Česko zůstává v žebříčku nejcennějších národních značek na 34. místě

úterý, 19. října 2021, 14:05 Výzkum, Marketing MediaGuru

Česká republika se v žebříčku TOP 100 nejcennějších národních značek umístila na 34. místě. Je to stejné umístění jako o rok dříve.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Česká republika se v žebříčku TOP 100 nejcennějších národních značek umístila na 34. místě. Je to stejné umístění jako o rok dříve. Ze zemí střední Evropy se výše umístily Polsko (22.) a Rakousko (25.). Vyplývá to z výroční zprávy, kterou sestavila konzultační společnost Brand Finance.

Podle výroční zprávy se celková hodnota TOP 100 značek světových zemí meziročně zvýšila o 7 %, ale ve srovnání s obdobím před nástupem pandemie covid-19 zůstává nižší. „Na rozdíl od předchozích ekonomických krizí je zotavení z pandemie covid-19 nerovnoměrné a odvíjí se od počáteční reakce na covid-19 a úspěšného zavádění očkování. Nejcennější národní značky se začínají vracet na hodnoty před pandemií, ale výsledky jsou různé a může to trvat roky, než se některé vrátí na původní hodnotu,“ shrnul David Haigh, CEO & Chairman, Brand Finance.

Na prvních deseti místech žebříčku TOP 100 nejcennějších značek ke změnám nedošlo. Nejsilnějšími značkami zůstávají USA, Čína a Japonsko. Všechny země umístěné v TOP 10 si meziročně mírně polepšily. Nejrychleji rostoucí zemí je v novém žebříčku Estonsko, které podle zprávy těží z rychlé digitalizace a meziročně v hodnocení poskočilo o 38 %. Naopak Myanmar a Etiopie spadly v novém žebříčku nejvýrazněji, a to kvůli občanským nepokojům a konfliktům.

Hodnocení síly značky je počítáno na základě řady kritérií od vývoje ekonomiky (HDP), úrovně zahraničních investic, vývoji nezaměstnanosti nebo turistického ruchu po kvalitativní hodnoty vnímání (vliv, reputace, bezpečnost, politické prostředí, mezinárodní vztahy, kultura, média, vzdělání).

TOP nejcennější národní značky, zdroj: Brand Finance

TOP nejcennější národní značky, zdroj: Brand Finance

Švýcarsko se pak stalo nejsilnější národní značkou před Kanadou a Nizozemím v žebříčku TOP 100 nejsilnějších národních značek a vystřídalo tak Německo. Do TOP 10 se v tomto žebříčku posunuly Austrálie a Nový Zéland. Ze zemí mimo západní část polokoule se nejvýše umístily Singapur (4. místo) a Spojené arabské emiráty (11. místo).

Žebříček TOP 100 nejsilnějších se opírá o rozsáhlou výzkumnou studii o vnímání národních značek Global Soft Power Index. Zjišťuje názory o vnímání jednotlivých zemí na vzorku 75 tis. lidí ve více než 100 zemích. V něm si Česká republika o jednu příčku pohoršila na 40. místo.

Podle zprávy se pozitivní vnímání Švýcarska mírně zvýšilo po silné reakci na příchod pandemie covid-19. „Během pandemie používalo kombinaci povinných a nepovinných opatření. Například uzavřelo podniky, jejichž chod nebyl nezbytně nutný, ale vládní nařízení zůstat doma bylo pouze poradní a lidé se mohli rozhodnout podle sebe," uvádí se ve zprávě.

Na podrobnější výsledky studie je možné se podívat zde.

-mav-