ChatGPT: Jaké dopady bude mít na SEO?

čtvrtek, 23. února 2023, 11:15 Internet & Mobil MediaGuru

OpenAI přichází s novou verzí umělé inteligence ChatGPT-3. Jak na to zareagují vyhledávače a jak se promění práce SEO specialistů a copywriterů? Zamýšlí se nad tím Michaela Kratochvílová z H1.cz.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Technologický pokrok, který s sebou přináší umělá inteligence (AI), nezastavíme. V poslední době má navíc tendence zrychlovat. Bez mrknutí oka přijímáme virtuální asistentky Siri i Alexu, automatizované chatboty na e-shopech, obrázkové nebo fulltextové vyhledávání. ChatGPT z dílny společnosti OpenAI jde ale ještě o parník dál.

Co je to ChatGPT?

ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) je nástroj umělé inteligence, který dokáže zpracovat veřejně dostupné informace a přeformulovat je do unikátního a smysluplného textu. Umí tak uživatelům odpovídat na nejrůznější otázky a vést smysluplný dialog.

U prostých konverzačních otázek to ale zdaleka nekončí. ChatGPT totiž dokáže reagovat a průběžně upravovat požadavky, psát eseje, e-maily, smlouvy, kódy nebo příkazy pro robots.txt či strukturovaná data. Informace umí skládat do souvislostí, využívá různé styly a formy psaní.

GPT-3 vs. GPT-2

V současnosti rozlišujeme dvě verze: GPT-2 je jazykový model, který je založený na hlubokém učení bez dohledu, je natrénovaný na více než 1,5 miliardách parametrů. GPT-3 je oproti svému předchůdci mnohem výkonnější, pracuje s pokročilejším a přirozenějším jazykem, trénoval se na více než 175 miliardách parametrů. Násobně vyšší databáze i proměna fungování nástroje mezi oběma verzemi představuje znatelný rozdíl.

Jak se ChatGPT učí za pochodu

Virtuální asistentka Siri spolehlivě funguje na základní otázky a příkazy, ale zeptáme-li se na něco nového, narážíme na její limity. ChatGPT se učí za pochodu, průběžně v konverzaci aktualizuje údaje na základě vašich odpovědí a díky tomu reaguje velmi „přirozeně". Alespoň na umělou inteligenci.

A funguje to překvapivě dobře. Pokud na něco nezná odpověď, můžete nástroj opravit, doplnit informaci a nechat odpověď znovu vygenerovat. S největší pravděpodobností vám nástroj odpoví správně, a ještě se za předchozí nepřesnost omluví.

Bing a investice za miliardy dolarů

Microsoft ve snaze konkurovat Googlu investoval v roce 2019 do společnosti AI, která za ChatGPT stojí, jednu miliardu dolarů. Další investici ve výši kolem deseti miliard plánoval pro implementaci do svého vyhledávače Bing. Microsoft ve své tiskové zprávě z 23. ledna 2023 pokračující partnerství s OpenAI potvrdil, o přesné výši investice se ale oficiální zpráva nezmiňuje.

Aktuálně poskytl Microsoft užší skupině uživatelů předběžný přístup k nové verzi vyhledávače Bing s umělou inteligencí od OpenAI.

Uživatelé, kteří mají zájem nový chat vyzkoušet, se mohou registrovat a přihlásit na čekací listinu. Podmínkou je používat vyhledávač v prohlížeči Edge.

Bing Chat funguje velmi podobně jako ChatGPT. Dokáže však poskytnout více informací a lépe je začlenit do kontextu. Některé příkazy narozdíl od ChatGPT Bing odmítá.

Příkladem je třeba žádost o sestavení e-mailu zaměstnancům, ve kterém je oznámeno, že někteří z nich budou propuštěni. Společnost Bing k tomu uvedla, že vymyslet takovou zprávu je „citlivá a osobní záležitost, která vyžaduje lidskou empatii” .

Jaký bude dopad ChatGPT na vyhledávání?

Nejen copywriterům možnosti nového nástroje dělají vrásky. Způsob generování informací totiž může proměnit (a s největší pravděpodobností i promění) to, jak vyhledávače fungují. Pokud bude tak jednoduché generovat automaticky obsah, kterým naplníte webové stránky bez ohledu na časovou kapacitu nebo finance, nejspíš se promění hodnocení obsahu jako takového.

Google vs. ChatGPT

Ačkoliv i Google pracuje s nástroji umělé inteligence v rámci algoritmu vyhledávačů (Bert a LaMDA), text generovaný umělou inteligencí nebude podporovat. Duy Nguyen z Google prohlásil, že uměle generovaný text, byť s drobnějšími úpravami, je proti zásadám společnosti a už nyní Google disponuje algoritmy, které dokážou detekovat a postihovat takové stránky, které s textem na bázi AI pracují.

V roce 2022 John Mueller z Google prohlásil, že vyhledávač považuje uměle generovaný obsah za spam a bude takový obsah penalizovat. Zároveň dodává, že počet slov rozhodně není ukazatelem kvality a klíčovou roli bude hrát primárně uspokojení záměru uživatele.

