Vánoční sezóna začíná dříve, rostou prodeje adventních kalendářů

úterý, 16. listopadu 2021, 14:45 Aktuality, Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Češi se chystají na vánoční sezónu už od září: více než 80 % nakupuje online a roste popularita netradičních adventních kalendářů. Na základě dat to oznámily společnosti Google a Alza.cz.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Zástupci e-shopu Alza.cz a vyhledávače Google shrnuli na společné úterní tiskové konferenci vánoční sezónu v České republice. Češi se na ni začínají připravovat každým rokem o něco dříve, letos už od konce září. Ukazují to data z vyhledávání Google. Česko se tímto odlišuje od ostatních zemí střední Evropy , kde vánoční sezónní vlna přichází až výrazně později.

„Podle dat z loňského roku lze vyhledávající rozdělit do dvou hlavních skupin: část z nich se po dárcích na internetu rozhlíží od první půlky listopadu, druhá skupina začíná až v prvním prosincovém týdnu,“ říká František Štrupl, obchodní ředitel české pobočky Googlu. Začátkem je tedy Black Friday a následně v prosinci se lidé snaží dohnat, co ještě nestihli nakoupit.

Trendy ve vyhledávání korelují podle obchodníků s trendy reálných prodejů. „První vlna vánočních nákupů se v Česku začíná zvedat o něco dříve než na ostatních trzích, kde působíme, a vidíme během ní dva výrazné vrcholy v první polovině listopadu a začátkem prosince,“ potvrzuje Klára Blažková, interim marketing director Alza.cz.

Rostou prodeje nejen adventních kalendářů pro děti, ale i pro dospělé, zdroj: Google

Rostou prodeje nejen adventních kalendářů pro děti, ale i pro dospělé, zdroj: Google

Nárůst popularity shodně pozoruje jak Google, tak Alza u netradičních adventních kalendářů, nejčastěji pak u těch s kosmetikou nebo hračkami. Trendem posledních let jsou například adventní kalendáře se svíčkami nebo ty určené pro psy. Rovněž je zájem o informace, jak vyrobit adventní kalendář svépomocí. Dominují adventní kalendáře pro děti a pak překvapivě pro muže.

„Netradiční adventní kalendáře jsou u našich zákazníků stále populárnější a patří mezi nejprodávanější zboží ve všech segmentech, ve kterých je nabízíme, od hraček, přes kosmetiku a svíčky až po alkohol,“ dodává Klára Blažková.

V posledních letech mírně stoupá zájem také o povánoční výprodeje, lidé je využívají bezprostředně po Štědrém dnu. Aktuální data z vyhledávání Google, ze kterých lze vyčíst trendy a změny v online chování zákazníků, jsou pro obchodníky, ale i širokou veřejnost volně dostupná na stránce Trendy Google.

Největší relativní nárůst online nákupů byl zaznamenán ve skupině 45 až 54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 %, zdroj Google

Největší relativní nárůst online nákupů byl zaznamenán ve skupině 45 až 54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 %, zdroj Google

Pandemie koronaviru přiměla Čechy více nakupovat online. Podle výzkumu Smart Shopper Research více než 80 % Čechů více nebo výrazně více nakupuje online než offline. Tento výzkum z letošního června dále ukázal, že online je stále preferovanějším způsobem nákupu především díky možnosti doručení až do domu, často nižším cenám a větší pohodlnosti. Loni podle dat Českého statistického úřadu nakupovalo online o 1,3 milionů Čechů více než v roce 2019. Největší relativní nárůst byl zaznamenán ve skupině 45 až 54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 %.

To potvrzuje i Klára Blažková z Alzy, kde rovněž zaznamenali nárůst zákazníků ze starší věkové skupiny. „Zákazníci začínají stárnout, což je potřeba zvažovat i při přípravě komunikačních nebo produktových nabídek,“ dodává.

Alza hodně spoléhá na výkonnostní reklamu, která e-shopu umožnuje flexibilitu. Může měnit textaci inzerátů podle situace na trhu, přizpůsobovat vyhledávání a komunikovat ta výdejní místa, která jsou otevřená. Dá se také aktivovat reklama podle skladových zásob a měnit alokaci investic.

Češi patří podle údajů Google oproti některým sousedním národům k velmi loajálním zákazníkům. Téměř tři čtvrtiny z nich uvádí, že nakupují pouze u několika ověřených prodejců. Tento trend je patrný napříč více zkoumanými kategoriemi, jako jsou elektronika, dům a zahrada nebo třeba móda. Loajalita vůči značkám navíc meziročně vzrostla.

Alza hlásí zvýšení obratu o 30 % a plné sklady na Vánoce

středa 10. listopadu 2021

-zue-