Facebook poprvé snížil výnosy, trh s digitální reklamou ochladl

čtvrtek, 28. července 2022, 00:05 Internet & Mobil MediaGuru

Majitel Facebooku a Instagramu zaznamenal vůbec poprvé meziroční snížení výnosů. Důvodem je zpomalení digitálního reklamního trhu. Ukazují to výsledky firmy Meta za druhé čtvrtletí 2022.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Americké firmě Meta Platforms, která je mateřskou společností Facebooku a Instagramu, poprvé klesly čtvrtletní tržby. Důvodem byly nižší výdaje za reklamu v reakci na oslabení ekonomiky a sílící konkurence TikToku. Tržby se ve druhém čtvrtletí snížily o jedno procento na 28,82 mld. USD (693,5 miliardy Kč). Čistý zisk se propadl o 36 % na 6,69 mld. USD. Firma to ve středu večer uvedla ve výsledcích za druhé čtvrtletí 2022.

Reklamní výnosy společnosti Meta dosáhly ve druhém čtvrtletí výše 28,15 mld. USD, což bylo o 1,5 % méně než ve stejném období o rok dříve. Vedle ztížených makroekonomických podmínek se na výsledku odrazil také rostoucí kurz amerického dolaru. Reklamní tržby by bez devizových změn byly vyšší o 3 %. Vývoj reklamních výnosů ale ukazuje, že meziroční pokles byl rychlejší v Evropě, kde se snížil o 11 %. Na americkém a kanadském trhu meziročně klesl o 4 %.

Vlastník Facebooku nebo Instagramu současně uvedl, že ve třetím čtvrtletí 2022 očekává tržby v rozmezí 26 – 28,5 mld. USD. To je výrazně méně, než odhadují analytici, kteří počítají s tržbami až 30,52 mld. USD. „Tento výhled odráží pokračování slabé poptávky po reklamě, kterou jsme zažili během druhého čtvrtletí. Domníváme se, že slabší poptávka je způsobena širší makroekonomickou nejistotou," uvedla firma s ohledem na další výhled. 

Výsledky společnosti Meta tak ukazují na zpomalení digitálního reklamního průmyslu způsobené inflací. To oslabuje i konkurenty, jako Alphabet a Snap. Trh s digitální reklamou přitom zažíval několik desetiletí prudký růst, protože firmy využívaly sílu internetu k oslovení spotřebitelů.

Podnikání firmy Meta ohrožuje řada problémů. Patří mezi ně silná konkurence firem TikTok a Amazon.com na trhu s reklamou. Její tržby také zasáhly změny společnosti Apple v oblasti ochrany osobních údajů v mobilním operačním systému iOS.

Počet uživatelů, kteří denně využívají alespoň jednu z aplikací skupiny (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp), se zvýšil na 2,88 miliardy z 2,87 miliardy. Počet denních i měsíčních uživatelů Facebooku v Evropě ale v meziročním srovnání klesl (počet denních uživatelů ve 2. čtvrtletí meziročně v Evropě klesl o 1 %, počet měsíčních uživatelů se snížil o 3 %), zatímco na americkém trhu se mírně zvýšil.

CEO společnosti Mark Zuckerberg v konferenčním hovoru po oznámených výsledcích uvedl, že ekonomický dopad na trh digitální reklamy je horší, než byl před rokem. Meta ale bude investovat do několika projektů na podporu byznysu. Hodně si slibuje od umělé inteligence (AI) a také od metaverza. Umělá inteligence se v současnosti podílí na doporučování obsahu na Facebooku a na Instagramu asi z 15 % a tento podíl by se měl do konce příštího roku zdvojnásobit. Podle Zuckebergra také rychle rostou reklamní výnosy z Instagram reels, přičemž dynamika růstu má být rychlejší než u stories. Právě na monetizaci Instagram reels Meta hodně sází.

-mav-, -čtk-