YouTube upřesnil, jak chce monetizovat svou kopii TikToku

neděle, 25. září 2022, 08:25 Internet & Mobil MediaGuru

Do sekce krátkých videí na YouTube vtrhne reklama. Více inzerce na videoportálu znamená i více možností výdělku pro youtubery.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Největší videoportál světa podrobněji popsal nový způsob monetizace „svého“ obsahu. Inzerci začne přehrávat i v sekci Shorts, která nabízí typově podobný obsah, s jakým dosahuje značných úspěchů čínská aplikace TikTok. Kraťoučké klipy obvykle více či méně zdařile sladěné s hudebním podkresem představují formát, s nímž má YouTube poměrně smělé plány. Provozovatel služby plánuje mezi jednotlivé shorts vkládat reklamní spoty z předem připraveného balíku inzerce vhodné pro shorts.

Celkové reklamní výnosy z tohoto typu reklamy se na začátku roku 2023 začnou rozdělovat mezi autory shorts na základě počtu zhlédnutí, která dokázali vygenerovat. To je další výrazná podoba s TikTokem, přesto se má novinka na YouTube v jednom ohledu od své konkurence zásadně lišit. Zatímco TikTok vyplácí tvůrcům odměny z vlastního peněžního fondu, americká služba má být flexibilnější. Podle hlavního produktového manažera YouTube Neala Mohana citovaného agenturou Bloomberg plán jeho firmy představuje první systém odměn u takto krátkých videí, který je udržitelný i ve větším měřítku.

TikTok čelí kritice za to, že prémie vyplácené tvůrcům obsahu jsou bídné a neodpovídají popularitě aplikace, dodává Bloomberg. Řešení zvolené YouTube by mělo lépe odrážet skutečný rozsah zájmu o shorts jak ze strany diváků a tvůrců, tak zadavatelů. Nicméně i systém amerického technologického giganta bude mít některá omezení. V první řadě si o reklamní provize nemůže říct žádný tvůrce shorts, který má méně než tisíc odběratelů svého obsahu a méně než deset milionů zhlédnutí daného formátu během tří měsíců. Kromě toho autoři dostanou o deset procentních bodů nižší provizi, než kdyby zveřejnili svá videa v hlavní youtubové sekci. Tvůrci shorts si rozdělí mezi sebou 45 procent reklamních výnosů. Na druhou stranu jim firma slibuje pomoc s licencováním hudby, usnadnit to má funkce Creator Music. Díky ní se nemusí videotvůrci obávat toho, že video nahlásí kvůli neoprávněnému užití autorských práv jejich držitelé. V případech, kdy se tak stalo, putovaly reklamní tantiémy právě „žalující“ straně a youtuber o výdělek přišel. U shorts by autorovi klipu i po regulérním licencování hudebního podkresu měla zbýt část provize.

Jak vypadá jedno z nejsledovanějších youtubových videí ve formátu shorts, můžete vidět níže.

Podle YouTube je důvodem nižší provize u shorts v porovnání s běžným feedem údajná nákladnost rozvíjení nového formátu. Firma argumentuje, že musí mimo jiné zajistit, aby tento formát působil mimo jiné důvěryhodně, bezpečně a byl dlouhodobě udržitelný z byznysového hlediska. Bráno z ještě většího nadhledu ale nakonec může YouTube přijít o své výsadní postavení ve světě digitální zábavy. Zatímco mnoha uživatelům slouží jako zdroj zábavy a nejen zpravodajských informací, takzvaná generace Z (lidé mladší 25 let) bere jako svůj hlavní „vyhledávač“ TikTok.

Studie organizace NewsGuard popsala, s jakými výsledky se hledající mohou setkat. Údajně každé páté tiktokové video obsahuje zavádějící či vyloženě lživé informace. Tamní našeptávač rovněž neváhá doporučit ke hledání sousloví typu „holá pravda o covidové vakcíně“ nebo „vakcína proti covidu a nákaza HIV“. Výsledkem je pak mnohdy obsah odporující aktuálnímu stavu vědeckého poznání. Kritiku za snadnost, s jakou lze jejich prostřednictvím šířit lži, přitom v posledních letech sklízely hlavně YouTube s Googlem a Facebookem. Čím si prošly a stále procházejí tyto platformy, proto možná potká i TikTok. Naopak YouTube se příklonem směrem k shorts profiluje stále jasněji jako síť určená „hlavně“ na zábavu. Oč jsou si obě videoplatformy funkčně podobnější, o to více si ale mezi nimi budou zajímaví tvůrci vybírat na základě nabízených finančních podmínek.

-riv-