ČBA v kampani #nePINdej! spouští kybertest

pátek, 2. září 2022, 10:30 Aktuality, Reklama MediaGuru

Česká bankovní asociace odstartovala vzdělávací kampaň, v níž chce upozornit na nebezpečí podvodů na internetu.

Klíčový vizuál ke kampani #nePINdej!, zdroj: ČBA

Klíčový vizuál ke kampani #nePINdej!, zdroj: ČBA

Česká bankovní asociace (ČBA) zahájila edukativní kampaň, která má upozornit na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Pod názvem #nePINdej! představí nejčastější kybernetické útoky a formou testu na www.kybertest.cz chce naučit, jak jim nenaletět. Kampaní cílí na širokou veřejnost – mladistvé od 12 let, dospělé i seniory. 

„Počet kybernetických podvodů dramaticky roste a vyvíjejí se i metody útočníků. Česká bankovní asociace proto startuje rozsáhlou celonárodní kybernetickou kampaň, která se zaměřuje na širokou veřejnost od teenagerů až po seniory. Na každou cílovou skupinu přitom míříme jinými komunikačními kanály, protože chceme, aby byla kampaň co nejefektivnější a oslovila opravdu každého,“ říká výkonná ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková.

Klíčovým prvkem kampaně je již zmíněný kybertest s několika variantami, které simulují nejčastější podvodné praktiky dle různých věkových skupin. „Jiné otázky se tedy generují pro teenagery, jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů – jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na střední a jiné na nejstarší spoluobčany,“ vysvětluje Tomáš Trachta ze společnosti Itego, která pro ČBA kybertest naprogramovala a úzce spolupracovala na realizaci celé kampaně. 

Kampaň bude probíhat napříč všemi médii – na internetu, v tisku, v televizi, formou letáků na pobočkách České pošty, ve vlacích a na nádražích Českých drah, ale i na bankomatech bank působících na českém trhu. Součástí budou i SMS zprávy od společnosti O2, které vyzvou k účasti na testu. Ze sociálních sítí bude kromě Facebooku, LinkedInu, Twitteru, a Instagramu využit i TikTok. Kampaň podpoří na svých profilech i influencer Martin „Mikýř“ Mikyska. 

Cílit bude kampaň však i na tu část veřejnosti, která se na internetu pohybuje sporadicky nebo vůbec. „Ač se to může zdát zvláštní, i tato část populace je ohrožena kyberútoky, a to ve formě podvodných telefonátů. Proto ji nemůžeme opominout. Připravili jsme pro ni speciální letáky, které budou distribuovány Českou poštou nebo obcemi s rozšířenou působností,“ dodává Monika Zahálková a doplňuje: „Během podzimu bychom také rádi pronikli i na druhý stupeň základních škol a do středních škol, a to formou kyberhry. Bude to podobná forma testu, jen přímo šitá na míru nejmladší generaci, která již může mít vlastní bankovní účet.“

„Název kampaně #nePINdej! funguje jako slovní hříčka a je vtipnou výzvou, aby si lidé dávali pozor na své citlivé údaje a chránili své peníze ve světě internetu,“ popisuje Marek Pražák z agentury Svengali Communication, která je autorem kreativní idey a realizátorem kampaně na sociálních sítích.

Vizuálně se chce kampaň od ostatních podobných kampaní odlišit tím, že na první pohled neděsí. „Většina kampaní varujících před kyberpodvodníky využívá ve vizuálech obrázky hackera nebo jiné výstražné symboly. My jsme na to chtěli jít jinak – chceme upoutat pozornost nejen claimem #nePINdej!, ale i barvami, které jsou výrazné, ale příjemné a neděsí. Nechceme v kampani pracovat s pocitem strachu, ale spíš nalákat lidi na hru, díky níž se naučí, jak útočníkům nenaletět,“ dodává Petr Martinovský ze společnosti DTPak.cz, která je autorem vizuálního zpracování kampaně.  

Do kampaně se zapojily jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejich klientů se podvodné útoky také týkají. Kromě České bankovní asociace, která je realizátorem projektu, jsou do kampaně zapojeny Policie České republiky, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), Itego, CISCO, Thein Security, Česká pošta, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy. Mediálními partnery jsou Česká televize, Seznam Zprávy a Deník. 

-stk-