Social commerce poroste třikrát rychleji než e-commerce

středa, 19. ledna 2022, 15:05 Internet & Mobil, Retail MediaGuru

Prodej na sociálních sítích čeká slibná budoucnost, podle Accenture má růst třikrát rychleji než klasický e-commerce.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Během jediného dne v říjnu loňského roku dokázali dva čínští influenceři Li Jiaqi a Viya prodat přes své živé vysílání zboží v hodnotě tří miliard dolarů, což je třikrát více než průměrně za den vygeneruje Amazon. Ukazuje to, jaká síla spočívá ve stále sílícím trendu prodeje na sociálních sítích neboli social commerce, jehož obrat má podle předpovědi společnosti Accenture do roku 2025 dosáhnout 1,2 bilionu dolarů. Růst má třikrát rychleji než tradiční e-commerce. 

Social commerce s sebou do nakupování totiž přináší to, co tradičnímu e-commerce chybí, a tím je pocit propojení a komunity. Právě tento pocit lidé hledají na sociálních sítích, které dnes využívá 44 % světové populace. V průměru na nich tráví 2,5 hodiny denně a pro mnohé je to právě Facebook, Twitter, Instagram nebo TikTok, kde se dostávají ke zprávám, zábavě či přátelům. Přidat k tomu i nákup, tak bylo jen otázkou času. 

Social commerce je příležitost pro malé i velké značky 

Při nákupním rozhodování lidé rádi dají na doporučení těch, kterým důvěřují. A zdaleka to nemusí být jen rodina, přátelé či známí, již několik let v tomto ohledu fungují dobře i influenceři. Díky ekosystému sociálních sítí se tak prodej posouvá od samotných značek a retailerů k lidem a anonymitu střídá autenticita a osobnější rozměr. Důležitou roli v tomto nákupním procesu hraje obsah, ať už vytvořený značkami, nebo influencery, zkušenost, předávaná například přes livestream, rozšířenou realitu nebo gaming, a v neposlední řadě i samotné propojení, které sociální sítě umožňují.  

Co vše je social commerce, zdroj: Accenture

Co vše je social commerce, zdroj: Accenture

Social commerce však nepřináší možnosti jen pro nakupující, ale i pro samotné prodejce. Jen v Číně si přes sociální sítě vydělává 463 milionů lidí – a nejedná se jen o celebrity a známé influencery, ale řadí se mezi ně i drobní tvůrci, mikroinfluenceři nebo ti, co se rozhodli v tomto prostředí prodávat použité zboží. Potenciál má social commerce také pro menší nezávislé značky. Až 59 % uživatelů mnohem pravděpodobněji koupí něco od malého výrobce na sociálních sítích než na e-shopu. Například kosmetická značka Glow Recipe slavila loni úspěch na TikToku, kam vstoupila v dubnu loňského roku a nyní z něj pochází 90 % jejích nových zákazníků. Po propojení s jedním tamním influencerem, jenž má na TikToku přes sedm milionů sledujících, její prodeje vystoupaly o 600 %.

Až 59 % uživatelů mnohem pravděpodobněji koupí něco od malého výrobce na sociálních sítích než na e-shopu.

V neposlední řadě mohou ze social commerce těžit i velcí hráči. Jak na to, ukazuje například značka Nike na čínském trhu, kde vyvinula aplikaci NgB (Nothing but Gold, Nic než zlato), v níž nabízí zástupcům generace Z jednak obsah týkající se sportu, péče o sebe a stylu, jednak možnost jednoduchého nákupu. Americká značka Express zase podněcuje influencery i své zákazníky, aby se stali „stylisty“ a odměňuje je za přivedení nových zákazníků. A kosmetický gigant L’Oréal připravil na Instagram filtr v rozšířené realitě pro výběr toho správného odstínu rtěnky.

Nejsilnějším trhem pro social commerce bude Čína

Podle Accenture měl social commerce dosáhnout v loňském roce obratu 492 miliard dolarů, do roku 2025 to bude 1,2 bilionu dolarů, což je 16,7% podíl celkového obratu e-commerce.

Nejsilnějším trhem pro social commerce bude i nadále Čína, významný růst však zaznamená také Indie a Brazílie. Na americkém trhu by měly nákupy na sociálních sítích do tří let vzrůst na 99 miliard dolarů, ve Velké Británii na 13 miliard dolarů.

Obrat social commerce by se měl do roku 2025 zvýšit na 1,2 bilionu dolarů, zdroj: Accenture.

Obrat social commerce by se měl do roku 2025 zvýšit na 1,2 bilionu dolarů, zdroj: Accenture.

Social commerce má svůj potenciál pro všechny hráče na trh, napříč kategoriemi, produkty i službami. Zásadní je se včas přizpůsobit možnostem, které sociální sítě pro nakupování nabízí, a přijít s novým business modelem, který bude pracovat s obsahem, influencery či virtuálními nákupními eventy.

-stk-