Suchej únor funguje, teď se chce zaměřit také na firmy

pátek, 29. dubna 2022, 12:10 Marketing, Reklama MediaGuru

Nikoho nementorujeme, jde nám o čistou osvětu a inspiraci, říká o kampani Suchej únor její vedoucí Petr Freimann.

Petr Freimann, vrchní kampaně Suchej únor, zdroj: Suchej únor

Petr Freimann, vrchní kampaně Suchej únor, zdroj: Suchej únor

Kampaň Suchej únor, která přivádí vždy v únoru mnoho lidí k abstinenci a inspiruje je k následné střídmější konzumaci alkoholu, je zde již 10 let. Letos se jí podle dat Nielsen Admosphere účastnilo 13,7 % dospělé populace, přičemž znalost kampaně deklaruje 84 % Čechů (viz infografika níže) a sympatie k ní přes 80 %. „Sucháč je příležitost ověřit si svůj vztah s alkoholem. Nabízíme informace a komunitu lidí, kteří Sucháč berou jako každoroční očistu, prověrku, nebo i záchrannou brzdu, když cítí, že by mohli ve vztahu s alkoholem tahat za kratší konec,“ popisuje kampaň její vedoucí Petr Freimann. 

Z dat sebraných během kampaně vyplývá, že 48 % jejích účastníků deklaruje střídmější přístup k alkoholu ještě po roce od měsíční abstinence. Na začátku kampaně vykazuje rizikovou konzumaci 83 % mužů a 80 % žen, po čtyřech měsících je to však již jen 57 % mužů a 44 % žen. 

Podle Freimanna tkví úspěch kampaně zejména v tom, že nikoho nementoruje, nevychovává ani se nesnaží něčí chování silou. Vyplácí se jí přátelský a motivující duch. „Jde nám o čistou osvětu a inspiraci, pozitivní výzvu. Odpovědnost necháváme na každém z nás,“ přibližuje Freimann a dodává: „Víc a víc lidí vnímá sebe sama také jako nositele tématu. Pokud máme v Česku milion lidí na hraně rizikového pití, svým zapojením mohou být těmi, kteří inspirují někoho ve svém okolí. Kdo s alkoholem reálně problém mít může. A díky Sucháči má šanci to zjistit.“

Jde nám o čistou osvětu a inspiraci, pozitivní výzvu. Odpovědnost necháváme na každém z nás.

Petr Freimann

Součástí letošní kampaně byla i Suchá kniha – „odlehčená alkoholová bible“ o 28 kapitolách pojednávající o všech oblastech, kde je možné se s alkoholem potkat, od výchovy dětí přes sex až po peníze. „Co se týče prodejů, s ohledem na téma je to v českých poměrech určitě bestseller. S ohledem na očekávání trochu pokulháváme a měl bych radost, kdyby se někdo smysluplně ujal aktuálně zbylých 2 000 kusů,“ říká Petr Freimann.

Suchá kniha, zdroj: Suchej únor

Suchá kniha, zdroj: Suchej únor

V dubnu organizace Suchej únor navíc spustila informační kampaň #nechmeldeti, jež apeluje na rodiče, aby nepodávali svým dětem nealkoholické či nízkoalkoholické pivní nápoje. Kromě PR aktivit a spolupráce s partnery, mezi něž patří Klinika adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, A.N.O. (Asociace nestátních organizací), OSPRCH (Odborná společnost pro prevenci rizikového chování) nebo MŠMT komunikuje také v online prostředí a outdooru.

Suchej únor s novou kampaní apeluje na rodiče

středa 13. dubna 2022

Kromě toho by se Suchej únor chtěl zaměřit také na firmy a instituce. „Loni jsme rozjeli velký výzkum ve firemním prostředí, kdy měly být dalším krokem praktické nástroje pro vedoucí pracovníky, jak pracovat s užíváním či rizikovým chováním zaměstnanců. Nepodařilo se nám ale sehnat dostatečné finance,“ vysvětluje Freimann s tím, že součástí by měly být i rady, jak se se zaměstnanci, kteří se potýkají se závislostí, bavit, jak nastavit interní komunikaci a procesy nebo jak pracovat se stigmatizací. Rád by také pracoval s tématem sociálního podnikání a zaměstnávání lidí se zkušeností se závislostí. „Projekt i místo máme, nyní hledáme zdroje na realizaci,“ dodává.

-stk-