Loni přibylo nejvíce ploch retail parků za pět let

středa, 29. června 2022, 11:20 Aktuality, Retail MediaGuru

V loňském roce přibylo v České republice přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků.

Zdroj: Milevsko retail park

Zdroj: Milevsko retail park

Přes 65 tisíc čtverečních metrů retail parků přibylo loni v České republice – ta tak celkově disponuje více než 1 100 000 m2 těchto ploch. Jde o největší přírůstek za posledních pět let, zároveň ale také o nejméně projektů. Výstavba nových nákupních parků se nyní kvůli vyšším nákladům zpomaluje, ale to by mělo jen zvýšit poptávku po prostorech v nich a pravděpodobně také nájemné.  

Nová plocha v retail parcích přibyla ve 14 projektech – ať už nových, rekonstruovaných, nebo rozšiřovaných. Se 36 procenty se na nové ploše podílel projekt Aventin Jihlava s 23 700 m2, ostatní byly retail parky menší velikosti. 

„Aktuálně se staví hlavně v menších městech do 40 000 obyvatel, často spíše menší projekty do 10 000 m2. To je dáno především tím, že velká část trhu je již z minulých let dostatečně saturovaná: krajská města už své velké projekty mají, proto se developeři více zaměřují mimo ně a staví spíše menší nákupní parky. I o ně je mezi nájemci zájem a developeři nemají zásadní problém je pronajmout,“ vysvětluje Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield.

Vývoj nově dokončených retail parků v letech 2017–2021

Rok

Maloobchodní plocha

Počet projektů

2017

41,600

16

2018

52,600

22

2019

56,500

15

2020

62,700

25

2021

65,000

14

Minimální neobsazenost díky expanzím 

Koncem loňského roku se výstavba retail parků zpomalila – vzrostly náklady na ni a započaté projekty se sice dokončily, nicméně ty, jež byly plánované pro letošek, byly zčásti odsunuty na rok 2023 či 2024.

Pro existující projekty to však může být příležitost, neboť po prostorech je ze strany nájemců velká poptávka. Expandují především nájemci v sektoru vybavení pro domácnost – například prodejci kuchyňských potřeb, spánková studia, obchody s potřebami pro domácí mazlíčky. Daří se také diskontním prodejnám oblečení a vybavení domácností, jež cílí primárně právě na retail parky a hledají další a další lokality pro nové prodejny. Velmi aktivní jsou i potravinové řetězce, které rozšiřují své portfolio – zvyšují počet prodejen jak ve formátu supermarketů, tak hypermarketů.

Neobsazenost retail parků je tak nyní minimální, pohybuje se pod 1 procentem z celkové plochy, lze tedy mluvit o reálné plné obsazenosti trhu. Nájemní smlouvy v nich jsou přitom uzavírány na delší období 10 i 15 let, takže při očekávaném nižším objemu výstavby jsou volné prostory téměř vzácností. 

„Nedostatek prostor k pronájmu se samozřejmě projeví na výši nájmů. Pronajímatelé budou těmi, kdo v příštím období bude určovat cenu. Zároveň do ní budou muset promítnout i vyšší náklady na výstavbu projektů. Růst cen nájemného je tak nevyhnutelný,“ dodává Jan Čížek. 

Během koronavirové krize se nákupní zvyklosti české populace pozměnily – a retail parky získaly na oblibě. Lidé si zvykli chodit nakupovat méně často, ale o to efektivněji: nedojíždět příliš daleko, vyřídit vše rychle a na jednom místě, cíleně a bez zbytečného pohybu po pasážích a obchodech, kam nutně nepotřebují. I nadále jim vyhovuje menší koncentrace lidí, venkovní parkoviště a minimum společných vnitřních prostor, které jim retail parky nabízejí. 

Na větší efektivitu nákupů se v souladu se změnami v zákaznickém chování zaměřily i potravinářské řetězce. Prodejny potravin optimalizují svou velikost, čímž se na trh dostávají nové plochy, jež jsou příležitostí pro expandující či nové nájemce. Tím se částečně kompenzuje nedostatek nové výstavby: z původních hypermarketů doplněných pasáží s několika obchody vznikají další retail parky.

Prodeje retail parků tvořily většinu retailových transakcí 

Návštěvnost i obraty v retail parcích rostou, vzhledem k rostoucí poptávce ze strany nájemců a zpomalení výstavby má růst i nájemné. Toho si samozřejmě všímají i investoři, jejichž zájem o nákupní parky v posledních letech stoupá. Do roku 2019 tvořil podíl těchto transakcí v rámci investic do maloobchodních nemovitostí vždy kolem 20 procent celkového počtu a obvykle méně než 10 procent hodnoty celkového objemu těchto transakcí. V roce 2021 se již retail parky podílely na počtu retailových transakcí 56 procenty a na objemu 51 procenty.  

Podíl investic do retail parků na celkových retailových investicích

Rok

Dle počtu transakcí

Dle objemu investic

2017

21 %

4 %

2018

26 %

19 %

2019

21 %

9 %

2020

38 %

22 %

2021

56 %

51 %

Pokud jde o developery, více než 40 procent trhu pokrývají tři největší: InterCora, CPI Group (jejíž portfolio se zdvojnásobilo převzetím aktiv Immofinanz) a Saller Group. 

-stk-