Sportovní marketing se snaží vrátit ke sportu děti a mládež

pondělí, 21. února 2022, 16:15 Marketing MediaGuru

Zástupci sportovního marketingu upozorňují na pokles zájmu dětí a mládeže o sport ve srovnání s obdobím před pandemií. Proto své komunikační aktivity cílí především na ně.

Ilustrační obrázek, zdroj: Shutterstock

Ilustrační obrázek, zdroj: Shutterstock

Počet sportujících dětí a mládeže se v období covidu snížil, proto na poli sportovního marketingu vznikají nové projekty, které mají mládež přivést zpět ke sportu. Například Národní sportovní agentura uvádí návrat dětí na sportoviště jako svůj hlavní komunikační cíl. V pandemii přestalo podle jejích dat sportovat 30-40 % dětí. Je potřeba vést osvětu mezi veřejností, že pohyb není nic navíc, ale měl by být součástí každodenního života všech obyvatel. Pohyb je nejlepší prevence zdraví, která existuje,“ říká tiskový mluvčí agentury Jakub Večerka.

Pokles zájmu o sport vidí také marketingový ředitel Českého olympijského výboru, Zoran Bartek: „Data ukazují nejen to, jak moc děti během omezení v době pandemie tloustly, ale také to, kolik už se jich nevrátilo do sportovních klubů a kroužků. Všechny naše aktivity děláme s vědomím toho, že musíme sport držet komunikačně nad vodou, ukazovat nové hrdiny, emoce, zprostředkovat silné zážitky, aby děti i fanoušci měli vzory a inspiraci.“

Podporu mládeže prosazuje také Český hokej, který má v tomto duchu několik projektů. Tiskový mluvčí Zdeněk Zikmund uvádí například projekt Týdny hokeje nebo Pojď hrát hokej, v rámci kterého distribuují s pomocí společností Kaufland a DHL Czech Republic do klubů v České republice bezplatnou výstroj pro nejmenší hokejisty.

Kampaň Týden hokeje, zdroj: Český hokej

Kampaň Týden hokeje, zdroj: Český hokej

Kromě zaměření na mládež plánuje několik projektů také Fotbalová asociace České republiky. Předseda představenstva STES Tomáš Sluka uvádí například kampaň Chci pískat, která se soustředí na nábor nových rozhodčích do amatérských soutěží. Dále plánuje také představení nové identity národního týmu. Zatím na něj poutá spotem s názvem Hrdí lvi. „Do nové éry vstupuje národní tým s novou tváří, která je moderní, jednoduchá a nadčasová. Přesně takový chceme, aby byl náš fotbal,“ doplňuje. A další novinku bude spuštění streamovací platformy FAČR.tv, na které poběží například utkání mládežnických reprezentací, ženský fotbal nebo futsal.

Hrdí lvi, zdroj: FAČR

Covidová opatření velmi ovlivnila také sportovní marketing, který museli jeho představitelé upravovat podle aktuálních nařízení. U řady segmentů, včetně toho sportovního, bylo přesouvání do online prostředí kvůli pandemii nezbytné. „Musíme se více přesouvat do online světa, což je pro nás při komunikaci poměrně problém, protože jsou zástupci sportovních klubů a obcí zvyklí na naše besedy u nich v regionu, kde vedení Národní sportovní agentury představí přítomným dotační politiku na další rok a následně probíhá debata, kde se představitelé sportovních klubů mohou ptát na cokoliv,“ vysvětluje Jakub Večerka a dodává, že součástí besed bývají také návštěvy sportovišť, které v online prostředí nejsou možné.

„Pandemie hokej stejně jako další sporty tvrdě zasáhla, vážíme si nicméně toho, že drtivá většina partnerů ve spolupráci pokračovala i tehdy, kdy musely být soutěže a reprezentační akce kvůli protiepidemickým opatřením přerušeny či předčasně ukončeny,“ dodává Zdeněk Zikmund.

Zájem o hokej se snaží udržovat také BPA agentura. Jana Obermajerová, generální ředitelka BPA sport marketing, vysvětluje, že sledovanost přenosů, která má kompenzovat propady divácké návštěvnosti však není tak vysoká, jak by si v agentuře představovali. Současně objasňuje, že návštěvnost je pro všechny organizátory aktuálně největší komplikace, jak z pohledu ušlých příjmů, tak z pohledu marketingu.

Covidové situaci se museli přizpůsobit také zástupci České basketbalové federace. „Vzhledem k tomu, že naše marketingové aktivity jsou hodně navázány na eventy pro veřejnost, tak vliv opatření je znát. Některé části komunikace k EuroBasketu jsme posunuli na pozdější termín až pro to bude vhodná doba. Už si pomalu zvykáme na to, že musíme kampaně operativně měnit například podle toho, zda budou moct fanoušci do hlediště či nikoliv,“ vysvětluje Martin Peterka, marketingový ředitel České basketbalové federace. Evropský basketbalový šampionát, Eurobasket 2022, se v září uskuteční v Praze. Basketbalová federace už na jaře podpořila prodej vstupenek na šampionát spotem s hercem Ivanem Trojanem a basketbalistou Jiřím Welschem.

Zdroj: Česká basketbalová federace

Zástupci Českého olympijského výboru se v pandemii snažili, kromě vypořádávání s komplikacemi, hledat také příležitosti. V reakci na pandemii vznikla například kampaň Silnější pro život nebo aktivity s Českou olympijskou nadací.

Nové projekty reagující na pandemii vznikly také v rámci FAČR. Jedním z nich je například projekt Trénuj doma. „Nastalou situaci jsme ale přijali jako výzvu, a snažili se ji přizpůsobit, a naopak ji následně také v mnoha projektech využít v náš prospěch,“ doplňuje Tomáš Sluka.

Silnější pro život, zdroj: ČOV

Trénuj doma, zdroj: FAČR

-tšl-