Rozšířená realita je trendem, v Česku se ale využívá méně

neděle, 12. prosince 2021, 09:10 Marketing MediaGuru

Rozšířená realita se zatím v Česku rozšiřuje pomaleji než na globálním trhu. O jejím využitím v marketingu se mluvilo na podzimním festivalu ARfest.

Využití AR v marketingové komunikaci módních značek, zdroj: repro ARfest 2021

Využití AR v marketingové komunikaci módních značek, zdroj: repro ARfest 2021

Rozšířená realita neboli augmented reality (AR) je technologie, díky které se reálný svět rozvíjí o digitální prvky, které pomáhají koncovému spotřebiteli lépe si představit výsledný produkt. Do své marketingové strategie ji zařazuje čím dál více firem. V Česku však ještě nenašla dostatečné uplatnění. „AR se využívá v lokálním prostředí a marketingu zatím symbolicky, v kontextu globálního nástupu AR marketingu je co dohánět,“ vysvětluje Pavel Max Vincenc, zakladatel ARfestu, jehož druhý ročník se uskutečnil letos na podzim v Praze.

V nástupu těchto technologií vidí Pavel Max Vincenc velký potenciál. K výhodám řadí například poměr cena a výkon, široké pole možností využití a rovněž rychlost přípravy. „V neposlední řadě AR filtry nemají hranice, šíří se virálně a zároveň svým způsobem dobrovolně — každý se touto formou reklamy baví, jen když sám chce a sdílí například nejlepší skóre z AR game nebo nejpovedenější AR selfies dál a dál. Na rozdíl od jednostranné komunikace je to způsob, kterému dává přednost více a více lidí a budoucích zákazníků všech velkých i menších značek.“

V nadcházejících letech se tento vývoj digitálních technologií pravděpodobně ještě urychlí s příchodem nové generace inteligentních brýlí, které jsou momentálně ve fázi vývoje u technologických společností Apple, Facebook a Microsoft. Nástup AR urychlila také celosvětová pandemie covid-19, kdy stále více lidí přecházelo kvůli nedostatku reálných kontaktů do online prostředí.

Nejnovějších trendů si mohli lidé všimnout na posledním ARfestu, kterého se zúčastnilo dvanáct řečníků z celého světa, kteří se AR zabývají. „Věřím, že jsme tím přinesli inspiraci pro tvůrce, kreativce i brandům a v neposlední řádě všem fanouškům nových technologii. ARfest 2021 také ukázal, kam budou směřovat trendy a jak je důležité nezaspat let do světa Metaverse," uvedl.

AR projekty v Česku

I přes to, že se rozšířená realita na českém trhu rozbíhá pomalým tempem, některé firmy již tuto technologii do svého marketingu zakomponovaly. „Osobně se mi líbil nápad s ‚AR jeleny’ v nedávné kampani pro Pilsner Urquell a také ‚AR rozšíření’ letošního Signal festivalu, které určitě demonstrovalo směr, kam eventy takového typu budou kreativně hrát s naší a rozšířenou realitou,“ dodává k českému trhu Pavel Max Vincenc.

Vincenc osobně spolupracoval posledních devět let na kampani s Amnesty International ČR, kde si vyzkoušeli, jak může vypadat kampaň, ve které se spojí technologie s kreativním záměrem pro dobrou věc. „Důkazem je, že všechny tyto kampaně měly pozitivní impakt a pomohly po celém světě. A tyto zkušenosti nás ženou dál v tom ‚bořit hranice’ nejen marketingu, ale i limitu nových technologií a jejich potenciálu například tam, kde není budget, ale je potřeba udělat něco pro dobrou věc v lokální i globálním měřítku,“ dodává.

Využití rozšířené reality ve světě

Některé zahraniční firmy začaly rozšířenou realitu využívat již před několika lety. Počátky AR můžeme vidět například u aplikace Snapchat nebo u hry Pokemon GO. V roce 2014 společnost Pepsi zařadila rozšířenou realitu do svojí reklamy na autobusových zastávkách. „Na počátku AR marketingu byl hodně zaměřený na beauty svět, postupně díky nárůstu výkonu a hw smartphones jsme se přehoupli přes AR gaming období a v současné době nabízí velmi kreativní možnosti pro fashion brandy, a to díky full body trackingu a možnosti vyzkoušet si virtuální šaty či oblečení kdykoliv a kdekoliv,“ dodává.

Podle společností Daglar Cizmeci až 75 % spotřebitelů očekává od obchodníků nabídku rozšířené reality. Zároveň také 61 % zákazníků uvedlo, že dává přednost obchodníkům, kteří využívají AR technologie.

AR na denní bázi využívá například Ikea, která vytvořila speciální aplikaci, jež umožňuje digitálně umisťovat nábytek v zákazníkově reálném prostředí. Reálné prostory využívá také firma Home Depot, která ve své aplikaci ProjectColor umožňuje klientům vidět, jak by různé barvy vypadaly přímo na jejich zdech. Další značky, které AR využívají, jsou ZaraTesco nebo Toyota.

Záznam z letošního ročníku ARfestu můžete zhlédnout přímo na YouTube zde.

Zdroj: ARfest 2021, https://www.youtube.com/watch?v=7hQN9CnK1R8

Zdroj: ARfest 2021, https://www.youtube.com/watch?v=7hQN9CnK1R8

-tšl-