Nadměrný počet reklam snižuje pozornost až o polovinu

úterý, 19. července 2022, 11:10 Aktuality, Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Reklamy umístěné uprostřed obrazovky na mobilech získaly o 25 % více pozornosti než reklamy na bočních stranách obrazovky, zjistil mj. výzkum Teads a Havas Media.

Zdroj: Teads

Zdroj: Teads

Společnosti Teads a Havas Media Group představily výsledky společné výzkumné studie „Project Trinity". Ta zkoumala u internetových uživatelů a čtenářů souvislost mezi atraktivností obsahu a pozorností k online reklamě.

V rámci projektu Trinity, který byl oznámen v roce 2021, bylo zjištěno, že čtenáři věnují reklamě větší pozornost, pokud je zaujme obsah, v němž je reklama umístěna, přičemž články generují téměř 6x více pozornosti než stránky podkategorií a o 1,6x více než hlavní stránky webů. Reklamy umístěné uprostřed obrazovky na mobilních zařízeních získaly o 25 % více pozornosti než reklamy na bočních stranách obrazovky.

Výsledky výzkumu také odhalily, že tzv. reklamní nepořádek, konkrétně velké množství reklam na stránku, oslabuje pozornost. Příkladem ve studii byly stránky věnované sportu, které zobrazovaly dvojnásobné množství reklam na obrazovku, ale ve srovnání se zpravodajskými stránkami generovaly pouze poloviční pozornost na jednu reklamu. Studie také zjistila, že 20% podíl mezi reklamami a obsahem zvyšuje pozornost uživatelů a naopak snižuje vnímání reklamního šumu, z čehož vyplývá, že zobrazení jediné větší reklamy oproti většímu počtu menších je efektivnější pro upoutání pozornosti čtenářů.

Studie využila údaje ze sledování pohybu očí a chování, které společnost Lumen Research pasivně sbírala od roku 2018 od více než 2000 panelistů v USA a Velké Británii. V rámci výzkumu bylo měřeno zapojení čtenářů do obsahu podle jejich času stráveného na obrazovce a rychlosti pohybu po stránce. Při porovnání kategorií webů vyšlo, že největší zapojení uživatelů generují zpravodajské, vědecké a sportovní weby. Zpravodajství bylo nejúspěšnější kategorií z hlediska času stráveného sledováním reklam napříč pohlavími a věkovými skupinami, což potvrzuje schopnost značek podporovat kvalitní žurnalistiku i navazovat smysluplná spojení se spotřebiteli prostřednictvím svých mediálních investic.

„Projekt Trinity potvrzuje naši filozofii, že smysluplné mediální zážitky začínají u skvělého zapojení uživatelů, a poskytuje značkám analýzu, která jim umožňuje využít mediální investice do obsahu, který spotřebitele zaujme, a vydavatelům vytváří udržitelný digitální ekosystém, v němž přítomnost reklamy zvyšuje uživatelský zážitek,” uvedla Havas Media Group.

„Do výzkumu byly zapojeni vydavatelé, kteří monetizují svůj reklamní prostor přes Teads stejně jako ti, kteří Teads pro monetizaci nevyužívají. Výsledky ovšem ukázaly, že reklama na portálech zprostředkována zároveň přes Teads získala o 60 % vyšší pozornost publika. Je to hlavně díky display reklamním formátům, které naše společnost poskytuje. Ty totiž získaly během trvání studie 3,6x více pozornosti než ostatní formáty ve stejných kategoriích,” uvedl Daniel Tvrz, Commercial Director pro Česko a Slovensko ve společnosti Teads.

-mav-