Reklama na webech e-commerce hráčů roste, letos se zdvojnásobí

čtvrtek, 24. února 2022, 12:00 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Digitální reklama na webech retailových hráčů se má podle odhadu IAB Europe na evropském trhu letos zdvojnásobit.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

IAB Europe v nové predikci potvrdila svůj loňský prosincový odhad o tom, že investice do evropské digitální reklamy v letošním roce vzrostou o více než 14 %. Růst reklamních digitálních investic tak překoná předešlé roky, konkrétně období 2012-2019. Digitální reklama za tato období v průměru rostla o 12,5 %. Na webináři pořádaném IAB Europe to v úterý uvedl ekonom Daniel Knapp.

Pandemie covid-19 nejvýrazněji podpořila růst digitálních investic do retailových médií (digitální reklama, která se objevuje na webech nebo v aplikacích e-commerce hráčů, jako jsou Amazon, Walmart, eBay a další) a růst má pokračovat i v letošním roce, a to na úrovni přesahující 50 %. Predikce IAB se opírá o odhady vývoje samotných hráčů (např. Walmart předpokládá zdvojnásobení reklamních výnosů do r. 2025) a odhaduje, že reklamní investice retailových médií v Evropě se do roku 2025 více než ztrojnásobí. „Amazon je sice market lídrem, ale podíl ostatních se zvyšuje a je tu prostor i pro evropské hráče," uvedl Knapp.

Druhým nejrychleji rostoucím byly loni digitální investice do tzv. připojené televize (CTV, televize podporující video streaming). Rovněž ta si letos udrží poměrně vysoký růst (+35 %), přestože loňskou dynamiku rovněž nepřekoná. Evropské reklamní investice určené pro CTV jsou primárně směřovány do živého (lineárního) vysílání, ale podíl dalších forem postupně mírně roste. Týká se to především reklamy spojené se sledováním videa na vyžádání (AVOD). Zde se podíl v letošním roce odhaduje na cca 10 %, ale do roku 2025 by se měl téměř zdvojnásobit. Třetím nejrychleji rostoucím bude letos audio.

Zdroj: IAB Europe, růžový sloupec = růst v roce 2021, modrý sloupec = růst v roce 2022

Zdroj: IAB Europe, růžový sloupec = růst v roce 2021, modrý sloupec = růst v roce 2022

Zdroj: IAB Europe, únor 2022

Zdroj: IAB Europe, únor 2022

IAB zároveň předpovídá, že do roku 2025 se bude snižovat podíl programatických výdajů prostřednictvím otevřených ekosystémů. Z loňských cca 40 % odhaduje jejich snížení na 25 % v roce 2025.

-mav-