Instagram mění svůj kanál příspěvků, řadit lze podle data

neděle, 27. března 2022, 08:10 Internet & Mobil MediaGuru

Příspěvky řazené chronologicky a plné speciálně označených produktů. Řadě uživatelů Instagramu se promění jejich newsfeed.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Vizuální sociální síť vykročila k jedné z nejvýraznějších změn za posledních několik let. Její uživatelé po celém světě dostali možnost změnit způsob řazení příspěvků. Na výběr dostali řazení podle data publikace. Případné obsahové přehlcení má zmírnit možnost nechat si do chronologicky staveného kanálu příspěvků nechat proudit posty od maximálně padesáti oblíbených účtů. Kritici algoritmicky sestavovaného newsfeedu by ale měli mírnit nadšení. Instagram nedovoluje nastavit chronologické řazení obsahu jako výchozí. Po každém spuštění aplikace si jej musejí zájemci nastavit znovu. „Polovičatost“ novinky lze vnímat jako snahu firmy zlepšit svůj veřejný obraz, aniž by si podkopala vlastní byznys. Záměr přinést zpět podobu newsfeedu z roku 2015 oznámil během prosincového slyšení v americkém Kongresu šéf Instagramu Adam Mosseri. Manažer tehdy vypovídal v souvislosti s šetřením toho, zda jeho platforma může mít negativní vliv na duševní zdraví dospívajících.

Vysoce personalizovaný obsah sociálních sítí je například podle kritických hlasů zmíněných serverem TechCrunch intenzivněji vystavuje nerealistickým ideálům krásy či úspěšného života. Řadu uživatelů navíc může uzavírat do názorových bublin přispívajících k jejich názorové radikalizaci. Z hlediska obchodní politiky Facebooku, Instagramu a spol. je ale jejich hlavním cílem udržet pozornost uživatelů co nejdéle a vyvolávat vysoké množství interakcí. Nejdynamičtěji rostoucí síťové médium posledních let – hudební aplikace TikTok – těží mimo jiné z personalizované sekce nazvané příznačně Pro tebe.

Více prostoru značkám

Podobu a fungování Instagramu možná ještě více než úprava pořadí obsahu ovlivní další novinka z končícího týdne, která má potenciál výrazně zviditelnit jednotlivé značky. Během následujících měsíců dostanou postupně všichni uživatelé ze Spojených států možnost otagovat ve svých příspěvcích konkrétní produkt a profil jeho výrobce. Tímto způsobem bude mnohem snazší publikovat posty sloužící jako nákupní tipy. Dosud byla funkce dostupná jen ověřeným influencerům či firemním profilům.

Přesto je označování produktů poměrně rozšířenou praxí, jak uvádí server The Verge. Na 1,6 milionů lidí údajně alespoň jednou týdně tento způsob tagování již využívá. Nemohou ovšem momentálně pomýšlet na to, že by si označováním produktů snadno přivydělali. Instagram nepodporuje systém provize z prodejů zboží, které lidé na svém instagramu označí. S vybranými tvůrci nicméně testuje affiliate program. Bez ohledu na možnou monetizaci funkce změnu pocítí správci firemních profilů, neboť na každou zmínku produktu je upozorní notifikace. O značkách bude na Instagramu více slyšet a budou lépe vidět. To samo o sobě ale nezaručuje, že se pokaždé ocitnou v pozitivním kontextu.  Firmy však mají mít pravomoc zvolit, zda jejich produkty bude možné nechat kýmkoliv otagovat, či nikoliv.

-riv-