Na druhou stranu, ChatGPT-3 sám ukazuje, jak sofistikované a pokročilé texty mohou být generovány. Detekce AI obsahu nicméně funguje poměrně dobře i v případě ChatGPT-3. U pokročilejších verzí budoucnosti bude spolehlivá rozlišitelnost AI textu pro Google otázkou. A rozhodně výzvou.

Umění kreativity aneb životní plán je jako banán

Umělá inteligence nedokáže stoprocentně nahradit lidský, přirozený jazyk. Pokrok v oblasti nových modelů GPT se ale časem může přiblížit k překonání i tohoto limitu. Jak je na tom ale kreativita AI nástrojů z dnešního pohledu?

Zdroj: H1.cz

Zdroj: H1.cz

Řekněme, že do určité míry funguje. I když má své mouchy. Zkrátka i s dobrým životním plánem se nějaké nesrovnalosti najdou. Je totiž jako banán.

Jak efektivně využívat ChatGPT pro SEO?

Ačkoliv generování uměle napsaného textu v jednotkách vteřin může být velikým lákadlem pro naplnění obsahu na web, měli byste se tomu vyhnout.

Práci s AI nástroji je dobré využívat jako pomůcku na brainstorming k další práci, nikoliv jako nástroj, který za vás to hlavní odpracuje. John Mueller z Googlu dodává: „Pokud vám dochází nápady, zdá se to jako dobrý způsob, jak získat inspiraci nebo zkoušet nové věci. Důrazně bych ale nedoporučoval se tím slepě řídit. Své publikum znáte lépe než jakýkoliv nástroj.”

Sepsali jsme pro vás pár příkladů, jak ChatGPT využít pro každodenní práci s klíčovými slovy a obsahem bez toho, aniž byste slepě přebírali vygenerované informace.

Klíčová slova do článků

Nástroj můžete využít pro rychlý průzkum klíčových slov. Dokáže vám vygenerovat i údaje o hledanosti, nicméně pro aktuální data raději využijte některý z dostupných nástrojů (Keywords planner, Marketing Miner, Ahrefs), které zohledňují trend i sezónnost.

Zdroj: H1.cz

Zdroj: H1.cz

Základní struktura článku

ChatGPT vám může pomoci vytvořit osnovu článku na zadané téma. To se hodí zejména v případě, že nevíte, co všechno do článku zahrnout. Pokud vaše kreativita zrovna nemá nejlepší den, tohle by ji mohlo probudit.

Zdroj: H1.cz

Zdroj: H1.cz

Generování titulků pro článek

Vytváření atraktivních titulků, které by přiměly uživatele kliknout, může být náročné. Zejména pokud dochází nápady. V takovém případě vás ChatGPT inspiruje ve vytváření titulků a hodí vám záchranné lano.

Zdroj: H1.cz

Zdroj: H1.cz

Příkazy pro robots.txt

Zákazy procházení zvládne z části za vás. Stačí mu jednoduše napsat, co potřebujete. Vygeneruje vám tak univerzální příkazy pro robots.txt. Poslouží ale i v případě, kdy potřebujete specifičtější požadavek, třeba zákaz procházení URL stránek, které obsahují UTM parametry.

Než se ale pustíte do bezhlavého nasazování na web, vždy si příkazy pro robots.txt otestujte, abyste měli jistotu, že jsou nastaveny správně pro všechny varianty URL.

Klasifikace a analýza klíčových slov

Nástroj lze využít i pro rychlou klasifikaci klíčových slov. Pokud řešíte konkrétní produktovou kategorii, pomůže vám se základní strukturou klíčových slov, ať už při tvorbě filtrů, kategorií nebo interního prolinkování. Hledanost si ale budete muset doplnit sami.

A pokud by vám vámi definované kategorie nestačily, stačí pobídnout k dalším návrhům, které vám ChatGPT naservíruje na stříbrném podnose. S obsáhlými analýzami klíčových slov se to nemůže rovnat, pro zmapování tématu a základní klasifikaci je to užitečný pomocník.

Otázky v souvislosti s tématem 

Nejčastější otázky o tématu pomohou při psaní i sestavování hlavní osnovy v článku. Využít je tak můžete podobně, jako třeba Answer The Public.

Zdroj: H1.cz

Zdroj: H1.cz

Dobrý sluha, ale zlý pán

ChatGPT je zkrátka mocným nástrojem, který má velký potenciál proměnit nejen práci SEO specialistů a copywriterů.

Není ale potřeba dělat předčasné impulzivní závěry. Generování obsahu pomocí AI můžeme využít pro inspiraci a brainstorming.

Lidský faktor v tvorbě obsahu jen tak nějaký nástroj nenahradí a lidské oko bude potřeba v každém případě.

V konečném důsledku se totiž zase vracíme k tomu, co je klíčové. A to je užitečný a přirozený obsah, který zkrátka neobelstíte. Další obavy, že SEO tentokrát už opravdu bude mít na kahánku, tak opět berou za své. A pro jistotu ťukáme do dřeva.

Autorka textu: Michaela Kratochvílová, SEO Specialist, H1.cz