Zalando snížilo díky technologii množství vratek o 10 %

neděle, 9. října 2022, 08:00 Aktuality, Retail, Marketing MediaGuru

E-shopu Zalando se díky technologii podařilo redukovat objem vratek o 10 %. Nabízí i služby personalizovaného stylisty.

Zdroj: Zalando

Zdroj: Zalando

Módní e-shop Zalando dokázal snížil množství vratek souvisejících s objednáním nevhodné velikosti o 10 %, a to díky kombinaci technologie  a lidských znalostí. 

Zalando na českém trhu nabízí přes 1,6 milionů variant možností výběru od více než 6000 značek. Pro orientaci v rozsáhlém sortimentu nasazuje e-shop řadu technologií. 

„Chtěli bychom, aby se každý z našich více než 49 milionů zákazníků cítil, jako by navštívil soukromý butik s asistenty připravenými poradit jim ohledně velikosti a stylu. Na uskutečnění tohoto záměru pracuje téměř 3000 odborných specialistů v našich pěti technologických centrech. Naše inovativní řešení a technologie umožňují Zalandu přinést skutečnou změnu do online nakupování a zkušební kabinky dopravit přímo k zákazníkovi domů," říká Daniel Rogiński, generální manažer Zalanda pro Českou republiku a země střední a východní Evropy.

V plánu je i virtuální šatna s osobními avatary

Jednou z technologií je funkce Size Advice, jež pomáhá s výběrem správné velikosti. Na jejím vývoji pracovalo více než 80 lidem. V současné době Zalando svým zákazníkům nabízí doporučení velikosti na základě historie nákupu a vráceného zboží, preferencí zákazníka ohledně velikosti a střihu a údajů z interních zkušeben Zalando, a to díky modelům a modelkám, kteří oděvy sami fyzicky odzkouší.

S využitím strojového učení (tzv. machine learning) dokáže funkce Size Advice navíc předvídat, kdy vybrané položky budou pravděpodobně o velikost větší nebo menší, a spolu se současnou analýzou nakoupeného a vráceného zboží vytvářet personalizovaná doporučení ohledně velikosti. Navíc, když je položka od určité značky označena jako větší nebo menší, algoritmus je schopen rozlišit, zda nové položky stejné značky mohou mít podobné specifikace velikosti. Díky propojení všech uvedených funkcí, dostanou čeští zákazníci při nákupu zboží radu, jakou velikost by si měli koupit, aby jim dokonale padla.

Zalando také plánuje posunout funkci Size Advice na další úroveň spuštěním funkce měření postavy: pořízením pouhých dvou snímků budou zákazníci moci získat rady ohledně velikosti na základě vlastních rozměrů. Do budoucna má módní e-shop ambice nabídnout virtuální šatnu, kde si zákazníci budou moci prohlédnout, jak jim různé kousky sedí na jejich virtuálních avatarech.

Technologie slouží jako osobní stylista 

Zalando také přizpůsobuje vzhled domovské stránky osobním módním zájmům každého ze svých zákazníků. Každému na míru zobrazí pomocí nástroje Get the Look personalizované návrhy, které by měly odpovídat jejich vkusu a poskytne jim personalizovaný výběr inspirativních modelů od módních influencerů z celé Evropy. To vše je součástí Style Creator Program – programu společnosti Zalando, v němž místní tvůrci stylu reprezentují rozmanitost zákazníků. V České republice Zalando spolupracuje s lokálními tvůrci obsahu.

Pokud si zákazníci nedávno zakoupili nebo zobrazili nějakou položku, sekce Complete The Look jim na základě této položky navrhne kompletní outfit. Zde vstupují do hry i algoritmy, které k tričku navrhnou i hodící se kalhoty či svetr. Pro objevování nových relevantních produktů a inspiraci ke kombinacím barev a stylů slouží nástroj Algorithmic Fashion Companion (AFC). Pomocí strojového učení se algoritmus sám učí, co tvoří dobrý outfit, a to na základě poznatků z outfitů vytvořených stylisty a tvůrci Zalando a informací o tom, co si zákazníci Zalando koupili. Zákazníci budou mít tak k dispozici bezplatné a personalizované návrhy outfitů na základě zboží, které si koupili či o něj projevili zájem.

-stk-