Síť BeReal cílí na mladé a maximální autenticitu

pátek, 10. června 2022, 07:05 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť BeReal přitahuje mladé uživatele. Láká je na autentické fotky, které musí vytvořit a sdílet v časovém limitu.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

O sociální síti BeReal se v poslední době mluví jako o novince, která má potenciál přilákat mladou generaci unavenou ze stárnoucího Facebooku či příliš nalakovaného Instagramu. Aplikace, jež vznikla koncem roku 2019, začíná právě nyní získávat na popularitě. Své uživatele láká důrazem na maximální autenticitu, ke které nutí časovým limitem k vytváření a sdílení fotek. 

Podle dat společnosti Data.ai se stala BeReal v prvním čtvrtletí letošního roku čtvrtou nejstahovanější aplikací v USA, Velké Británii a Francii, a to za Instagramem, Snapchatem a Pinterestem. Zájem o ní však roste například i ve Španělsku, Dánsku nebo Mexiku. Přitahuje zejména zástupce generace Z ve věku od 16 do 24 let. Podle společnosti Apptopia byla již nainstalována na 7,5 milionu zařízení a od začátku roku počet stažení vzrostl o 315 %. Počet denních uživatelů se pohybuje na úrovni 2,9 milionů. 

Vývoj stahování aplikace BeReal ve světě, zdroj: Apptopia

Vývoj stahování aplikace BeReal ve světě, zdroj: Apptopia

Ve svém popisu na App Store se BeReal popisuje tím, že vybízí lidi, aby „se svým přátelům ukázali pro jednou takoví, jací opravdu jsou“. Funguje na principu sdílení co nejvíce autentických fotografií bez úprav a filtrů. Každý den uživatelům přijde v předem neznámý čas výzva k vytvoření fotografie a od otevření aplikace jim odpočítává dvě minuty na její sdílení. Přes aplikaci se uživatel vyfotí přední i zadní kamerou, a zachytí tak nejen sebe, ale i prostředí, v němž se právě nachází. Krátká doba na sdílení má zamezit přílišné editaci, stylizaci či aplikaci filtrů.

Pokud uživatelé časový limit překročí, u příspěvku je označeno, s jakým zpožděním byl zasdílen. Stejně tak se ukáže, zda byly fotografie přefoceny. Každý uživatel by měl sdílet alespoň jednu fotografii denně. Pokud tak neučiní, nic se neděje, jen v den vlastní nečinnosti, neuvidí příspěvky ostatních. Podle informací na stránkách BeReal, lze navíc smazat jen jeden publikovaný příspěvek denně.

Ostatní uživatelé mohou na daný příspěvek reagovat, ale s palcem nahoře nebo srdíčkem si zde nevystačí. Využít k tomu mohou tzv. realmojis, kdy si sami pořídí selfie s takovým výrazem obličeje, kterým chtějí vyjádřit svou emoci. Příspěvek ale mohou také slovně okomentovat. Na svém osobním profilu si pak mohou uživatelé zpětně prohlížet zasdílené fotografie ve sbírce nazvané Vzpomínky (Memories).

BeReal nenabízí v současnosti žádné reklamní formáty. Nicméně důraz na autenticitu, kterou si mladá generace žádá, mohou některé značky využít. Nelze však spoléhat na zavedené způsoby marketingové komunikace, tedy připravované a dlouze schvalované příspěvky nebo dopředu domluvené spolupráce s influencery. Jednou z prvních značek, která se do vod BeRealu pustila, je Chipotle. Mexický fast-casual řetězec, jenž si zakládá na transparentnosti a autenticitě, zde umístil promo kód pro prvních 100 spotřebitelů na předkrm zdarma.

Ukázka komunikace značky Chipotle na sociální síti BeReal, zdroj: The Drum

Ukázka komunikace značky Chipotle na sociální síti BeReal, zdroj: The Drum

Zda se zájem o BeReal udrží, je otázka. Některé sociální aplikace zažily v minulosti podobně slibný růst, následně se však propadly v zapomnění. Příkladem může být loňský fenomén aplikace Clubhouse, kterou si po prvotním masivním zájmu mnozí zase odinstalovali.

-stk-