TikTok míří v Česku ke dvěma milionům, už není jen pro děti

pátek, 13. května 2022, 07:00 Internet & Mobil MediaGuru

TikTok patří v Česku mezi nejrychleji rostoucí sociální sítě. Počet uživatelů se blíží ke 2 milionům a reklama na této síti vychází levně, zaznělo na Marketing Meeting.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

TikTok už v Česku patří mezi největší a nejrozšířenější sociální sítě a zároveň je to u nás nejdynamičtěji rostoucí sociální síť. Počet uživatelů totiž meziročně navýšila o polovinu, uvedl Vítězslav Klement z GroupM na čtvrteční konferenci Marketing Meeting, kterou pořádala společnost Internet Info. Na TikToku je podle dostupných údajů až 1,9 mil. Čechů (údaj vycházející z reklamní platformy TikToku, podle jiných údajů je to cca 1,7 mil.). Co do velikosti se tak blíží LinkedIn. Na Facebooku je v Česku 5 mil. uživatelů a na Instagramu cca 4 mil. českých uživatelů. „TikTok už není sítí jen pro děti, to je mýtus,“ uvedl Vítězslav Klement. Většinu zde tvoří uživatelé ve věku 18-24 let. Ve věkové skupině 35-44 let je na TikToku přes 192 tisíc lidí a ve skupině 45-54 let 85 tisíc. Mírně vyšší zastoupení mají na této sociální síti ženy (54 %). Značky by se proto měly snažit o svou přítomnost na TikToku, uspět přitom mohou i ty, jejichž aktivity nejsou na první pohled spojeny s převažujícím publikem této sociální sítě - např. UOL Účetnictví.

Zdroj: prezentace V. Klementa na Marketing Meeting

Zdroj: prezentace V. Klementa na Marketing Meeting

Videa je ale nutné přizpůsobit chování uživatelů TikToku, mezi kterými stále – i přes výše uvedené – převládají zástupci generace Z. Je to zhruba 1 mil. lidí ve věku 18-24 let (60 %), přiblížil Vít Janda, CEO TikTokuj.cz. Zadavatelé by si měli uvědomit, že průměrná doba zhlédnutí videa je jen několik vteřin a že mají zhruba 2 vteřiny na to, aby zaujmuli. Pro generaci Z je také důležité to, jaké hodnoty značky sdílejí a zda tyto hodnoty rezonují u spotřebitelů. Videa by měla být autentická, jejich sledování je často organické, uživatelům se nabízejí podle jejich zájmů. V Česku na TikToku vznikne měsíčně 7,5 mil. videí.

Pokud se firma rozhodne vstoupit na TikTok, měla by měsíčně nabídnout alespoň deset videí. Důležité je tvořit konzistentně a předávat hodnotu, aby uživatelé měli pocit, že mají důvod účet sledovat. Vedle tvorby vlastního obsahu je také možností spojení s influencery. V tomto případě může engagement dosahovat až 15 % u organických videí. Celkově náklady vycházejí levněji než na Facebooku a Instagramu. Například průměrné CPI (cena za stažení) představuje 4,41 Kč. Rozhodující pro úspěch na TikToku je ale podle Víta Jandy kreativa. Klientům doporučuje podstatnou část rozpočtu určeného na TikTok investovat do dobré kreativy a o dost menší část do reklamní podpory. „Obráceně to fungovat nebude,“ doložil.  

Typy rezervačních reklamních formátů na TikToku, zdroj: prezentace Víta Jandy na Marketing Meeting

Typy rezervačních reklamních formátů na TikToku, zdroj: prezentace Víta Jandy na Marketing Meeting

Reklama se na TikToku prodává dvojím způsobem: aukčně a rezervačně. Ve druhém z uvedených případů je třeba využít agenturu, nebo kontaktovat přímo TikTok a vybrat si z dostupných formátů, popsala Claudia Mónica Gutiérrez, social media manager World of Online. Aukční prodej obnáší infeedové reklamy, které se nakupují na základě zvoleného rozpočtu. Cílení je možné nastavit na zásah, traffic, stažení aplikace, video přehrání nebo konverze. TikTok v nedávné době přišel s interaktivními prvky v reklamách. K nim patří například formáty:

  • Pop out showcase – reklama na produkt, kde lze z produktu prokliknout na produktovou stránku
  • Gesture – lze nastavit reakci v podobě gesta, které má uživatel udělat a když se tak stane, otevře se pop-up okno
  • Gift code sticker – umožňuje vložení voucheru nebo slevového kódu, který lze prokliknout na landing page
  • Countdown – odpočet, například při výprodejích, slevových akcích atp.
Reklamní ceny na TikToku, zdroj: prezentace Lukáše Jakoubka na Marketing Meeting

Reklamní ceny na TikToku, zdroj: prezentace Lukáše Jakoubka na Marketing Meeting

Cenovou výhodnost TikToku ve srovnání s jinými sociálními sítěmi zmínil i Lukáš JakoubekPublicisu. Ukázal, že průměrná cena za tisíc impresí (CPT) představuje u formátu top view 25 Kč a u in feedu 30 Kč. Cena za klik (CPC) u prvně uvedeného formátu dosahuje 0,5-1,5 Kč. Zde ale může být výsledek zkreslen vyšším podílem kliků uskutečněných omylem. Zajímavou novinkou, která by se měla na českém TikToku objevit snad ke konci roku, má být příchod e-shopu. „Tím se produkty zobrazí přímo v platformě a bude možné dostat se s produktem do košíku, což může být zajímavé pro e-commerce,“ uvedl Lukáš Jakoubek. Za výhodu TikToku označil také využívání remarketingového kódu, díky čemuž lze ukazovat reklamu konkrétním uživatelům.

-mav-