Odkazy na zpravodajské texty mění v Česku i Facebook

úterý, 20. prosince 2022, 17:25 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Na přijetí novely autorského zákona reaguje i Facebook. Na českém trhu začal měnit zobrazování příspěvků odkazující na zpravodajské weby.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Společnost Meta, která mimo jiné provozuje největší sociální síť Facebook, začala s úpravou zobrazování náhledů zpravodajských textů. Reaguje tím stejně jako Google na přijetí novely autorského zákona. 

„V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby pro uživatele v České republice. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy," uvedlo pro MediaGuru.cz tiskové oddělení společnosti Meta. Další své kroky zatím nespecifikovalo. 

Dosud byly odkazy zveřejněné na Facebooku plně vykresleny s titulkem, náhledovým obrázkem a náhledovými výňatky textu. Po provedení změn budou odkazy na zpravodajské články zobrazovat pouze hypertextový odkaz a titulek. Nově se tak ve feedu objevuje jen logo média, titulek článku a hypertextový odkaz. Lze rovněž přepokládat, že změna bude plně viditelná až po několika dnech, protože změny se uskutečňují postupně. 

Dosud se ve vztahu vydavatelů s velkými nadnárodními platformami mluvilo především o společnosti Google, která aktivně vystupovala i v legislativním procesu. Protože znění novely autorského zákona vyhodnotila jako „nepřiměřené riziko" uzavřela na českém trhu placenou službu pro vydavatele Výběr Zpráv (Google News Showcase) a začala odstraňovat náhledy zpráv ze svých služeb. 

Profesní asociace SPIR, Unie vydavatelů a Asociace online vydavatelů (AOV) v minulém týdnu Google vyzvaly k dialogu o tom, jak bude naplňována novela autorského zákona. Google sdělil, že udělal vše proto, aby se „konstruktivně zapojil do legislativního procesu". 

Úprava zveřejňovaných odkazů na články vydavatelů a jejich redukce na pouhé titulky se může projevit v poklesu návštěvnosti, kterou Google či Facebook na webové stránky vydavatelů přivádějí. Zároveň v této úpravě nepodléhají články povinnosti platforem sjednat si s vydavateli licenční poplatky za používání článků.

AOV: Facebook své připomínky k novele veřejně nesdělil

čtvrtek 22. prosince 2022

Google v Česku odstraňuje náhledy zpráv, může přijít žaloba

pátek 16. prosince 2022

-mav-