Češi využívají průměrně přes třináct věrnostních programů

čtvrtek, 24. listopadu 2022, 16:00 Marketing, Výzkum MediaGuru

Více než 13 věrnostních programů využívají v průměru čeští spotřebitelé, více než čtvrtinu představují potravinářské řetězce.

Ilustrační foto, zdroj: Tesco

Ilustrační foto, zdroj: Tesco

Obliba věrnostních programů v České republice roste. Průměrný dospělý Čech či Češka v současnosti využívají již více než 13 různých věrnostních programů. Mezi nejvyužívanější patří ty od potravinářských řetězců, drogerií a lékáren. Zřetelný je i postupný příklon k mobilním aplikacím. Vyplývá to z výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2022“, který v listopadu na vzorku tisíce respondentů uskutečnila výzkumná agentura Incomind.

U věrnostních programů jsou aktivnější ženy, které jich mají v průměru 14,3, zatímco muži jen 11,8. Až 12 % z nás využívá dokonce více než 20 programů. 

Zdroj: Incomind (n=1000)

Zdroj: Incomind (n=1000)

Význam věrnostních programů potvrzuje i skutečnost, že 70 % uživatelů ovlivňují při volbě nákupního místa či dodavatele.

Zdroj: Incomind (n=1000)

Zdroj: Incomind (n=1000)

Aktivní zájem o účast ve věrnostním programu meziročně vzrostl z 20 % na 25 %, dalších 38 % spotřebitelů přijme nabídku na členství téměř vždy. Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin – s menší či větší frekvencí je využívá 91 % Čechů, 43 % při každém nákupu. 

Nejznámějším věrnostním programem v Česku je Tesco Clubcard, který spontánně jmenovalo 55 % dotázaných, a podpořeně dokonce 95 %.  V případě klientských portálů vede ve znalosti Lidl, u segmentu utilit ČEZ. Nejvyužívanějším věrnostním programem je Karta výhod Dr. Max.

Nejdoporučovanějším věrnostním programem je Moneyback České spořitelny. V případě internet bankingu dosáhla nejvyšší míry doporučení Air Bank, My Air je také nejznámějším mezi bankovními věrnostními programy.

Při využívání celkově sice stále ještě mírně převažují fyzické (zpravidla plastové) karty, ovšem preferuje je již jen 52 % (loni to bylo 58 %). Roste naopak význam aplikací, u osob do 50 let, mužů a obyvatel velkých měst už jsou ve vedení. U gastro segmentu, internetových obchodů a vybraných retailerů, jako je Lidl či Albert, již využití samostatné aplikace v mobilu zcela dominuje. Polovina Čechů také využívá mobilní aplikace sdružující věrnostní karty, nejčastěji je to Stocard.

Zdroj: Incomind (n=1000)

Zdroj: Incomind (n=1000)

„Většinu účastníků zajímají na věrnostních programech především finanční benefity, zejména možnost koupit si zboží se slevou. Nejvíce je oceňována sleva na celý nákup či jeho část, vrácení určitého procenta z každého nákupu a doprava zadarmo,“ dodává Tomáš Drtina ze společnosti Incomind.

-stk-