YouTube má plány s nákupy přes live stream

neděle, 24. října 2021, 08:15 Internet & Mobil MediaGuru

Sledovat v přímém přenosu představení produktu, mít možnost se doptat na vše potřebné a rovnou zboží i nakoupit. Zde podle videoportálu leží budoucnost e-commerce.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Největší videoportál světa YouTube se připravuje na vánoční sezonu. V týdnu od 15. listopadu spustí velký experiment s názvem Holiday Stream and Shop, který bude ve znamení množství živých videí s možností produkty rovnou objednat. „Diváci budou moci využít mimo jiné také limitovaných nabídek a slev, případně možnosti pokládat dotazy směřované na zboží,“ uvedla na blogu Googlu Tara Walpert Levyová specializovaná na rozvoj vztahů se značkami. Série streamů odstartuje na youtube kanálu dvojčat Merrellových, youtuberek s miliony odběratelů, které jsou známé též jako herečky. Součástí velké listopadové streamovací akce mají být produkty od firem jako Samsung, Walmart či Verizon. Setkat se s nimi a zakoupit je bude možné také prostřednictvím dalších tvůrců a tvůrkyň: autorka s přezdívkou Simply Nailogical se specializuje na laky na nehty a youtuber Hyram je expert na péči o pleť. Se všemi zmiňovanými tvůrci uzavřel provozovatel YouTube dohodu o spolupráci. Všichni si zároveň živý produktový přenos již vyzkoušeli. Nový formát byl k vidění ale také na oficiálních firemních kanálech, například u Sephory.

YouTube věří, že má tato podoba e-commerce slušnou budoucnost. Vychází mimo jiné ze svých průzkumů vzešlých z partnerství s agenturami Publicis a TalkShoppe. Technologická firma se chlubí údaji, podle nichž 75 procent uživatelů YouTube někdy použili službu za účelem načerpání spotřební inspirace, třeba prostřednictvím videí s hashtagem #ShopWithMe. Ještě o čtrnáct procentních bodů více respondentů uvedlo, že doporučením youtuberů důvěřuje. Třetina dotázaných sdělila, že si už někdy koupila zboží „objevené“ prostřednictvím YouTube.

O něco větší váhu ale možná mají pro Alphabet, mateřskou společnost YouTube, finanční data. Podle poradenské firmy McKinsey má objem tržeb přes live-commerce jen v Číně dosahovat do konce příštího roku 423 miliard dolarů. Odhad souvisí se skutečností, že na trend mohutně naskakují čínské aplikace. Z nich má hlavní přesah na mimočínský trh sociální síť TikTok. Ten před necelým měsícem oznámil rozsáhlé novinky v sekci TikTok Shopping, kde svůj prostor mají také videopřenosy nejrůznějších značek.

YouTube ovšem může v boji s konkurencí částečně spoléhat na trend v nejen amerických obývacích. Stále více domácností sleduje obsah serveru ne přes mobil či laptop, ale standardní televizní obrazovku. Něco takového je v případě TikToku specializovaného na krátká hudební videa obtížněji představitelné. Naopak YouTube má větší potenciál zaujmout svou obsahovou šíří i starší členy domácnosti. Podle videoportálu je propojení s televizí ten způsob konzumace jeho obsahu, který zažívá největší boom.V souvislosti s tím firma oznámila, že upravila a zpřesnila měření úspěšnosti kampaní právě u těch diváků, kteří sledují videoportál přes televizní obrazovku (CTV). Řadě z nich možná při zhlédnutí komerčních videopřenosů svých oblíbených tvůrců naskočí vzpomínky na formát teleshoppingu. Díky technologickému pokroku ovšem mohou počítat s interaktivitou, která není hraná.

-riv-