Monitora sleduje mediální obraz kandidátů na prezidenta

pátek, 11. listopadu 2022, 06:55 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Babišova kandidatura v počtu výstupů překonala dvouměsíční komunikaci Pavla, ukazuje nový projekt Mediální obraz.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Jak jsou na tom mediálně aktuální kandidáti na prezidenta, ukazuje nový projekt Mediální obraz, který přináší přehled mediální stopy jednotlivých prezidentských kandidátů a poskytuje otevřená data pro jakoukoli instituci nebo širokou veřejnost. Za projektem stojí společnost Monitora Media. 

Česká média věnují posledních 14 dní pozornost především Andreji Babišovi, který získal třetinu všech zmínek v online, tištěných, ale i televizních a rozhlasových médiích. Významný podíl na tomto výsledku má několik faktorů. Na rozdíl od ostatních oznámil Andrej Babiš svou kandidaturu v nedávné době a vyhlášení dlouho očekávaného kandidáta ANO na sebe strhlo pozornost celého mediální prostoru v České republice. Jako předseda největšího opozičního hnutí je často zmiňován i v rámci jiných událostí, než je prezidentská volba, což mu dává náskok v mediální prezenci před ostatními politicky méně exponovanými kandidáty.

Druhým nejzmiňovanějším kandidátem je Petr Pavel se 14 %. Počet zmínek Andreje Babiše je v absolutních číslech 1,3krát vyšší. Za tímto rozdílem může stát i mírné utlumení komunikace a veřejných vystoupení ze strany Petra Pavla v posledních týdnech. Přes 10% hranici se ještě dostala Danuše Nerudová s 12,5 % a Pavel Fischer s 10 % zmínek ve všech médiích. Tyto výsledky kopírují i volební preference jednotlivých kandidátů ve volebních průzkumech. Mezi šestici nejzmiňovanějších kandidátů na prezidenta patří ještě Josef Středula a Marek Hilšer. Až sedmým nejvíce zmiňovaným kandidátem je Karel Janeček, který svou kampaň startoval mezi prvními.

Zdroj: Mediální obraz

Zdroj: Mediální obraz

Nejvíce o prezidentských kandidátech píše iDnes.cz

Nejaktivnějším médiem, které o jednotlivých prezidentských kandidátech informuje, je zpravodajský server iDnes.cz. Čtyřem nejmedializovanějších, a zároveň v průzkumech volebních preferencí nejvýše postaveným, prezidentským kandidátům se věnuje o třetinu více než další média. Druhé v pořadí jsou Parlamentnilisty.cz, které následují Seznamzpravy.cz, webové zpravodajství CNN Prima News, Novinky.cz a Lidovky.cz. Čím méně o jednotlivých kandidátech média píší, tím se snižují rozdíly. U Marka Hilšera nebo Josefa Středuly to nejsou desítky a stovky zmínek jako u mediálně populárnějších kandidátů, ale jednotky a pořadí se tak každodenně mění.

Rozdělení mixu médií podle jejich typu vyznívá téměř totožně pro všechny kandidáty. U každého z nich pokrývají online média necelých 60 % všech mediálních zmínek. Televize, rozhlas i tisk se pohybují okolo hranice 10 až 15 % a cca 5 % publicity pokrývají podcasty. Z tohoto vzorce vybočuje Pavel Fischer, u kterého podíl zmínek v podcastech je 1,5 % a zbytek dohání právě tradiční média v podobě rozhlasu, televize a tisku.

Babiš má převahu i na sociálních sítích

Vyhlášení prezidentské kandidatury Andreje Babiše rezonovalo nejen v médiích, ale i na sociálních sítích, které jsou pro předsedu ANO využívaným kanálem komunikace s voliči. To dokazuje i téměř 250 tisíc sledujících na jeho facebookové stránce, což je skoro o 200 tisíc více než u ostatních kandidátů. I díky tomu si Andrej Babiš drží téměř 70% podíl.

S velkým odstupem a 12 % ze všech zmínek je za ním Petr Pavel a s 11 % drží dvoucifernou hodnotu Danuše Nerudová. Dohromady si tak ukusují přes 90 % prostoru sociálních sítí. Technologicky se profilující Karel Janeček si z celkového koláče zastoupení svého jména na sociálních sítích ukousl pouze 0,5 %.

-stk-