Nejdoporučovanějším věrnostním programem je My Air

středa, 15. prosince 2021, 07:15 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Až tucet věrnostních programů využívají v průměru čeští spotřebitelé, nejvíce doporučují MyAir od Air Bank, ukazuje výzkum agentury Incomind.

Zdroj: Air Bank

Zdroj: Air Bank

Nejrůznější věrnostní programy ovlivňují zákaznické chování tří čtvrtin české populace. Průměrný dospělý Čech či Češka využívá 12 různých věrnostních programů. Mezi ty nejznámější se řadí především programy potravinářských řetězců a lékáren. Vyplývá to z výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2021“, který uskutečnila výzkumná agentura Incomind.

Průměrný dospělý český spotřebitel využívá až 12 různých věrnostních programů, více než čtvrtinu z toho představují potravinářské obchodní řetězce. Desetina využívá dokonce více než 20 programů. Ženy jsou v tomto směru aktivnější než muži – jsou členkami průměrně 13,3 věrnostních programů, zatímco muži „jen“ 9,8. 

Typickou členkou věrnostního programu je žena ve věkové skupině 30–39 let, na mateřské dovolené či s malými dětmi. Zájem o využívání karet klesá až od 50 let věku, slabý je také u domácností s nejnižšími příjmy. Jako přidanou hodnotu vnímá věrnostní programy 82 % Čechů, 73 % ovlivňují i při jejich volbě nákupního místa či poskytovatele služeb.

Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin (74 %, z toho 42 % při každém nákupu), drogerie (63 %), odívání/obuvi/ sportovního sortimentu (52 %), elektra (47 %) a také v lékárnách.

Výzkum se věnoval i jednotlivým konkrétním zákaznickým programům. Nejznámějším věrnostním programem v Česku je Tesco Clubcard, který spontánně jmenovalo 52 % dotázaných, a podpořeně dokonce 95 % respondentů. Nejvyužívanějším je Dr. Max Club. V případě klientských portálů vede ve znalosti Lidl, v segmentu utilit ČEZ. 

Mezi bankovními věrnostními programy a zároveň nejdoporučovanějším programem napříč všem sledovanými segmenty je My Air od Air Bank. U klientských portálů nejvíce bodovaly Moravské naftové doly.

Při využívání sice celkově stále převažují fyzické (zpravidla plastové) karty, které preferuje 58 % respondentů. Roste ale i význam aplikací, u osob do 30 let už jsou jasně ve vedení. Využití samostatné aplikace v mobilu již dominuje u gastro segmentu a internetových obchodů. Téměř polovina (45 %) Čechů také využívá mobilní aplikace sdružující věrnostní karty, nejčastěji se jedná o aplikaci Stocard.

„Většinu účastníků zajímají na věrnostních programech především finanční benefity, zejména možnost koupit si zboží se slevou. Nejvíce je oceňována sleva na celý nákup, vrácení určitého procenta z každého nákupu a doprava zadarmo,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incomind. U produktových kategorií upřednostňuje nejvíce lidí výhody podle utracených peněz, zatímco u finančních služeb a utilit podle délky členství. Hlavní bariérou využívání bývá příliš vysoká hranice pro uplatnění bodů. Třetina oslovených cítí obavu ze zneužití údajů poskytnutých při registraci.  

-stk-