Na onlinové konferenci Seznam.cz Newsfeed forum to sdělil manažer reklamy Seznamu Ondřej Krišica. Nabízený obsah ve feedu tvoří především zpravodajství, magazíny a odborné weby, které teď z uvedené trojice rostou nejrychleji.

Partneři zapojením svého obsahu do Newsfeedu získávají návštěvnost a dělí se o příjmy z prodeje reklamy se Seznamem. V období od ledna do července 2021 vynesl Newsfeed partnerům v průměru zhruba o třetinu více příjmů než ve stejném období loni, dodal Krišica. Vedle výnosů se mohou partneři na home page Seznamu zviditelnit, a tím případně zvýšit svoji známost.

Neuronové sítě proti clickbaitu

Pořadí článků v newsfeedu je určováno automatizovaně, lidský faktor (editor) rozhoduje pouze o případném nezařazení článku do feedu. Doporučující algoritmus hodnotí jak zájmy uživatele podle jeho chování (obsah, na který kliká), tak rovněž možný zájem uživatelů o jednotlivé texty (jakou skupinu čtenářů může článek zajímat). Na pořadí umístění článků v newsfeedu má rovněž vliv několik kritérií. K nim patří například stáří článků, kvalita textu, původnost obsahu nebo zdrojování. Seznam pro hodnocení kvality využívá žebříček od Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) a říká, že se snaží potlačovat tzv. clickbaitové titulky. Ty mají naopak hodnotící index snižovat.  

Za účelem potírání clickbaitu Seznam rozvíjí automatizované rozpoznávání zavádějících titulků realizovaný díky využití neuronových sítí. Používá k tomu detektor clickbaitu, který na základě strojového učení hodnotí všechny zveřejňované články. „Jedná se o technologii hluboké neuronové sítě určené pro zpracování textu, která dokáže pracovat s významy slov podle jejich kontextu ve větě,” sdělil Štěpán Škrob, manažer produktového týmu. Neuronová síť hodnotí míru clickbaitu každého článku v okamžiku jeho nahrání do administračního systému, což umožňuje klasifikovat i titulky, které jsou zařazené do služby Seznam.cz Newsfeed v rámci pilotního projektu autopublikace. Seznam říká, že službu stále vyvíjí a zdokonaluje. „Nyní plánujeme počet redakcí zapojených do autopublikace rozšiřovat a očekáváme, že během krátké doby se bude tímto způsobem do feedu propisovat více než polovina obsahu,” uvedl Ondřej Tolar, šéf obsahu HP a služby Seznam.cz Newsfeed.

Přihlášení usnadňuje personalizaci

Většina uživatelů v rámci feedu je přihlášených (74 %) a mohou díky tomu využívat různé funkce – například zapojovat se do diskuzí, lajkovat články aj. Pro personalizaci je důležité přihlašování. „Na všech našich službách je cílem zajistit, aby přihlášených uživatelů bylo co nejvíce, protože jedině tak jim můžeme přinášet takový obsah. Službu Přihlášení přes Seznam si může nastavit každý provozovatel webu,“ přiblížila Zuzana Neupauerová, Partnership Manager Seznam.cz. „Pokud provozovatelé přihlášení od Seznamu využívají, tak získávají i více peněz z reklamního systému Sklik. A to díky lepšímu cílení a stabilnější identitě uživatele. Výhodou je i možnost využívání CMP souhlasů získaných od uživatelů v síti Seznamu. Přihlášení uživatelé se také zapojují do diskuzí a generují tak vydavatelům více zhlédnutých stránek,” dodal Krišica.

Nově Seznam připravuje pro partnery Newsfeedu možnost prodeje branded contentu (umísťování komerčních článků) a také možnost prodeje vlastních garancí. S platformou Seznam Reklama budou moci partneři vstoupit do partnerského rozhraní a přímo zadávat garance pro prodej displayové reklamy. Forma dělení zisku je opět formou podílu z výnosů.

Seznam Newsfeed zahájil v roce 2016 na domovské stránce Seznam.cz pod názvem „Další zajímavé články českého internetu”. Čtenářům jsou v rámci Seznam.cz Newsfeedu doporučovány k přečtení články partnerů a také z redakcí společnosti Seznam.cz (Seznamzpravy.cz, Proženy.cz, Garáž.cz aj.). Postupně byla služba rozšířena i o video a nejnověji o audio (podcasty).

-mav-