Za streaming hudby loni zaplatilo 5 procent Čechů, zájem se zvýšil

čtvrtek, 11. listopadu 2021, 07:35 Internet & Mobil MediaGuru

Podle dat ČSÚ platilo v roce 2020 za poslech či stažení hudebních nahrávek přes internet zhruba 5 % osob starších 16 let.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Přibližně 400 tisíc uživatelů zpoplatněných hudebních služeb evidoval v loňském roce na českém trhu Český statistický úřad (ČSÚ). Bylo to o polovinu více než v předchozím roce. S pětiprocentním podílem uživatelů těchto služeb však Česko stále zaostává za evropským průměrem. Podíl posluchačů placených hudebních služeb ve věku 16 až 24 let se meziročně zdvojnásobil.

Podle dat ČSÚ platilo v roce 2020 za poslech či stažení hudebních nahrávek přes internet zhruba 5 % osob starších 16 let. Jejich podíl se oproti roku 2019 zvýšil přibližně o 2 procentní body. Nejvíce tyto služby (např. Spotify či iTunes) využívají mladší lidé mezi 16 a 34 lety a podíl osob platících za poslech hudby přes internet v této kategorii přesahuje desetiprocentní hranici. Ve věkové kategorii 16 a 24 let se pak podíl osob poslouchajících placenou hudbu přes internet meziročně téměř zdvojnásobil, a to z 6 na 11 %. Naopak u osob starších 65 let je to víceméně ojedinělá aktivita.

Zdroj: ČSÚ

Zdroj: ČSÚ

Přes meziroční nárůst počtu platících posluchačů online hudebních služeb Česko stále značně zaostává za průměrem Evropské unie, který se v roce 2020 pohyboval okolo 13 %. Žebříčku zemí s 36% podílem vévodí Dánsko a Nizozemsko, nejmenší využití streamingu a placeného stahování je naopak v Bulharsku a na Kypru, kde se podíl uživatelů pohybuje okolo 1 %.

„Placené stahovaní hudebních nahrávek do počítače či telefonu je dnes mezi posluchači velmi okrajovou aktivitou a v drtivé většině převládá streamování hudby. Podle dat Národní federace hudebního průmyslu pocházela polovina příjmů českých vydavatelů v roce 2020 právě ze streamingu. Naopak platby za stažení nahrávky se na celkových příjmech podílely pouze dvěma procenty,“ uvedl Milan Dedera z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.

Šetřením získaná data pokrývají období posledních tří měsíců před dotazováním, které probíhalo ve druhém čtvrtletí minulého roku. Výsledky šetření tak reflektují i období první vlny pandemie onemocnění covid-19 v roce 2020. Některé streamingové služby (jako např. Spotify či YouTube Music) jsou však dostupné uživatelům také zdarma přerušované obchodním sdělením. Uživatele bezplatné verze těchto služeb šetření nezachycuje.

Zdroj: ČSÚ

Zdroj: ČSÚ

-mav-