Aktualizovaná mapa vlastníků českých médií 2023

pondělí, 13. března 2023, 07:20 Infografiky MediaGuru

Přinášíme aktualizovanou mapu vlastníků českých médií. Přehled je aktualizován s platností k 12. březnu 2023.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Po dvou a půl letech jsme aktualizovali infografiku vlastníků tuzemských médií. Nejdůležitější změny, které se od té doby odehrály, shrnujeme v textu níže. K zásadním strukturálním změnám za toto období nedošlo a turbulentní vlastnické změny, kterými česká média procházela od roku 2013, ustoupily. Přesto se odehrála řada změn, které stojí za povšimnutí. 

  • Společnost Czech News Center zastavila vydávání několika tištěných titulů, mezi nimi nedělníku Nedělní Sport , časopisy Sport Góóól, Auto Profi, ForMen, Moje zdraví, Maminka, Moje Psychologie, FOOD a Dieta . Prodala také zpravodajské Rádio Z  společnosti SPM Media . Skupina Czech Media Invest už také není spoluvlastníkem ve společnosti Euromedia Group (pod kterou patří i Luxor), svůj 49% podíl prodala firmě Rockaway . Novou entitou se stala divize Czech Video Center , do které byla začleněna internetová televize Mall.TV . SpolečnostCzech Print Center development koupila v roce 2020 tiskárna Europrint a zároveň došlo k fúzi společností Czech Print Center a Czech News Center . Novinkou pro mladé publikum se stal web Heyfomo.cz .
  • Několik tištěných titulů ukončila také mediální skupina Mafra. Šlo o časopisy Můj svět a Speed. Novinkami se pak staly časopisy pod značkou Rytmus života – Rytmus života pro ženy a Rytmus života křížovky s hvězdami a pro generaci Z spustila web AntiYoutuber.cz .
  • Vltava Labe Media upravila strukturu svých regionálních deníků Deník , kdy sloučila mutace několika desítek regionálních deníků. V současnosti tiskne 28 mutací. Zároveň došlo k rozšíření frekvence vycházející z titulu Deník Extra , který se stal měsíčním. Portfolio se rozrostlo také o programový týdeník TV pohoda , který VLM získal akvizicí vydavatelství JIK-05 a před koncem roku 2022 uvedl nový čtvrtletník TV streaming .  
  • Skupina PPF se musela vypořádat s tragickým úmrtím Petra Kellnera , v rámci dědického řízení převzala majoritní podíl ve skupině jeho manželka Renáta Kellnerová (59,358 %) a na každého ze čtyř dětí Petra Kellnera připadl podíl ve výši 9,893 %. PPF rozšířila v posledních dvou letech svou zahraniční působnost. Od německé RTL koupila její chorvatskou pobočku a nedávno zakoupila desetinu v německé televizní skupině ProSiebenSat.1 . Na domácím trhu se rozrostla o nové stanice Nova Lady a sportovní placené kanály Nova Sport 3 a Nova Sport 4 a velké úsilí napřela k videoplatformě Voyo. Odprodal podíl v  Mall Group av  Mall.TV .
  • Nové televizní kanály uvedly i skupinu Prima , šlo o tematické kanály Prima Show a Prima Star . Zároveň navýšila svůj podíl v herním portálu Playzone z 50 % na 70 % a také ve vydavatelství časopisu Playboy , kde už souhrnně drží 91 %. Nejnovější aktivitou je spuštění videoplatformy Prima+ , kterou skupina vstoupila na trh placeného videa na vyžádání. Na poli reklamního mediazastuptelství vstoupila do internetové společnosti Impression Media . Spolu s ním získali i firmu na programovou reklamu Programmatic Media
  • Svou vlastnickou strukturu zjednodušila skupina Media Bohemia. Majoritní podíly drží přes společnost Brabeum. Do plného vlastnictví získala společnost První rozhlasová, původního provozovatele Rádia Oldies, které se přesunulo na internet. Na internet se přesunulo i ostravské Rádio Helax, které nově vysílá pod názvem Fajn Helax pouze na internetu. Pod svá křídla pak pohltila Rádio Contact Liberec, Rádio Zlín, firmu AZ Media a upravila strukturu Hitrádií. Zároveň na začátku března 2023 prodala 80% podíl v mediazastupitelství Impression Media.
  • Společnost Seznam.cz se připravuje na začlenění vydavatelství Borgis do své struktury, na souhlas antimonopolního úřadu ale stále čeká. Pokud souhlas získá, bude ve vydavatelství deníku Právo držet 92% podíl. Nově proto byla založena společnost Seznam média a weby Seznam Zprávy, Proženy.cz a Garáž.cz se přesunuly do nově založené firmy Seznam Zprávy. Na poli videoobsahu se vrátila k původnímu názvu služby Stream.cz (přejmenovaná z TelevizeSeznam.cz).
  • Jediným akcionářem firem Empresa Media a Médea se opět stal Jaromír Soukup, ze struktury těchto firem odešla čínská společnost Rainbow Wisdom Limited. Na konci roku 2020 bylo ukončeno vysílání stanice Barrandov News (nejprve začala pod názvem Barrandov Muzika a poté se přejmenovala na Barrandov Family). Empresa na trh znovu vrátila v měsíční periodicitě časopis Instinkt a nově uvedla tituly TV komplet a VIP Svět.
  • Společnost Our Media navýšila podíl v regionální televizi Brno TV na 60 % a naopak snížila podíl ve společnosti Regionálnítelevize.cz, která provozuje regionální vyslání pod názvem Náš Region TV, na 20 %. Došlo také k přerozdělení podílu v pražské televizi Praha TV. Rozšířila pak aktivity na Slovensku, kdy Voráčkova Blueberg Media vstoupila do zpravodajské televize TA3.
  • Economia převedla časopis Právní rádce na přílohu týdeníku Ekonom a ukončila vydávání časopisu Business Spotlight. Od začátku roku 2023 také ukončila spolupráci s internetovou televizí DVTV.
  • Společnost Burda International CZ, která zůstává jako jediná z největších mediálních firem v rukou zahraničního vlastníka, navýšila podíl v distribuční firmě Mediaprint & Kapa (šlo o přerozdělení podílu od vydavatelství Mladá fronta, které skončilo v insolvenci).
  • Jednička na poli outdoorové reklamy, společnost BigBoard Praha, rozšířila aktivity v obsahových mediálních projektech. Získala nadpoloviční podíl (51 %) v ekonomickém týdeníku Hrot, vyšší podíl drží v regionální televizi Praha TV (40 %), nově vstoupila do webu Médiář.cz (70 %) a spustila webový portál PrahaIN.cz. V mezidobí také zahájila vysílání regionálního rádia Hlas Prahy, který ale po dvou letech ukončila.
  • Na mediálním trhu se rozkročila také společnost A 11 , která dokončila budování své sítě regionálních titulů Náš Region , uvedla několik nových časopisů a vstoupila do západočeského Rádia Samson a většinově i do Regionální televize.cz , kterou přejmenovala na Náš Region TV .
  • Nově do infografiky také zařazujeme vydavatele a provozovatele zpravodajských médií: Deník N, Echo Media, Forbes, Reportér magazín, Forum24 a Drbna.cz , jakož i vydavatelství Extra Publishing a Internet Info .

Infografika je rovněž k dispozici ke stažení ve formátu pdf.