E-commerce: Udržitelné e-shopy mají velký potenciál

pátek, 17. června 2022, 12:25 Retail, Marketing, Udržitelnost MediaGuru

Většina zákazníků bere udržitelnost v úvahu, když jde nakupovat, ale očekávají, že odpovědnost za ni převezmou samy značky, zaznělo na konferenci Udržitelnost v e-commerce.

Dům a zahrada a kosmetika jsou kategorie s největším potenciálem, zdroj: Heureka Group

Dům a zahrada a kosmetika jsou kategorie s největším potenciálem, zdroj: Heureka Group

Udržitelnosti, jako tématu, které so dostává nejen do podnikání, e-commerce, ale i do našich každodenních životů, se věnovala konference Udržitelnost v e-commerce pořádaná Heureka Group.

Martin Slavětínský, datový analytik Heureka Group, představil výzkum na téma udržitelnosti a jejího významu ve společnosti. „Udržitelnost má smysl, protože zákaznické chování se za poslední dva roky extrémně změnilo a udržitelné e-shopy mají velký potenciál,“ uvedl na začátku své prezentace.

V Heureka Group sledují e-shopy a jejich vývoj dlouhodobě. Začátky růstu e-commerce táhly v letech 2017-2018 především prodeje v kategoriích bílé zboží a elektronika, postupem času se začaly objevovat další kategorie, ovšem vývoj šel v tomto směru pomalu. První velký třesk přišel podle Martina Slavětínského na jaře 2020 v době první pandemie. „Tady jsme zaznamenali první razantní změnu a viděli jsme posilování v kategorií jako je sport, kosmetika, zdraví, hobby nebo dům a zahrada,“ popsal. Speciálně kategorie dům a zahrada zaznamenávala velký růst, a to ještě v prvním kvartálu 2021. Tento posun se propsal i do roku 2022.

Největší potenciál V Heureka Group aktuálně vidí v kategoriích kosmetika, hobby a krmení pro mazlíčky, dále stále sport a dům a zahrada. Poslední ze zmíněných se navíc pomalu dostává v prodejích před bílé zboží. Důvodem jsou změny v chování zákazníků, kteří v rámci kategorie dům a zahrada nebo kosmetika nejsou ještě vázáni na konkrétní značky. Například v kosmetice top 10 značek tvoří jen 15 % obratu, takže je zde velký potenciál pro další značky.

Značky měly podle P. Louženské komunikovat víc pozitivně a vysvětlovat kroky v souvislosti s udržitelností, foto: MediaGuru.cz

Značky měly podle P. Louženské komunikovat víc pozitivně a vysvětlovat kroky v souvislosti s udržitelností, foto: MediaGuru.cz

Pavlína Louženská, zakladatelka platformy Holky z Marketingu, uvedla několik příkladů, proč roste význam udržitelnosti v byznyse. Například 75 % zástupců z generace Z říká, že jsou aktivisté a chtějí se angažovat v tom, co se děje. Celkově 82 % zákazníků bere udržitelnost v úvahu, když jdou nakupovat zboží, ovšem 40 % na druhou stranu očekává především odpovědnost na straně značek

„Zákazníci se cítí vinní, když si objednají pití a dostanou brčko a jsou často zmatení a rezignovaní, zda se s tím vůbec dá něco dělat,“ uvedla Louženská. Proto by značky měly komunikovat víc pozitivně a vysvětlovat kroky v souvislosti s udržitelností. Během covidu šlo například vyhledávání recyklace nahoru o 33 %. Firmy se snaží využívat nové materiály. Značky zdůrazňují udržitelnost víc jako součást produktu. Na druhou stranu za posledních 10 let se počet kousků šatníků ženy zvedl o 60 %. Proto je dobře, že vzniká stál více second-hand prodejních kanálů. V roce 2028 se pak očekává, že bude 18 % šatníků ženy z druhé ruky. Jako příklad uvedla Louženská fakt, že platforma Vinted během pandemie vyrostla o 400 %.

Michal Hrubý, výzkumník Europeum, Institutu pro evropskou politiku, popsal, co všechno si lze představit pod pojmem Green Deal. Je to podle něj strategie, idea a jakýsi soubor politik, které se věnují klimatické změně. Zaměřuje se nejen na snižování skleníkových plynů, ale i na spravedlivou transformaci ekonomiky. Akční plán Green Dealu není jen o emisích, ale také o cirkulární ekonomice, nakládání s odpady nebo organických produktech.

„Ekoprodukty budou časem už jen produkty, legislativa spěje k tomu, že to bude povinnost a trh se nasměruje k tomu, že těmto požadavkům budou muset odpovídat všechny produkty,“ řekl Michal Hrubý.

Barbora Geršlová ukázala, jak Ikea vypočítává vlastní klimatickou stopu, foto: MediaGuru.cz

Barbora Geršlová ukázala, jak Ikea vypočítává vlastní klimatickou stopu, foto: MediaGuru.cz

Barbora Geršlová, manažerka pro trvalou udržitelnost Ikea ČR, uvedla, že si řetězec dělá pravidelné výzkumy, aby věděl, jak nejlépe udržitelnost komunikovat. V České republice si údajně 81 % lidí uvědomuje klimatické změny, ale jen 8 % je připraveno vyvinout nějaké větší úsilí pro její zlepšení. Zajímavé ale je, že 50 % zákazníků je motivováno úsporou peněz. Celých 70 % českých zákazníků pak očekává, že firmy budou hybatelem proti klimatické změně.

„Motivace cenou je tedy řešení, které přiměje českého zákazníka udělat volbu tím směrem. Snažíme se s tím pracovat a komunikovat, kolik dokáže zákazník při zakoupení daného produktu ušetřit,“ uvedla Barbora Geršlová. Ikea bere zodpovědnost za všech sedm skleníkových plynů, uvádí přesně, jakou klimatickou stopu vytváří a snaží se ji snižovat. „Pokud chcete začít s udržitelností, soustřeďte se na data, protože pak zjistíte, jaký dopad má udržitelnost na váš byznys a také si zjistěte, co vlastně očekávají vaši zákazníci," dodala Geršlová.

Miroslav Kundrata, strategický ředitel Nadace partnerství, která patří mezi největší ekologické nadace, hovořil o tom, jak pomáhají firmám s ekologickými projekty a jak také sami vybudovali své sídlo v Brně. Tento udržitelný areál slouží nejen jako kanceláře, ale také jako otevřená zahrada. „Přináší nám to peníze na provoz a zároveň slouží i ostatním,” uvedl Miroslav Kundrata.

Podle něj je pozitivní, jak rychle se mění chování firem a přicházejí s ambiciózními závazky v otázkách udržitelnosti. Zajímají se o to, kdo produkuje kolik uhlíkové stopy a o další detaily. „Když má investor dostatečnou ambici a cíl, tak dokážeme dosáhnout minimálně 5krát nižší spotřeby energie, než je dáno podle zákona,“ popsal Kundrata. Více než 25 let pomáhají holisticky rozvíjet obec Hostětín, kde se snaží ukázat, jak může vypadat cesta k udržitelnosti a odolnosti.

Češi Green Dealu nefandí, zelená témata ale rozhodně řešit chtějí

čtvrtek 21. dubna 2022

-zue-