Češi stále více kupují rostlinné alternativy výrobků

úterý, 12. října 2021, 17:05 Retail, Výzkum MediaGuru

I když mají Češi maso stále v oblibě, rostou prodeje alternativ mléka, masa a vajec, meziročně o téměř 10 %. Největší nárůst podle údajů InsightLab zaznamenávají alternativy mléčných výrobků.

Rostlinné alternativy je ochotno vyzkoušet již 24 % spotřebitelů, zdroj: Shutterstock

Rostlinné alternativy je ochotno vyzkoušet již 24 % spotřebitelů, zdroj: Shutterstock

Na druhém ročníku konference konference Plant-Powered Perspectives popisovala Andrea Vozníková, research director ze společnosti InsightLab, kategorii rostlinných alternativ produktů a vývoj jejich prodejů na českém trhu. Uvedla data z výzkumu, který vznikl exkluzivně pro konferenci a zpovídali přes 1000 respondentů. 

Čeští spotřebitelé mají maso stále v oblibě, celkem 66 % konzumuje několikrát do týdne nějaký druh masa (loni to bylo 66,3 %) a pouhá 2 % maso nejedí, loni to bylo 1,3 %. Procento odmítačů rostlinných alternativ ale podle údajů InsighLab klesá. Oproti loňskému roku, kdy bylo ochotno rostlinné alternativy vyzkoušet jen 17 % spotřebitelů, letos toto číslo vzrostlo na 24 %. A rostlinné produkty již pravidelně konzumuje celých 9 % spotřebitelů, přitom loni to byly pouze 4 %.

Již 45 % Čechů občas konzumuje rostlinné alternativy, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Již 45 % Čechů občas konzumuje rostlinné alternativy, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Co se alternativ masa týče, prostor pro zlepšení je především v chuti. Celkem 21 % spotřebitelů rostlinné alternativy masa ochutnalo a konzumují je pravidelně, 16 % nechutnají a 35 % chutnají, ale preferují živočišnou variantu z důvodu chuti. Pouze 13 % spotřebitelů uvedlo, že jim alternativy masa nazachutnaly a tím pádem je nechtějí zkoušet znovu. Ovšem u spotřebitelů, kteří alternativy dosud neochutnali, je potenciál velký, téměř 50 % je vyzkoušet chce a jsou zvědaví.

Co se mléčných alternativ týče, ty již vyzkoušelo 48 % spotřebitelů, celkem 41 % uvažuje o jejich vyzkoušení a 32 % je nerozhodnutých. Jen 20 % je vyzkoušet nechce. Benefitem mléčných alternativ je to, že jsou údajně zdravější, mají méně tuku a kalorií a hlavním záporem je, že bohužel nechutnají stejně jako mléčné výrobky. „Ale to je bariéra, kterou můžeme do budoucna překonat, nezapomínejme na to, že je tam 32 % nerozhodnutých, kteří nic ještě nevyzkoušeli, takže se zde nabízí možnost nějakého samplingu,” uvedla Andrea Vozníková.

Pojem flexitariánství pak podle ní zná 19 % Čechů, 13 % tento životní styl již praktikuje a 20 % o flexitariánství uvažuje. Z 81 % spotřebitelů, kteří pojem neznají, je ochotných flexitariánství vyzkoušet 21 %. Tento trend se rozhodně ubírá pozitivním směrem, ale je zde stále příležitost pro zlepšení.

Největší nárůst prodejů zaznamenávají alternativy mléčných produktů, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Největší nárůst prodejů zaznamenávají alternativy mléčných produktů, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

InsightLab dále zjišťoval, který obchodní řetězec má podle spotřebitelů nejširší nabídku z oblasti alternativ masa, mléka a vajec. Na třetím místě spotřebitelé zvolili Kaufland, na druhém místě Globus a o prvenství se dělí Tesco a Albert.

Prodeje alternativ celkově oproti loňskému roku rostou. V českých supermarketech prodeje meziročně vzrostly o 9,9 %, nárůst v objemu je o 8,1 %. Nejsilnější prodejní kategorie je kategorie rostlinného mléka. Tady je meziroční nárůst téměř 80 %. Nejvíce pak vzrostly prodeje fermentovaných mléčných produktů a to o 232,8 %.

Upfield a Danone jasně vedou mezi výrobci alternativ, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Upfield a Danone jasně vedou mezi výrobci alternativ, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Mezi výrobci rostlinných variant mléčných výrobků jsou hlavními hráči Upfield a Danone. Celkem 73,1 % prodejů rostlinných mlék tvoří ovšem privátní značky řetězců. Jejich podíl na trhu není vysoký, ale očekává se růst. Nejsilnějšími značkami v tomto segmentu jsou Rama, Alpro a na třetím místě Flora. Z masových alternativ je nejsilnější značka Garden Gourmet od Nestlé.

Letos by se na trhu mohly objevit hotové omáčky na rostlinné bázi, alternativu vajec, jackfruit, hranolky z manioku nebo plantejnová mouka, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Letos by se na trhu mohly objevit hotové omáčky na rostlinné bázi, alternativu vajec, jackfruit, hranolky z manioku nebo plantejnová mouka, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Na trhu zatím chybí krabí koláčky, nepasterizovaný tempeh, rostlinná čokoláda od Nestlé, konopné mléko, dresingy nebo výrobky z květáku, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Na trhu zatím chybí krabí koláčky, nepasterizovaný tempeh, rostlinná čokoláda od Nestlé, konopné mléko, dresingy nebo výrobky z květáku, zdroj: Prezentace A.Vozníkové

Andrea Vozníková popsala také trendy, které na trh již přicházejí a které naopak na trhu ještě chybí. Na trh se během posledního roku dostala široká škála rostlinných párků a klobásek z hub a rostlinné kuličky (např. v IKEA), nicméně v nabídce by mohla být ještě rostlinná slanina, která se v zahraničí už objevuje. Dále se na trh dostaly rostlinná hotová jídla alá vepřové a kuřecí maso (např. kebab). Stále podle ní ale ještě chybí například rostlinný tuňák, krevety, losos, a privátní značky jako např. Wicked Kitchen z Tesco.

Letos by se podle Vozníkové mohla nabídka rozšířit o hotové omáčky na rostlinné bázi (sýrová, bešamel atd.), alternativu vajec, jackfruit, který má formu trhaného masa, hranolky z manioku a plantejnová mouka. Také by se mohly objevit krabí koláčky, nepasterizovaný tempeh, rostlinná čokoláda od Nestlé, konopné mléko, dresingy a květák jako primární surovina pro výrobu dalších produktů.

Podle průzkumu dailymint.co publikovaného v týdeníku Hrot, se Česká republika umístila na třetím místě mezi nejveganštějšími zeměmi v celé Evropě. Celkem 30 % Čechů si myslí, že veganská nabídka v restauracích je dostatečná a 20 % se domnívá, že není a měla by se rozšířit.

Zájem Čechů o rostlinné výrobky sílí, roste i nabídka

středa 14. října 2020

-zue-