Méně sociální, více média. Hlavní trend sítí v roce 2023

středa, 4. ledna 2023, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

V roce 2023 se ještě více etabluje pozice TikToku a LinkedInu a s nástupem generace Z stále více uslyšíme o platformách typu Snapchat nebo Pinterest, odhaduje Vítězslav Klement z Group M.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

S novým rokem přichází nové plány, předsevzetí a naděje, které vždy dříve nebo později zhasnou. Jedinou nehasnoucí jistotou také v novém roce jsou sociální sítě a jejich trendy. Zhasnou vůbec někdy samotné sociální sítě?

Pokud jste se selfíčkem nezhmotnili na vánočních trzích na Instagramu, jako byste ten svařák vůbec nepili. A kdo nedal na Facebook svoji štědrovečerní fotku, nezažil ani večer, natož štědrý. Sociální sítě jsou zkrátka stále pevnou součástí našich životů a pokud v roce 2023 nepřiletí nějaká černá labuť, bude tomu tak i nadále. Jaké jsou tedy ty „nej" trendy v komunikaci na sociálních sítích pro rok 2023?

Sociální sítě v Česku a na Slovensku v lednu 2023, zdroj: GroupM

Sociální sítě v Česku a na Slovensku v lednu 2023, zdroj: GroupM

Méně sociální, více média. A hlavně data!

Stále nižší organický dosah zejména firemního obsahu na sociálních platformách ruku v ruce s jevem, kdy je nám jako uživatelům umělou inteligencí zobrazován doporučovaný obsah. To jsou aspekty, které přispívají k tomu, že budou sociální média méně sociální a více média.

S tím je spojen i posun ve vnímání, kdy se ze sociálních sítí stávají zábavní platformy přesně s tímto typem obsahu. Méně tak uživatele zajímá, jak se má a co dělá jejich okolí, ale spíš to, co je zajímá doopravdy.

Potřeba využití dalších dat pro mediální plánování a rozhodování o vhodnosti zapojení té které sociální platformy bude hrát velkou roli také v roce 2023. Data o překryvech uživatelů, potenciálním zásahu cílové skupiny a samozřejmě také efektivní návratnosti komunikace.

Ze sociálních platforem se stává stále plnohodnotnější mediatyp, který dokáže u konkrétních cílových skupin zcela nahradit televizi. Přisuzovat sociálním platformám při zvažování jejich vhodnosti nebo relevantnosti pro komunikaci nějaké vlastní pocity, názory nebo dojmy je dnes zkrátka prostým projevem zpátečnictví a tmářství. Emoce patří do obsahu na sociálních sítích, nikoliv do mediálního plánování komunikace.

Také v roce 2023 budou se segmentem sociálních médií spjata regulatorní rizika národních a nadnárodních autorit, jejímž výsledkem může být další omezování možností jak tvorby a šíření obsahu, tak záležitostí spojených s reklamou a reklamními kampaněmi.

Nástup nových platforem, NFTs a TikTok

Klidné vody českého sociálního rybníčku rozčeří nástup nových platforem, které ještě více ohrozí pozici současných hegemonů, platforem Meta a YouTube.

V roce 2023 se ještě více etabluje pozice TikToku a LinkedInu a s nástupem často zmiňované generace Z stále více uslyšíme o platformách typu Snapchat nebo Pinterest. Ostatně na Snapchatu je dnes drtivá většina českých uživatelů do věku 22 let.

TOP 10 českých tiktokerů, zdroj: Group M, Lafluence

TOP 10 českých tiktokerů, zdroj: Group M, Lafluence

Ať už Instagram prostřednictvím Reels, nebo Facebook prostřednictvím doporučeného obsahu ve feedu záměrně vytlačují obsah kanálů, které jako uživatelé aktivně sledujeme, ve prospěch navrhovaného obsahu, který sám algoritmus usuzuje, že nás zajímá.

S nástupem generace Z na dosud „mainstreamové“ platformy typu Facebook nebo LinkedIn jsme a budeme svědky „tiktokizace“ a případně „berealizace“ obsahu rovněž na těchto dominantních platformách.

Počítejme tady i s dalším rozvojem rozšířené reality a NFT v rámci sociálních platforem. Zejména v případě Snapchatu a Instagramu. Samy platformy v touze po uspokojování aktuálních trendy potřeb uživatelů koncept NFT integrují do svých rozhraní.

Zejména Instagram už brzy umožní digitálním tvůrcům vydávat a prodávat nezaměnitelné tokeny přímo v rámci jeho platformy. Tyto „Digital Collectibles“ jsou aktuálně dostupné už ve 100 zemích po celém světě.

Co z toho pro rok 2023 plyne?

  • Zejména pro potřeby oslovení zástupců generace Z je přítomnost na sociálních sítích nezbytná. Představitelé této generace využívají sítě už k samotnému vyhledávání informací. A hned 85 % této cílové skupiny lze na sítích zasáhnout na denní bázi.
  • S nástupem dalších platforem je pro zadavatele stěžejní rozhodnutí, na které z nich být aktivní. Toto rozhodnutí by mělo být postaveno na datovém základu, nikoliv na dojmech a pocitech.
  • Z hlediska obsahu lze očekávat jeho „tiktokizaci“, tedy maximální zjednodušení a ideální formu v podobě krátkého a úderného videoobsahu. Cestou, jak zaujmout, jsou a budou také živá vysílání.
  • Podmínkou úspěchu z hlediska tvorby obsahu je vytvářet obsah autentický, tedy uvěřitelný směrem k cílové skupině.
  • Stále efektivnější cestou zásahu cílové skupiny budou mikroinfluenceři. Opět samozřejmě podložené datovým rozhodnutím.
  • Komunikace značky nebo produktu by měla být připravena na rozmach NFT technologie a na nástup social commerce, tedy nákupu přímo v ekosystému sociálních platforem.

Vít Klement

Autor textu: Vít Klement, Head of Social, Group M